Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

opbergdozen ?

Gestart door dani, 02 januari 2014, 16:57:15 PM

dani

Een vraagje ivm het opbergen van rollend materieel....

Veel van de locomotieven en wagons die ik  on de afgelopen (bijna) 3 jaar heb gekocht is tweedehands en ongeveer 1/3 daarvan zat/zit niet meer in de originele verpakking of is gewoon "bloot" gekocht.    Nu was ik aan het zoeken naar een "standaard formaat" opbergdoosjes en de  Au-Box modelletjes van Auhagen lijken me wel interessant.

Met afmetingen van 150, 230, 300 en 375  bij  50x60 mm , gevoerd met "mousse" vanbinnen en een kijkvenstertje vooraan zijn ze eigenlijk ideaal voor wat ik wil.
Maar ik vroeg me toch af of er mensen zijn die nog andere  "universele" dozen gebruiken ?    Of zelf maken ? Maar dan ben je al gauw een hele tijd bezig, en moet je karton, mousse en spuitlijm aansleuren en alles verlijmen...     Ik vraag me trouwens aaf of je ze voor die prijs kan maken ?

Zijn er dus m.a.w. nog andere merken en leveranciers ?

Een voorbeeld : de 300mm box (22 euro voor 10 stuks)

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Auhagen/46-7-0-60806-016-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

bron: http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/46/60806_b.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jesse

Hey dani

Ik steek sommige wagons in bananen dozen.
Ik steek een beide zijden mousse.
Ze blijven daar goed in zitten.

dani

Thanks, Jesse.  De mijne zitten momenteel in plastic opbergboxen van bij Brico (met deksel).
Daar telkens mousse tussen is wel handig en veilig, da's waar.  Maar als je dan de onderste uit de doos wil is het graven.
Toch zeker bedankt voor je tip.   Voor de vele "kleintjes" ga ik dat zeker mee nemen.
De kruik is niet meer.

Paulogic

Dani,

Kijk eens bij rajapack. Verschillende maten alsook mouse-blokjes verkrijgbaar die zelfklevend zijn.
Mijn idee : blokjes van een niet te groot formaat kopen en kleven in de dozen waar nodig. Je kan ze zelfs nog
bijsnijden. Ik gebruik dit voor mijn verzendingen.

mvg,
Paul(ogic)

dani

Thanks, Paul, voor deze tip !  Wat een assortiment hebben die in huis, zeg !!!!
  'k heb inmiddels ook bij Brico een paar stukken "isomo" van 100x50x5 cm gehaald (5 stuks voor 9 euro) en daaruit kan ik vakjes zagen om in de plastic opbergboxen te leggen.

'k heb het er ook maar op gewaagd en 150, 230 en 300 mm   Au-Boxjes besteld.   Ben benieuwd.
De kruik is niet meer.

Kris

Dani,
Let op met isomo , sommige isomo kan na zekere tijd vervelende afdrukken op uw treinen geven beter mouse gebruiken

Kris

dani

ok, da's bij deze dan genoteerd, en de isomo gaat even aan de kant !    Daar vinden we wel een ander doel voor. 
Ik was me daar helaas niet van bewust, ,temeer omdat veel van de wagonnen van Roco die ik heb, een basis in isomo schuim hebben.
Dat zal dan wslk ook de reden zijn waarom er ook nog eens een plastic folie omheen is (om de wagon) .

Bedankt voor de waarschuwing Kris.

De kruik is niet meer.

Gerolf

Die isimo "wasemt" naar het schijnt nog jàààren solventen, en daardoor kan je lakschade (doffe plekken of erger) krijgen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Het kan zelfs erger. Al eens meegemaakt dat stukjes isomo loslieten en aan de wagens plakten !
Ik weet niet of isomo dan ook in verschillende kwaliteiten bestaat ?

Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 03 januari 2014, 01:26:21 AMIk weet niet of isomo dan ook in verschillende kwaliteiten bestaat ?

Waarschijnlijk wel.
Voor de anderstaligen: isimo = piepschuim = verpakkingsmateriaal
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Was daarvoor ooit door Evan gewaarschuwd ivm een spoor 1 lok die in de doos van Marklin zit met PS schuim (isomo) en de afdrukken die het nalaat na verloop van tijd. Een stuk keukenrol tussen materieel en isomo werkt naar het schijnt ???
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dani

aha, dit wordt een interessant topicje.   De tip van de keukenrol er tussen is een goeie !
En ja, "isomo" of "piepschuim", (de echte naam is EPS  of  "Expanded PolyStryrene) is inderdaad chemisch spul, en het zou dus best kunnen dat dat nog lang chemisch actief blijft.   Aangezien de platen die ik heb gekocht bestemd zijn voor "isolatie", vermoed ik dat het geen top kwaliteit zal wezen, dus toch maar zo laten. of er wat tussen doen... (plastic of papier)

Ik weet wel dat je die isomo heel makkelijk kan oplossen met  Aceton  (dan wordt het een heel dichte, witte, kleverige brij, net mastiek)  maar aceton is dan ook weer niet goed voor verflagen en bepaalde soorten pastic dus denk ik niet dat het "opkuisen" van door isomo veroorzaakte vlekken met aceton dient te gebeuren.

Ik heb (zoals ik al zei) intussen wat doosjes van AU-Box besteld en ben nu in blijde verwachting van de levering :-) :-)
De "EPS" gaat aan de kant tot ik nog eens bergen of ander reliëf ga maken :-
De kruik is niet meer.

rixke rail

Kan je bij de lokale supermarkt geen (gratis) kartonnen kratjes kijgen ? (Edit !)
Daar kan je alles in opbergen, met of zonder dozen.
Diepvrieszakjes, keukenrol of moussekes  tussen model en isomo :

Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dani

Ja, Eric, dat kan zeker en ik heb al een 16-tal doorzichtige plastic boxen daarvoor.
Het is me vooral te doen om het individueel inpakken van loks in dit geval.  Komt goed, ik zal een paar fotos maken als il de doosjes heb.
De kruik is niet meer.

dani

Intussen is de lading AU-Boxen geleverd vandaag, met dank aan ModellbahnShop Lippe voor de snelle levering en de scherpe prijs !
Voor de prijs van die doosjes kan ik niet zelf beginnen klooien met karton, mousse en  Mica (venstertjes in de deksels).
Volgende stap: doosjes plooien, labels printen en  loks inpakken !
De kruik is niet meer.