Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

pwm sturing met een ne555

Gestart door raf, 28 december 2013, 09:57:25 AM

raf

hallo


ik denk een oplossing gevonden te hebben voor het probleem

het gaat er dus over dat ik met het systeem zoals het nu is geen massa detectie kan doen als er een trein over een bepaald stuk in de baan rijd
de oude electronica schakelt namelijk met de massa en heeft dus vast stroom
de nieuwe pic processoren die ik wil gaan gebruiken kunnen nogal slecht om met positieve schakel pulsen aan de ingang

nu wat ik weer bedacht heb is het gebruik van bruggelijkrichters en een opto koppel
hoe dan ook de rails geschakeld zijn de brug maakt er steeds aan de juiste kant massa van en stuurt zo de led in de optokopel
zo krijg ik aan de andere kant steeds het juiste signaal naar massa om de pic te sturen
heel de oude sturing van de baan kan blijven bestaan en toch kan ik de signalen door moderne techniek vervangen
alsook de relais voor de sturingen komen dan door een schakeling vervangen

gaat dit werken ?????is nog maar de vraag
ik zit met spanning tot een 16 volt en pieken tot 24 volt (nodig om van rijrichting te veranderen)
er is een serie weerstand nodig in de leiding van de led maar als ik die bereken op 24 volt dan gaat die niet meer oplichten bij 12 volt
er gaat als het kan dan een zenerdiode ergens moeten tussen komen

eens bekijken wat het gaat kosten aan materiaal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: raf op 30 december 2013, 13:18:47 PM
de nieuwe pic processoren die ik wil gaan gebruiken kunnen nogal slecht om met positieve schakel pulsen aan de ingang

Hoeft geen probleem te zijn als je er een weerstand tussen plaats van 100k - 220k Ohm. Doe ik ook zo om het digitale signaal van een centrale te decoderen met een PIC µC.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Hallo Geert

Met die waarde gaat de opto dan nog geleiden ook bij langzaam rijden ???
Maar nu ik me bedenk door de pulsen blijf ik steeds 12 volt hebben .
Buiten het omschakelen wanneer dan de spanning naar 24 volt gaat.
Als ik een tweede transfo ga gebruiken die op 12 volt wissel spanning werkt en die met de een aansluiting aan de rail koppel en de tweede aan de diode bruggen (allemaal door verbinden)dan zit de detectie op een andere trafo met een vast voltage en als ik dan toch eens moet ompolariseren heeft dat geen invloed op de detectie daar die zijn eigen voeding heeft
Of zie ik het nu verkeerd??

Vandaag niet kunnen gaan naar de shop dus morgen een nieuwe poging en dan een test bordje maken.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Als je de optocoupler gebruikt voor (stroom-)detectie, kan je die toch ook plaatsen waar je maar wil?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo

Ik wil de rails meten want dan staat niet alleen de loco op de sectie maar heel de trein.
Ik heb nogal wat goederen wagons en die krijgen geen verlichting buiten de achterste wagon.
Maar het gaat goed komen want juist is er een levering met de picjes binnen gekomen.
Nu de programmer nog en dan kunnen we gaan experimenteren met het programma.
Eerst maar eens de blok signalen aan de praat krijgen.
Voorlopig werkt 90% van de baan terug manueel en dan heb je met 9 treinen je handen vol.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Uit nieuwsgierigheid, welke PIC µC heb je besteld?

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Hallo Geert

Ik heb de 16F 628A besteld .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Ik kan de oude eind trappen gebruiken
de pic word aangestuurt met de -
als iik de oude eindtrappen gebruikt word de snelheid geregeld met de - dus bij stilstand valt de min weg en is ook de detectie weg
nu kan ik de + aan de rails leggen en de - aan de pucco`s en dan de opto sturen met de + en de gestuurde uitgang met de -
en dan spaar ik veel geld uit
voor het rijden op de baan maakt dat geen meter uit de loco`s reageren daar toch niet op
alleen de schakeling in de roco en liliput loco`s moet worden omgezet en das een draadje om solderen

aan die draad ziet de pic of de loc voor af achteruit rijd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.