Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

pwm sturing met een ne555

Gestart door raf, 28 december 2013, 09:57:25 AM

conducteur

Citaat van: raf op 29 december 2013, 10:17:25 AM
en hoe is da int vloaams ??? ?

hoe kom je aan 2X N2033  IK gebruik 1 (een)2N3055 als eind trap
de andere transistor is een 2N2219
het enige wat ik nu hoef te kopen is de bijkomende transistor  2N6426 (of een BC517)+ 1 weerstand van 100 R
begrijpen jullie dan niet dat deze 20 schakelingen over een goeie 37 jaar reeds gebouwd zijn geworden en dus klaar zijn
twee baantjes doorsnijden en een weerstand op de onderkant van de print + de extra transitor plaatsen en 1 draadbrugje leggen
als de schakeling zo werkt tenminste dan recupereer ik dus 20 schakelingen met een minimale kost van ongeveer 0.30 euro

wat ik ook niet begrijp is dat de uln2803 nog steeds met de massa schakelt (zie schema inwendig uln)

dus je voorgestelde oplossing is geen oplossing

dus dit zou het zijn volgens u
motor aan de plus 12 volt
andere kant aan de massa
en dan de rest aan uln
en hoe ga ik nu gas geven ??? ??? ?

qua plaats is het printje nu een 10 X 8 cm dus dat valt nogal mee dacht ik
op een 20 meter lange baan heb ik wel een plaatsje om ze onder te brengen
als mijn baan klaar is dan is het een U vormige baan met 2 X 8 meter en dan de dwarsverbinding nog eens 4 meter
en als ik dan nog geld over heb dan kan ik door de muur heen en heb ik nog eens dezelfde ruimte om alles nog eens te herhalen
das het voordeel om in je eigen huis te wonen natuurlijk

maar terug naar je voorgestelde oplossing
nee dat gaat ze niet worden

gr raf
Oei, excuseer, ik bedoelde wel degelijk de 2n3055, hoe ik aan 2n2033.
Je hebt al blijkbaar een schakeling die werkt en wil die ombouwen om met de pull-up weerstanden te werken. Ik begrijp het niet goed, je kunt toch ook gewoon 1'tjes en nullen sturen? Dan ben je ook niet afhankelijk van de paar pinnetjes die een pull-up weerstand hebben.


De uln2803: de common pin moet ook aan de +12V, gebruik je dit ic niet dan moet je zeker ook een diode in sper parallel over de motor plaatsen!!!  (die zit in het ic, maar is van groot belang en zul je dus moeten plaatsen als je met gewone transistoren werkt!)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

hallo

@ conducteur

ik heb zo 20 schakelingen die werken en dit is de basis waar ik ze 37 jaar geleden heb gebouwd (origineel schema)

daar het systeem zoals het vroeger werkte nu niet meer kan werken wil ik ze hergebruiken (recyclage)
en is er dit schema aan uitgekomen


@ Gerolf

ik heb geen basis weerstand aan de 2055 liggen mijn gedacht
wel aan TS2 eentje van 100R
waarom zou ik ts2 vervangen door een andere ????
de complimentaire van de bc 517 is de bc516 maar nogmaals waarom deze 2n2219 vervangen ik denk dat de schakelstroom door de TS1 groot genoeg gaat zijn om deze transistor (ts2)open te sturen

gr raf
PS sorry voor geen hoofdletters en puntjes maar als ik moet denken dan gaat het mis LOL
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik vroeg me af of ts3 door ts2 in geleiding wordt gestuurd.
Maar als dat OK is -geen probleem  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo Gerolf

de schakeling werkt zoals in de oorspronkelijke opstelling van 37 jaar geleden
dus met deze oude schakeling is er geen probleem
ze werken perfect zonder haperen

alleen de TS1 die er bij komt bezorgd me nu hoofdpijn omdat ik weet hoe het moet maar de berekeningen zijn wazig op het ogenblik
of een darlington een oplossing is ??? misschien is het een beetje over kill maar dan kan ik met de basisweerstand van TS2 de stroom een beetje binnen de perken houden

gr raf die aan het wachten is tot morgen de winkels open gaan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Raf,
nog enkele bedenkingen.

Ga je voor elke schakeling een 7805 spanning stabilisator gebruiken?

Is deze stabilisator echt nodig, een NE555 werkt tot 18V zonder dat de voedingsspanning invloed heeft op het timing van de NE555.

En hoe ga je de locs keren? Of rijden die altijd en voor eeuwig in dezelfde richting?


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

hallo geert

???? marklin kan je keren waar je wilt dus dat is geen probleem
en de 2 rails daar heb ik een filmpke van gepost dat is ook geen probleem dus ??? ik zie het probleem niet
in het station heb ik verschillende mogelijkheden
de treinen hebben 5 opstel sporen waarvan 2 naar het noorden en 3 naar het zuiden
elke groep rijd in de juiste richting dus de 2 naar N de 3 naar Z
dan heb ik opstelsporen en rangeer sporen waarvan ik via een schakelaar eventueel de polariteit zou kunnen ompolen maar met mijn systeem niet nodig (zie het filmpke)
alleen als ik een 2 rail loc van iemand anders gebruik die niet is uitgerust met het door mij gebouwde systeem dan kan deze alleen maar door ompoling van de baan spanning anders om rijden
maar dit is geen probleem daar het alleen maar in het depot of aan de opstelsporen gebeurd die ik  kan omschakelen na het inrij stukje
het inrij stukje is het stukje na de wissel waarna ik zowiezo van de baan spanning afzit en op pwm over ga
na de pwm kan ik de baan polariteit kiezen die ik wil of over spanning zoals bij marklin het geval is

dus dat is geen enkel probleem op mijn baan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Sorry hoor,
het blijft voor mij storend je bijdragen te lezen zonder hoofdletters en leesteken.

