Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

welke decoder

Gestart door Thommy, 28 december 2013, 10:47:10 AM

PietB

Citaat van: Huugooke op 30 december 2013, 13:04:38 PM
En op een rollenbank?
Gaat niet echt lekker op een rollenbank.
Mijn NS1212(Märklin 3025) met 5* motor en Lokpilot 4.0 deed het ogenschijnlijk wel goed, alleen in het midden bereik stap 10-22 van de 28 stappen zat een rare knik in de optrek/afrem karakteristiek.

Het zelfde gedaan op de baan en dat effect is nu weg, kennelijk heeft de massa van de loc toch een heel duidelijke invloed op het leer proces.

Met deze loc had ik wel ruim 2 meter vrije baan nodig voor de procedure.

grt Piet.


T03

Onlangs heb ik een Liliput op deze manier ingsteld, één meter ongeveer.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

dani

op een rollenbank heb je meestal minder rolweerstand dan op een stuk "echt" spoor omdat enkel de lagertjes van de rollen en de contactvlakken van rollen en aangedreven wielen hier voor wrijving zorgen. 
Op een stuk spoor heb je het volledige gewicht  (inclusief de inertie) van de lok mee in de berekening, alsook de rolweerstand van ALLE wielen en interne lagers of bussen van de loko zijn assen en tandwielen (ook de passieve die niet aangedreven zijn),  heeft hij ook een realistische situatie wat de stroomafname en massa van de lok betreft, en heb je met andere woorden een meer realiteits-getrouwe situatie.  Ook eventuele sleepcontacten en stroomafnemers die tegen , langs of op de wielen drukken en bij 3-rail de wrijvingsweerstand van de sleper op de middencontacten of PuKo's.  Dan en enkel dan kan de decoder alle parameters optimaal instellen.
Bij dat  "CV truukje" doet zo een decoder immers een pak meer dan gewoon even "een eindje rijden", hij varieert razendsnel een aantal cruciale motor parameters en CV waarden, meet de respons (vaak is dat de motorstroom en eventuele tegenstroom bij afremmen alsook de spanningsval die hij meet) en stelt alles zo goed mogelijk in op basis van wat hij terug krijgt tijdens dat hele korte testritje.

Dus een rollenbank is absoluut niet optimaal hiervoor.  Wel voor andere doeleinden, maar niet voor automatische bepaling van de motorkarakteristieken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.