Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Rangeren met stoom

Gestart door Rangeerduivel, 31 december 2013, 15:50:48 PM

OlivierV

Citaat van: Stieven76 op 12 januari 2014, 13:11:57 PM
Als je zo'n locdepot wil bijmaken is het misschien toch wel niet zo'n slecht idee van Olivier.  ;D  Je hebt er de plaats voor, je kan er wel iets moois van maken.  ;)
En ineens veel ruimte bij voor al je materieel! :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

En nu het electrische gedeelte.
Bij een rangeeremplacement met stoom hoort natuurlijk ook een draaischijf.
En die heb ik beschikbaar,ze is van Woodland-scenics en is voorzien van een motor
De stroomvoorziening voor de rails is er,die wordt digitaal,ik beschik ook over een Lenz LK100 om de polariteit te wisselen.
Het probleem is echter om de schijf te laten draaien,of beter nog,ze te laten stoppen!
Ik dreef ze vroeger aan met een Lima transfo,maar iedereen weet dat dit geen sinecure is om ze op de juiste plaats te laten stoppen,ttz recht op recht tov het gekozen spoor.
Er zal wel ergens een systeem bestaan daarvoor,maar is dat doenbaar voor een leek(mijn enige kennis van elektriek is;je hebt +en-,en die mag je niet met elkaar in verbinding brengen... 8))
Is hier op dit forum al een "van A tot Z draadje over verschenen?
Kan ik dit zelf,of moet ik een vakman raadplegen?

Dank voor alle raad/hulp

;)

Gerolf

Een Fleischmann draaischijf positioneert zich met een pennetje dat in een gat valt. Dat lijkt me na te bouwen voor iemand die niet veel van elektriciteit kent.
Voor de anderen: microcontroller en stappenmotor of lichtsluis of ... en hier bestaan draadjes over  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 07 februari 2014, 15:50:20 PM
Kan ik dit zelf,of moet ik een vakman raadplegen?
Je kan dat leren natuurlijk...  Hoeveel posities heeft je draaischijf ?   Afhankelijk daarvan kunnen we bepalen welk type microcontroller je nodig hebt en hoe het kan worden gerealiseerd.
Maar het is geen  "dingetje tussendoor van 10 minuten", het is een heus project
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Het aantal posities kan ik nog altijd zelf bepalen,de draaischijf kan 180° draaien in beide richtingen,maar ik dacht aan 5 opstelsporen(later te voorzien van lokloods) < 1uitrijspoor.
Ik begrijp goed dat dit geen "vluggertje" kan worden,maar dat hoeft ook niet,voor het ogenblik staat dit projectje nog niet verder dan de aanschaf van rollend- rail- en wisselmateriaal.
Laat me weten wanneer het je eens past en dan kom ik met de draaischijf effe langs.
Uiteraard mag je zelf ook een kijkje komen nemen...maar Wanzele blijkt precies tamelijk ver te zijn! 8)

;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 26 februari 2014, 14:09:19 PM
Wanzele blijkt precies tamelijk ver te zijn! 8)

Wanzele is helemaal niet ver maar de dagen zijn te kort om er te geraken.
Ik wil al kweetniet hoe lang eens afkomen maar t komt er gewoon ni van
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

CiteerBij een rangeeremplacement met stoom hoort natuurlijk ook een draaischijf.

Ja? Ik dachta dat dit enkel bij de hele grote emplacementen hoorde. Voor de kleinere zoals meestal in model uitgebeeld is een driehoek (of vijfhoek) een prima alternatief. Zo'n vijfhoek vraag waarschijnlijk zelfgebouwd speciaal wisselmateriaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Johan,
Je kan wel gelijk hebben,maar ik heb er redenen toe,
Ik heb mij iets verkeerd uitgedrukt,
1)Het gaat om een locdepot met rangeerplatform van 4030cm X40cm.
2)Ik heb de draaischijf liggen,en kan ze toch niet in de vuilbak smijten..?
3)Voor een driehoek zoals jij beschrijft heb ik de ruimte niet vanwege die 40cm breedte.

;)

Johnnytrein

Rangeer duivel, dan mag jij niet in Mortsel langs komen, of misschien juist wel de meeste van mijn loc's staan in de vitrine of zitten in hun doosje.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Citaat van: Johnnytrein op 07 april 2014, 11:03:09 AM
Rangeer duivel, dan mag jij niet in Mortsel langs komen, of misschien juist wel de meeste van mijn loc's staan in de vitrine of zitten in hun doosje.

Ik kan je niet goed volgen Johnny,verklaar je nader...

;)

Johnnytrein

@ Rangeer duivel"Ik kan nl geen loc's in de kast zien staan" Vandaar mijn opmerking.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Ah zo,
Maar in de vitrine komt een loc ook zeer goed tot zijn recht.
Zelfs ik heb een vitrine,al staat die momenteel zo goed als leeg,al mijn materieel staat op de baan en rijdt regelmatig.

Met mijn uitlating bedoelde ik een donkere opbergkast,waarin loc's na aankoop verdwijnen om er pas jaren later terug uit te komen om verkocht te worden.

We zijn er uit Johnny,misverstand opgelost!!!  :D :D :D

;)

dani

Ik zie de Rudy nog niet meteen herbeginnen aan zijn baan, Olivier ...   
Ik heb onlangs zijn baan mogen bewonderen zoals ze nu is en er is volgens zijn eigen zeggen nog een beetje afwerking aan, maar 't is al de moeite.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet meer herbeginnen in zijn situatie.  Het diorama boven de baan lijkt me een mooi alternatief toch.

En desnoods maken we ne lift :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 07 april 2014, 15:08:27 PM


Met mijn uitlating bedoelde ik een donkere opbergkast,waarin loc's na aankoop verdwijnen om er pas jaren later terug uit te komen om verkocht te worden.


;)

of te verbergen voor moeder de vrouw ?  :-\ ;D
Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: dani op 14 april 2014, 09:29:32 AM
Ik zie de Rudy nog niet meteen herbeginnen aan zijn baan, Olivier ...   
Ik heb onlangs zijn baan mogen bewonderen zoals ze nu is en er is volgens zijn eigen zeggen nog een beetje afwerking aan, maar 't is al de moeite.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet meer herbeginnen in zijn situatie.  Het diorama boven de baan lijkt me een mooi alternatief toch.

En desnoods maken we ne lift :-) :-) :-)
Diorama boven de baan is inderdaad een mooi alternatief al kan herbeginnen naar mijn mening nooit kwaad, zeker met die ruimte.
Rudy heeft alleen een klein probleempje, hij rijdt te graag. :D

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan