Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Koploper

Gestart door argilla, 14 maart 2006, 13:24:14 PM

argilla

Was / ben van plan te werken met pc als besturing. Uiteindelijk bij koploper uitgekomen. Echter de downloads werken niet. Nu ik een nieuwe pc heb ( 2 mnd oud) "dacht" ik ... de oplossing te vinden om onder XP te werken . Maar ook hier werken de downloads niet. Ook niet nadat ik gebruik maakte van de gegeven oplossingen. Wat lijkt "gemakkelijk" is  nu plots onwaarschijnlijk moeilijk  die "koploper". Weet ge als absolute electronic leek, begin ik de bomen door het bos te verliezen. Gewoon de locmuis 3 van roco of prodigi is an plug and play veel gemakkelijker. Je betaalt dan wel meer , maar dan heb je geen toestand met alles installeren en testen en........enz...enz.
Terwijl langs de andere kant ook een fervent zelfbouwer ben. Misschien gaat het allemaal te snel . Misschien zijn er hier in het forum die zomaar een electronica gesprek voeren en daar alles over weten,:p maar vraag is of het allemaal niet een beetje over de hoofden van sommige forumleden gaat en deze het niet durven toegeven.
DCC is de toekomst dat wel, en der is ook niemand die gezegd heeft dat het easy zo zijn als koek.Maar eerlijk beste forumleden ik begrijp er geen sikkepit meer van. Als er verwezen wordt naar sites bv: brelec.be ga ik kijken. Mooi dat wel. Het water komt me in de mond. Doch ja hoor .....electronica . Ik heb zoiets van je koopt het en het moet werken. Geen gepruts met zoeken en testen.
Maar nogmaals ben possitief , tenslotte is het de toekomst. Ik weet niet of anderen er ook zo over denken. Kijk we kunnen enkel van elkaar leren...maar mag het iets eenvoudiger zijn aub iets lager in niveau ?? Sorry als ik mensen kwets het is niet de bedoeling, enkel aftasten of er nog zo mensen erover denken. Dank U;)
Wat begonnen is met koploper .....xx(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

pahasoft

Hoi,

Tjonge da's leuk op deze manier kenbaar maken dat iets je niet lukt. Als ik problemen met mijn auto dan ga ik toch ook niet bij een fietsenmaker zeuren dat mijn auto het weer niet doet. Ik zou dan bij de leverancier van die troep gaan zeuren.

Als je gewoon prive mailt of gebruik maakt van de discussielijst van Koploper wil ik je graag helpen, maar dan niet op deze toon.

erik de noorman

Argilla,
Ik ben zelf ook geen electronica of computerfreak, maar een goeie raad, spendeer eens een aantal uren om een goed boek over electronica en zijn toepassingen in modelspoor grondig te lezen (ik heb dit gedaan toen mijn vrouw beviel van mijn oudste dochter). Wat niet wil zeggen dat je na het lezen van zo'n boek(en) zomaar iets in elkaar gaat solderen. Je leert de verschillende elec. compenenten kennen en hoe ze werken. Wat bv. een cascadeschakeling is en waarom ze wordt gebruikt. Voor digitaal idem. Investeer tijd om eens alles grondig van a tot z te lezen. Op de marklinsite en die van koploper(of andere) kan je alles grondig doorlezen hoe zulks alle werkt. Ook rij je DCC digitaal het principe blijft ongeveer hetzelfde. Teken voor jezelf eens een plannetje uit van het aansluitschema en kijk het stap voor stap na of het korrekt is uitgevoerd.  

Erik

In de openbare bibliotheek van Willebroek hebben ze aan aardige verzameling boeken (iets oudere) over modelspoor en treingebeuren ook op schaal 1/1.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door argilla

CiteerGeplaatst door erik de noorman

Argilla,
Ik ben zelf ook geen electronica of computerfreak, maar een goeie raad, spendeer eens een aantal uren om een goed boek over electronica en zijn toepassingen in modelspoor grondig te lezen


Natuurlijk bestat er geen boek waarin exact de oplossing staat voor jou probleem.Daar gaat het ook niet over.
Als je een goed boek leest leer je de principes en daarmee kom je al en heel eind.

