Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

Hallo

Aan de TGV aan het werken
Het is een Lima dus niet teveel aan wat extra's betreft
Maar gelukkig hebben de constructeurs ingezien dat een modelbouwer er toch soms wat meer van wil maken dan dat hun mochten doen
Het is niet altijd dat bepaalde zaken niet kunnen maar eerder een kwestie van budget en dan mogen zulke extra's meestal niet.
De laatste wagon van sluit lichten voor zien die ook omkeren als hij van voor rijd in witte lichten.
Het zit allemaal dicht bij elkaar en smd ledjes die komen nu echt goed van pas.
hier een foto met de rode lichten aan

Misschien nu niet goed te zien maar het zijn dan ook heeeeel kleine lampjes die er in zitten.
Nu nog iets vinden tegen het flikkeren .
een condensator zou moeten helpen maar een elco kan in deze situatie niet door de wisselende spanning???
eens proberen met een MKM of het door ook mee werkt
die hebben geen polarisatie

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

De ledjes zitten er in en werken beter dan gedacht.
Ik heb nog een lok van klein modelbahn en nu blijkt die ook rot te gaan vertonen.
1 pennetje is uit het wiel verdwenen (dit is een probleem waar ik geen oplossing voor weet voorlopig)
een buffer is los gekomen(terug plakken)
een kleinstukje voor aan is afgebroken (dat lag in het doosje en is ook reeds terug geplakt)
maar het ergste is dat de bus waar de trekhaak over draait rot is geworden.
kan ik in dat spul terug een gat boren en draad trekken
dan zet ik er een nieuwe bus in met een langer boutje

dus morgen weer een boel werk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hallo

De loc bijna hersteld.

De verloren pennetjes terug gevonden.
Eentje in de doos en eentje op de grond.
De buffer staat er terug aan en het voorste stukje staat er ook terug aan
De loc kan dus terug rijden.
Nu nog die koppelhaak terug herstellen.
Die haak is niet zo belangrijk maar langs daar zit ook de bodem plaat vast en die raakt tijdens het rijden de rails en balken.
Dus morgen gaan kijken of er ruimte is langs boven om hier een gaatje in te boren en draad te tappen
M1 gaat plezant worden mijn gedacht.

Maar hij rijd terug dus ik kan altijd achteruit rijden met een sleep wagons.
Hier de foto's van de TGV.


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Ziet er allemaal goed en leuk uit Raf!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

hallo

bedankt

hier de beloofde foto's
aan de styro moet nog geschuurd worden want nu zijn die hoeken nog veel te scherp.
maar dat komt deze week aan de beurt.

Hier zie je dat er nog een stukje spoor moet komen
Dit is ongeveer 40 cm en daar is 20 cm stop spoor van
Ik moet dus binnen die tijd stil staan.
de andere 20 cm die gaan op een reeds lagere spanning zitten zodat de snelheid reeds naar beneden gaat.
Met een diode hoop ik het klaar te krijgen dat bij vertrek op dat stuk ook weer de volle snelheid staat zodat de trein volle snelheid terug uit de tunnel komt.



gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hallo

Wintrack winrail en alles wat er zo nog te vinden is vind ik dus rommel om mee te werken.
Daar ik met flex rails werk heb ik helemaal geen behoefte aan het weten van welke stukken rail ik nodig heb.
Op de koppen van een bak gebruik ik dus wel vaste stukken rail en de rest pas ik er dus tussen in.
Dus vandaag een blad (3 stuks)genomen en beginnen tekenen aan de rest van de bakken.
Ik ga dus een dubbele spiraal nodig hebben en ik ga proberen die door elkaar te laten lopen.
Niet omdat het makkelijk is maar gewoon om dat het niet anders kan .
Zo bekom ik dat niet steeds een trein het station verlaat om binnen 2 minuten terug in het station aan te komen vanaf de andere kant.
Maar het gaat wel een hele klus worden om dit allemaal op de beschikbare ruimte te kunnen onder brengen
Toch eens rails gaan uit tekenen op 1/1 schaal en in elkaar beginnen te leggen.
Zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo heel de baan uitgetekend
zonder het schaduw station want dat gaat toch steeds gebouwd worden naar gelang ik aan wissels geraak
vandaag weer aan het grassen geweest en het traject van de TGV begint mooi te worden.
seffens nog eens dan staan aan twee kanten reeds gras.
deze sporen blijven mooi alleen moet ik de biels in het grijs gaan verven daar deze trein op betonnen bielsen rijd.
dat gaat dus nog een mooi werkje worden om die allemaal te doen.
seffens foto's van het geheel zoals het nu reeds klaar is

gr raf .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hallo

Het nieuwe stukje baan.
.
.
Het nieuwe spoor gaat dus grijze biels krijgen want echte TGV rails ben ik nog niet tegen gekomen.
Het oude moet nog verder gelegd worden en dan weer de airbrush er oplos laten.
Er is zelfs nu ook reeds as tussen en langs de rails aangebracht.
Morgen verder met de helling en dan kan er weer gips op gezet worden.
Ik doe nu op het ogenblik niet verder aan het oude stuk daar ik moet wachten tot ik terug bij kas ben om triplex aan te kopen.
Da spul is nogal kostelijk geworden de laatste tijd.
Voor deze bocht moet ik toch allemaal kleine stukjes hebben en dus ideaal om de over schotten op te werken.
Onder de baan zit multiplex van 12 mm en dat is meer dan stevig genoeg.
Morgen weer een update en hopelijk ben ik dan de bocht om.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modeltreinbart

Maar een enkelsporige TGV lijn of HST lijn bestaat dat ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Thommy

Citaat van: modeltreinbart op 25 februari 2014, 08:48:50 AM
Maar een enkelsporige TGV lijn of HST lijn bestaat dat ?

ge legt dan uit dat de 2e tunnel rechts ligt, maar dus van de baan  ;D
Greetz

Thommy

raf

Hallo
Tja das maar de vraag maar Tommy zijn oplossing is ook geen slechte.
sporen gaan altijd van A naar B of toch niet altijd is mij verteld.
.
Het is modelbouw en de reden van dit stukje spoor heb ik in vorige postings reeds vermeld.
Op de meeste banen vind je een tunnel om de bochten weg te werken want die zijn niet mooi.
Op al de banen liggen ongeveer 99% te veel sporen voor het betreffende landschap.
Dan denk ik dat dit stukje enkel spoor niet echt uit de bocht springt.

gr raf ik ga nog wat gipsen vandaag
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

#176
Voor degene die het niet wisten,
De bovenstaande foto is genomen iets ten noorden van Strassbourg
Als je (weliswaar Franse)treinen en spooraccomodaties wil zien moet je daar eens je licht opsteken.
De andere kant van de snelweg zijn kilometerslange rangeerstations en ateliers...
Die eerste TGV staat daar trouwens geexposeerd omdat daar in de nabije buurt  het atelier van ALSTHOM is waar deze gebouwd is.

;)

raf

Hallo

Bedankt voor deze opheldering over deze trein.
Het is altijd wel plezant om te weten waar wat genomen is.
je vind dan wel een foto op het net maar wat achtergrond info is nooit weg.
Terug naar mijn baan.

In wintrack eens geprobeerd het laatste stuk baan te tekenen.
Dit is nog niet volledig want op niveau 0 komt nog een groot schaduw station te liggen .
Boven komt er een dubbelsporig station met een iets groter station's gebouw dan op de andere kant.
Welk het gaat worden ??? heb ik nog geen idee Maar we zien wel hoe het groeit.
De lengte is 8 meter en de breedte is 1.30 meter.
Het kleine stukje rechts is 90 breed en 1.30 lang .
Dit is de verbinding tussen beide benen van de U.
Er is nergens een helling met meer dan 2.2 % stijging dus dat komt goed wat het rijden met lange treinen betreft.
De rare knik in de sporen aan het station geen rekening mee houden daar ik met flex rails werk gaat deze niet te zien zijn als de sporen op de baan liggen.
Rechts komt er een klein berg (helling)waar de bochten zowat onder verstopt zitten.
De sporen rechts gaan als dubbel spoor de berg in en de sporen die aan de kant van het station lopen gaan ook als dubbel spoor de berg in.
Vooraan komt de TGV lijn (die er niet mee op staat) en die gaat dan onder het dubbel spoor verdwijnen .
Het dubbel spoor vooraan is een heel langzame helling van 7 meter om op een hoogte van 12 cm te komen .
Hoe moet ik nu de twee niveau's in wintrack ingeven ???want daar kom ik nog niet aan uit.
als ik nu 3D doe dan ligt alles plat terwijl ik wel hoogte punten heb ingegeven.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

weer een paar meter verder gedaan vandaag.
Nu weer een dilemma.
Ik zit nu in de rechter bocht met de sporen die van het schaduw station komen.
Deze lopen nu door een helling want daar achter is een stuk stad geplant.
Nu krijg ik dus nog een stuk spoor wat 12 cm hoger loopt en dit komt van het station.
Nu heb ik de keuze om reeds vanaf hier de muur te beginnen of eerst nog een stukje met helling door te gaan.
Maar als ik nu reeds met de muur begin dan komt er een stuk muur van een 10 tal meter te staan .
deze loopt wel van veel naar weinig maar de TGV krijgt ook nog een muur die dan andersom het zelfde doet.
de muur van de TGV wil ik aan het einde wel reeds 1/4  onder de muur van de bovenste sporen laten lopen zodat je een beetje het idee krijgt Dat hij reeds in de tunnel aan het rijden is.
Weer veel uitleg maar ik zie het wel voor ogen maar jullie niet dus hier een foto.





Dus als jullie een idee hebben om deze muur wat in te korten hoor ik het graag.
Delen gieten in gips gaat wel razend snel .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hallo
Vandaag een pakketje rails aan gekomen .
Dus we kunnen weer verder met de TGV lijn.
Hopelijk vanavond dat ik de pendel kan proef rijden op het echte spoor
foto en/of filmpje volgt dan wel weer.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.