Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Break weatheren

Gestart door rixke rail, 29 december 2013, 18:49:58 PM

rixke rail

Onder het motto "je moet maar durven",  ben ik begonnen dit weekeinde aan de weathering van een Break.
Deel 1 : graffiti en anti-graffiti
Alles werd voorgedrukt op zelfklevend printerpapier, zodat het later eventueel nog kan verwijderd worden, mocht ik dat willen.

Bij de opruiming van oudere files bij Photobucket, waren ook de foto's van dit draadje meegesnoeid ...
Ik heb ze verder opnieuw gepost ...


De rest van de weathering moet nog volgen.
Nu volgt waarschijnlijk jullie banvloek
ik ben ===>
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

SuSke

Geen banvloek Eric  ;)
Je hebt de moed om het te doen, ook al is het op stickers die je later kan verwijderen  :D

Misschien is een gewone decal ook nog makkelijk te verwijderen als je hem niet sealed (vernissen zeker niet)  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Erik , geen banvloek, vind het wel bewonderenswaardig dat je dit aandurft. Ik heb niet zolang geleden zo'n stel gekocht en moet er nog niet aan denken om er ook maar iets aan te weatheren, dat komt ooit nog wel een keer.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Zal ik het voor je doen  ??? ;D

Michael

Citaat van: milocomarty op 01 januari 2014, 04:46:35 AM
Zal ik het voor je doen  ??? ;D
Sommige dingen doe ik liever zelf, dit is er één van.....maar nu nog niet.
Bedankt voor het aanbod.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

2012

Leuk en niet leuk gedaan inderdaad, modelbouwers streven naar nabootsen van de realiteit, sommige gaan daar enorm ver in :-)
ik sta soms verwonderd tot welke details men zoal gaat als hier vele fotos bekijk, gewoon schitterend
En ja, de breaks ... helaas is een overgrote meerderheid beklad of beklad geweest en rijden er ni veel meer rond zonder restschade, zelfs al op de nieuwe ... is de harde realiteit hé dat hier nagebootst word.

rixke rail

#6
===>
Merci mannen, voor de leuke feedback.  :'(
Ik ben er ook niet blij mee, dat het rollend materieel zo volgekliedert wordt, maar ja ...
Ik ben dan eigenlijk nog braaf geweest want sommige rijtuigen zijn volledig "dichtgespoten", over ruiten en deuren heen, zodat je er niks meer doorziet.  >:(

Deel 2 : vandaag even verder gedaan met weatheren :
De voorkanten van de rijtuigen zijn altijd het vuilst, omdat de borstels van de wasstraat daar niet aankunnen ...
Vet op de buffers aan gebracht ...

De draaistellen kregen een stof/roest patine. De dakranden kregen dezelfde behandeling + sporen van doorsijpeling van water.

De kasten van de elektrische toestellen,  dak, stroomlijnplaten, koevanger en koppeling werden ook behandeld
Het hele treinstel werd dan met matte vernis behandeld, zodat de laatste blink er ook af is.

Nu ziet hij er al iets realistischer, dacht ik zo ...
Modelspoorse groeten,
Eric

Bij de opruiming van oudere files bij Photobucket, waren ook de foto's van dit draadje meegesnoeid ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Dirky

het vraagt durf... da's zeker!

Persoonlijk vind ik het te grof vervuild (borstelstrepen en vlekken). Met airbrush of verweerpoeders zou het resultaat geloofwaardiger zijn...

ERVIN

Ondanks ik graag treinen zie die verweerd zijn , vind ik dit niet mooi meer  , het is té vuil , en té grof , je zal waarschijnlijk zelf eerst wel de nodige foto's bekeken hebben van het grootbedrijf , maar dit zou ik echter zelf nooit doen.
Ik heb niet zoveel foto's van de " echte " break , maar die ziet er toch ietsje properder uit.

Maar " no hard feelings" hé Eric , ieder zijn ding. ;)






Davy

Jawadde diene 365 heeft nen Tsunami meegemaakt :)
Beetje bruin of roestkleur op het onderstel is voor mij al voldoende hoor.

rixke rail

#10
Bij de opruiming van oudere files bij Photobucket, waren ook de foto's van dit draadje meegesnoeid ...
Ik heb hier nieuwe foto's gepost ...


Opgepast : niet voor gevoelige zielen en/of hartlijders.



De "Krazi taggaz" waren aan het werk, tevens is de "B" verdwenen ...



Hier is de anti graffiti-folie aangebracht, de versieringsdriehoeken op de kant worden hierbij overplakt.
"Graf E.T." zal niet overleven.
Een andere tagger heeft gesnopen, dat zijn "werk" niet lang te zien zal zijn.



Ook "Beast" was hier aanwezig.




Ook op de voorkant is het nummer verdwenen, zoals hierboven te zien.





De rode en blauwe verf zijn gesneuveld onder de reinigingsproducten ...



de "Siber Surfers" hadden met één rijtuig niet genoeg ...



Dit is een nieuwe foto, bijkomstige aanpassing :
ook de zelfklevende anti-graffiti laag is op den duur nefast voor de verflaag van het treinstel.
Bij het verwijderen van deze, komt men dan op één van de geelachtige onderlagen.
Niet echt mooi, maar ze rijden zo rond ...
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : wat betreft de weathering, Erwin : de ene Break is al wat properder als de andere, maar geloof mij vrij : er rijden zulke vuile exemplaren rond ...  :'(
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michael

Eric, de laatste twee foto's vind ik te, maar de rest goed geslaagd. Vind het knap dat je deze zware "vervuiling" durft toe te passen. Ook tof dat je het hier laat zien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

rixke rail

#12
Citaat van: Michael op 01 mei 2014, 19:26:44 PM
Eric, de laatste twee foto's vind ik te, maar de rest goed geslaagd...

Vindt U, Michael ?



En de voorlaatste situatie heb ik ook al zien rondrijden. Maak U géén zorgen, ik fantaseer heus niets !  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ERVIN

Klopt volledig wat Eric zegt , sommige van deze breaks zijn dringend aan een nieuw kleurtje toe.  :-[

Michael

Eric, maak je geen zorgen ik geloof je op je woord, maar zelf zou ik mijn model niet zo zwaar weatheren, maar dat is persoonlijke smaak en hoever wil je de waarheid achterna gaan op je baan met je rijdend materiaal.
'ḱ Vind het schandalig dat men het materiaal zo toetakelt, maar daar kan ik niks aan veranderen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154