wim

pahasoft

citaat:
Geplaatst door argilla

bedankt, maar je moet zoiets terplaatse oplossen en niet per email. Dan kan je zien wat er fout loopt, wat je niet kan per email dwz bv een verkeerde beschrijving van het probleem kan op zich al een probleem geven snap je ?? [;)]



Oke,

Laat maat zitten; Koploper is heeft inmiddels 2700 geregistreerde gebruikers. In 99,9% van de gevallen ben ik er via email wel uitgekomen. Wat jij dus bedoeld snap ik echt niet.
Gezien jouw mail heb jij volgens mij ook geen zin om het opgelost te krijgen. Jammer; want alleen ergens tegenaan schoppen zonder op een juiste manier naar een oplossing te zoeken doet gewoon pijn. Helaas.. voor mij dus einde verhaal in deze draad.

argilla

Het gaat hier over gebruiksvriendelijkheid. Ga eens naar de site.
Download maar.En....als het niet gaat zegt de site zelf klik dan op....
Je wordt doorgeklikt naar een Engelstalige site. Op zich geen probleem. Maar dan volgt een instructies die je moet intypen. Probleem is dat de config.32/.....enz.. " een bad command file "is .   U overschrijft of tracht een instructie te overschrijven die XP zelf al gebruikt.En dat ge uw D:/ moet vervangen door uw eigen schijf weet iedereen ( denkt U)
 Dus kan je gewoon niet inladen welke ook de files commands zijn.Tuurlijk niet want die files zijn gereserveerd.( nogwel in het upper-memory. Dat kan je wel doen maar opgelet het is niet eenvoudig. )Kijk een download moet werken en niet doorgeschakeld worden. U hebt een rapport verstuurt naar windows. maar stel U eens voor van iemand die geen of onvoeldoende kennis heeft van zulke files , emails sturen zegt U ja goed, maar daarmee staat het nog niet op die persoon zijn computer wel ! Begrijpt U waar ik naar toe wil.
Nu goed heb al veel downloads tegen gekomen die aan het zelfde euvel leiden hoor daar niet van.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

pahasoft

Dit is echt een zinloze dissussie. Ik weet dat er problemen zijn met sommige Xp versies die geen 'oude' installatie programma's accepteren. Helaas valt het installatie programma wat ik gebruik voor Koploper. Als je niet de kennis hebt om uit te voeren waarnaar toe doorverwezen wordt, zijn er altijd nog andere middelen om toch Koploper te kunnen gaan gebruiken.
Vraag dan ook bij de juiste persoon: DE MAKER/EIGENAAR om hulp en ga niet zo hoog van de toren blazen. Ik verbaas mij steeds meer over dit draadje.

Bij wijze van zeer hoge uitzondering hier een oplossing om toch Koploper te kunnen gaan gebruiken en als je dit ook niet kan volgen, dan zou ik je echt adviseren om maar niet met Koploper te gaan werken (het wordt dan toch nooit iets).

Het stappenplan:
1: download de upgrade en dus niet de volledige installatie!!
2: voer deze kopl62_up.exe uit
3: kies dan gewoon de knop rechts boven 'unzip'
4: na de melding 14 files unzipt sluit dan dit programma
5: ga met de verkenner naar c:program filespahasoftkoploper
6: klik met de rechtermuis op koploper.exe en kies dan menu "kopieren naar" / "buroblad snelkoppeling" maken.
7: op buroblad staat nu een snelkoppeling naar Koploper
8: klik nu op deze snelkoppeling en voila Koploper start op.

Dit is een methode waarbij Koploper zelf de benodigde items in de registry plaatst en dus niet meer kan weghalen omdat er geen deinstalleer programma is. Dat is het grote nadeel van deze methode.

Als je nu dus gewoon even had gemaild en uitgelegd dat je al dat engelse gedoe niet goed snapt had je bovenstaande uitleg al veel eerder in huis gehad.

