Piko of Roco

Gestart door yannickvw, 31 december 2013, 11:51:20 AM

TBCédric

Opzich geen slechte set maar ik zou toch een andere digitale centrale nemen als ik jou was. Die van piko is zeer moeilijk om mee te werken. Ik zou opteren voor (zoals hier al aanhaald werd) een roco multimause of een mobile station 2.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michael

Yannick, vanwaar deze keuze? Je stelt hier eerst een vraag velen doen moeite om hun voorkeur aan te geven , je zegt zelf roco voert de boventoon en dan kies je toch voor Piko, een centrale waar je heel snel op uitgekeken bent.
Ik ben benieuwd waarom je dan toch deze keuze hebt gemaakt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

yannickvw

Ik ben in enkele winkels gaan horen en in één winkel was die man helemaal niet voor Roco (de centrale en de sporen, hun materieel was wel goed natuurlijk). Hij verdeelde het zelfs niet. In de andere winkels waren ze vrij neutraal maar als ik hen dan vroeg waar het verschil in zat vertelde men mij dat ze eigenlijk gelijk zijn, en dat je bij elke controller wel gewoonte moest kweken, en dat de Roco zelfs minder compatibel zou zijn in bepaalde functies (wat ik daar ook uit mag verstaan).

Dus ja, hier zegt men a, in de winkel zegt men b...ik weet het ook niet meer zo. En ik denk ook niet dat de verkopers voordeel doen uit een bepaald merk voor te trekken. Bij een goedkoper merk zouden ze toch ook een kleinere winstmarge hebben dus daarom geloof ik hen wel.

Maar dan uiteindelijk toch voor die Piko gegaan omdat:

1. De prijs, die startsets van Roco gaan toch al gauw boven de 300 euro (weet wel dat je ze op beurzen of de 2e hands websites goeiekoper kan vinden maar toch, ik wou liever iets "veilig" in een winkel kopen)

2. Die sporen van Roco ook wat afgeraden werden

3. Volgens de eigenaars van die winkels levert Roco zeer slecht, men zat al op bestellingen te wachten van in augustus

Ach ja, een mens moet ergens beginnen en misschien heb ik toch de foute keuze gemaakt dat zal de tijd uitwijzen...Piko leek me een vrij veilige keuze prijs/kwaliteit om mee te starten, want wie zegt dat de hobby me ook echt ligt he, zoals gezegd: ik ken er niets van. Maar ik wil toch iedereen bedanken om me hier raad te geven ondanks de andere keuze  ::)

Rangeerduivel

Yannick,
Ik heb jaren met niets anders gewerkt dan een Piko-centrale,en was daar altijd zeer tevreden over.
Als men zegt dat ze moeilijker te hanteren is,dan komt dat omdat die persoon niet gewoon is om er mee te werken.
Als je vragen over het hanteren hebt,ben ik steeds bereid je te helpen,je weet mij wel te vinden,hier of via PM.

@ Michael,
Het licht niet in mijn bedoeling hier een zware discussie uit te lokken maar;
Dat jullie moeite gedaan hebben om de andere merken aan te bevelen,dat kan  alleen maar gewaardeerd worden,maar tenslotte moet voor iets gekozen worden...en ook ik was er na 6 jaar nog niet op "uitgekeken"!
Zo'n Piko centrale doet behoorlijk haar werk.

;)


Stieven76

Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een MultiMaus, maar ik had daar mijn zinnen al opgezet voor ik te goed van de Piko gehoord had. Noem het jeugdsentiment , mijn allereerste treintje was een Roco.


De Piko digitaal set heb ik in actie gezien bij Rudy en dat deed net zo goed zijn werk als wat ik nu nog maar doe met de MultiMaus, dus zeker voor een beginner is dat evengoed denk ik. Moest je later dan toch nog meer willen doen kan je nog altijd een MM los aanschaffen.


Een MM set is inderdaad niet zo goedkoop, maar bij onze duitse vrienden wel vanaf 200€ verkrijgbaar. Daar was ik eerst van plan om één te bestellen tot ik er één op 2dehand.be vond. Bv: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-0-178739-002001-0-0-49-5-2-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html


Ik zou zeggen veel plezier met je set, dat digitaal rijden is best wel leuk, of het nu met een MM of Piko is  ;)

ceuleer

Zit er in die startsets van Roco een multimaus met zware versterker ?

Michael

Yannick bedankt voor de uitleg, veel plezier met je set. Voorlopig kan je beginnen met digitaal.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 05 januari 2014, 01:02:21 AM
Zit er in die startsets van Roco een multimaus met zware versterker ?

Hangt er van af hoe ze verkocht worden,
in die van mij zit een 36VA (stekkermodel) en die doet tot nu toe wat ik er van verlang.
Mijn MM kost mij (splinternieuw) op Ebay 62€ + 19€ verzend.
Er zijn uiteraard zwaardere trafo's te verkrijgen bij Roco en andere merken

;)

OlivierV

Citaat van: ceuleer op 05 januari 2014, 01:02:21 AM
Zit er in die startsets van Roco een multimaus met zware versterker ?
Ik dacht van niet, zelf heb ik mijn maus ook los gekocht en wel op gelet om er eentje met losse zwaardere trafo te kopen van 54VA.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

yannickvw

Kijk er alleszins naar uit mannen, merci. Sta te popelen om straks men eerste treintjes te kunnen laten rijden :) 8)

ceuleer

Citaat van: OlivierV op 05 januari 2014, 10:31:16 AM
Citaat van: ceuleer op 05 januari 2014, 01:02:21 AM
Zit er in die startsets van Roco een multimaus met zware versterker ?
Ik dacht van niet, zelf heb ik mijn maus ook los gekocht en wel op gelet om er eentje met losse zwaardere trafo te kopen van 54VA.

Aha, ik dacht al, als je voor 200 euro een startset hebt met een MM met zware transfo, dan geven ze de rest van de set er bijna gratis bij.
Ikzelf heb de grote zware transfo 10725 met 50VA. Die transfo weegt als lood.
Met de MM heb ik altijd graag gewerkt, nu ik onlangs een Ecos 2 gekocht heb, zal de MM waarschijnlijk niet meer gebruikt worden.
Maar ik ga hier geen appelen met peren vergelijken....   ;)

grz,
Gunter

Snobby Crash

Advies vragen in een winkel moet je toch steeds met een korreltje zout nemen...
Indien de winkelier enkel Piko heeft en geen Roco weet je op voorhand al wat je advies zal zijn...
Indien hij beide merken te koop aanbied, ga je een beter advies krijgen, maar zal nog steeds afhankelijk zijn waar de winkelier het meest aan verdient ! En dat is nu eenmaal de waarheid, alles draait om verkopen...

Advies vragen op dit forum... Das een heel paar andere mouwen, hier ga je reacties krijgen van mensen die echt het product thuis hebben en ermee rijden... Dus ik zou meer waarde hechten aan de adviezen op dit forum.

Nu is het wel zo dat ik zowel Roco als Piko hun centrales niet ken, ik heb een Zimo, die enkel weken ter herstelling naar de leverancier is gestuurd. Omdat ik toch wou rijden en nog een oude controller van LGB had, heb ik een tweedehands centrale van LGB gekocht, en ook deze werkt voor mijn(en ik denk voor de meeste ledenhier) perfect !

Geert

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Snobby Crash op 19 januari 2014, 20:01:49 PM
Dus ik zou meer waarde hechten aan de adviezen op dit forum.

andere fora mogen ook  ;D
Groeten Peter ;)