Veel plezier en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

pahasoft

Gebruikersvriendelijkheid zit bij mij in het feit dat onder normale omstandigheden je binnen 24 uur antwoord hebt op een gestelde vraag. Daar kunnen veel betaalde bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Sorry moest ik nog even kwijt....

tony

Hoi Argilla
Zelf ben ik ook bezig met het leren van koploper. Ik kan U UITDRUKKELIJK zeggen dat er geen enkel programma bestaat waarvan de auteur zoveel hulp bied als Paul Haagsma. Er bestaan nog wel andere programma's (tevens duur in aankoop) maar dan mag je je in het beste geval tevreden stellen met een "handleiding". De installatie loopt ook vaak niet van een leien dakje. Er zijn vele tevreden koploper gebruikers die me steeds tot mijn dienst zijn o.a. Funky rail. Ik ben ook begonnen als leek en we zijn nu 3 maand verder en stap voor stap kom ik er wel uit. Is dit ook niet de bedoeling van een hobby, om traagjes wat op te bouwen. Een modelbaan is toch ook niet af in een paar dagen. Een goede raad: HOU VOL en geniet van het leerproces.

Vriendelijke groeten Tony

N / Twin Center/ Tevreden koploper gekruiker

svvander

Ik heb met veel aandacht jullie gesprek hier gevolgd en ik moet eerlijk zeggen: het product dat Paul aanbiedt (gratis notabene en da voor nen Hollander... grapje h? Paul [:D]), perfect aan mijn wensen voldoet. Ik moet nog veel leren, maar ik kan je wel het volgende zeggen Argilla: ??nmaal het programma deftig ge?nstalleerd geraakt, dan zal je met geen enkel ander programma meer willen werken.
Het is makelijk in bediening, overzichtelijk en ja, bijna eindeloos in mogelijkheden. Ik vermoed (want ik heb het nog niet echt nodig gehad), dat Paul ook binnen de 24u op een mail zal antwoorden, met een gepaste oplossing.
Dus bij deze bevestig ook ik, mijn tevredenheid over Koploper.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rochevalien

CiteerGeplaatst door svvander

Hier is 'm terug, de verloren zoon: onzen Tony! [;)]

>> Met 19 berichten!!!! all? Sven,l??s toch eerst alles eens goed door voor je hier iets de wereld in stuurt.Er zijn mee dan ??n Tony's hoor.

Gerrit

svvander

He, verdorie, inderdaad... sorry[:I]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Wissels

Hallo Argilla,

je verwart gebruiksvriendelijkheid met de basiskennis van computers, bovendien lijk je het updatebestand gedownload te hebben in plaasts van het installatiebestand.

Overigens maakt de update gebruik van Winzip, wat bijna op iedere computer aanwezig is.

De door jouw aangegeven foutmeldingen komen niet vanuit Koploper, maar uit verkeerd gebruik van XP.

Toch succes met de installatie,

met vriendelijke groet,

Walter
 

tony

Is ni Tony Cabus. Meer dan 1 koe die beu heet.....




citaat:
Geplaatst door Rochevalien

CiteerGeplaatst door svvander

Hier is 'm terug, de verloren zoon: onzen Tony! [;)]

>> Met 19 berichten!!!! all? Sven,l??s toch eerst alles eens goed door voor je hier iets de wereld in stuurt.Er zijn mee dan ??n Tony's hoor.

Gerrit



Leendert

citaat:
Geplaatst door argilla

-- knip knip Kijk een download moet werken en niet doorgeschakeld worden. U hebt een rapport verstuurt naar windows. maar stel U eens voor van iemand die geen of onvoeldoende kennis heeft van zulke files , emails sturen zegt U ja goed, maar daarmee staat het nog niet op die persoon zijn computer wel ! Begrijpt U waar ik naar toe wil.
Nu goed heb al veel downloads tegen gekomen die aan het zelfde euvel leiden hoor daar niet van.


Beste Agrilla,
Het is jammer van de toon die je kiest in het beschrijven van je installatieproblemen. Je raakt Paul hiermee op een moment dat het hem erg ongunstig uitkomt. Leden van de koploperdiscussielijst weten waar ik op doel.
Waarom niet gewoon de algemene vraag gesteld of iemand hier al eens tegenaan gelopen was (het is een XP eigenaardigheidje) en als dat niet hielp, had je alsnog via de discussielijst van Koploper geholpen worden. En als je je toon met een druppeltje olie bediend wordt, loopt de machine gewoon een stuk prettiger. Koploper is en blijft met afstand een dijk van een programma. Laten we de maker dus niet tarten, zodat hij misschien wel moet besluiten te stoppen met Koploper.
XP probleemjes zullen er gegarandeerd altijd zijn en blijven, voor Koploper is dat nog maar de vraag als het zo doorgaat.

Groet,
Leendert