Maar ik doe mijn best, ik zal eerst al je bijdragen in dit draadje moeten herlezen zodat ik begrijp waar je naartoe wil. ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Sorry daarvoor.Maar denken en typen geeft problemen en dan vergeet ik soms Hoofdletters en .,;:
Nee de 7805 zou ik alleen maar gebruiken als de schakeling zoals ze nu is defect geraakt.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo.
Via een ander forum hulp gekregen en zo zou het moeten kunnen werken.


De verbinding aan pen 5 van ic 1 is op de printjes nooit gemaakt.
Ik ga ze daarom als het geen probleem is voor de sturing ook niet maken .
Maar er is nu een schema en dus Dinsdag naar de shop om wat onderdelen te gaan halen.
En dan 1 printjes ombouwen en kijken of het werkt.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Frank_N

Raf:
Met smaak volg ik je draadje....
Hoewel ik net als Geert je verhaal niet helemaal begrijp.........
Die pen 5 links in het schema kun je volgens mij niet zomaar los laten "hangen" [ zag een vergelijkbare schakeling ergens op internet, kan niet zo snel terugvinden, ik dacht EMT]
Vervolgens ga je ergens anders ten rade, zonder duidelijke verdere  info :o 8)
Het schema doet me ook denken aan een oud schema uit Schravendeel. Werkt goed!
Misschien weten Klaas  en/of Havoc raad [zeer terzake kundigen]? Van Havoc  weet ik dat hij even een pas-op-de-plaats maakte :-\
Groet van Frank

raf

hallo Frank

Pen 5 hangt op de printjes los (gewoon gesoldeerd in een alleen staand eilandje
Het is de Controle ingang van de 555 hier kan je extern invloed uitoefenen als je die ergens aan hangt maar intern maakt het voor de werking niets uit.
het pootje komt intern uit op de 1 ingang van comparator 1.
Bij ic 2 word langs daar de puls breedte geregeld maar bij ic 1 hangt hij al 37 jaar los.
van de PWM modulatoren zijn er enorm veel schema's te vinden omdat het toen in de tijd een veel gebruikt ic was dus het zou me niet verbazen dat je ze ergens tegen kwam.
Bij mij komen ze uit mijn school boeken van in de tijd toen ik nog jonger was.
Daarom zit het schema ook zo vol vlekken .LOL
Alle schema's die ik kon vinden schakelen zoals mijn oude schakeling dus verkeerd.

Gewoon wachten tot dinsdag er gaat niets anders opzitten.
Dan bouw ik terug eentje op zo een experimenteer bordje en dan kunnen we kijken wat er gebeurt.

Gr raf
ps er zijn er veel die met ongeveer dezelfde schakeling zitten en hetzelfde probleem blijken te hebben op de verschillende trein fora.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Frank_N

Yow! Raf!

De groeten dan maar :-X
Notificatievoor deze opgezegd :(
Sorry :-[
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Met de 555 heb ik weinig ervaring, dus daar ga ik niks over zeggen.
Wel over de eindtrap. Het probleem is dat Raf perse met de 2N3055 wil werken. Zijn motief daarvoor: daar heb ik nog een bak vol van. Dat vind ik een slecht uitgangspunt.
Er zijn een paar redenen waarom je hier geen 2N3055 moet gebruiken:
-De 3055 is zeer geschikt om grote stromen te sturen/schakelen. Maar de versterkingsfactor is teleurstellend, er zijn tegenwoordig veel geschiktere transistors voor het schakelen van stromen in de grootte-orde van 1A.
-De 3055 is een NPN transistor. Heel geschikt als je aan de minkant wil schakelen, maar aan de pluskant is het een onzalig plan. Je kunt hem (zoals getekend in het laatstgetoonde schema) nooit in verzadiging sturen. Dus vergeet die 2N3055 en neem een geschikte PNP transistor.

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 28 december 2013, 11:34:20 AM
Ik rij trouwens ook analoog met PWM. HF-treinverlichting is naar 't schijnt niet combineerbaar hiermee ...
Deze opmerking zie ik nu pas. Al kennis gemaakt met mijn uitvinding Permaloog?

raf

hallo Klaas

het principe komt over een met wat ik toen gemaakt heb de NE555 doet gewoon hetzelfde als bij u de pulsgever en vanaf R7 komt bij u de booster
ik heb maar 1 kant dus geen negatieve pulsen ik werk met over spanning om rij richting te detecteren (marklin)
alleen staat het hoogfrequent tussen de rijpulsen in en   signaal staat  op de 12 volt spanning die de  booster ingaat dus HF sturing is iets anders dan die van u .
als bij mijn schakeling de rij pulsen langer worden dan worden automatische het hoog frequent gedeelte smaller tot de volledige spanning op de baan staat en zo het hoogfrequent weg valt.

ik schakel dus geen treinen en of signalen alleen met het hoogfrequent de verlichting.
heel het systeem werkt reeds jaren zonder problemen.

maar nu moet ik dus opzoek om die pic processoren aan de baan als bezet melders te kunnen koppelen
daar ik met de pc niet de treinen schakel is mijn sturing anders dan die jij getekend hebt maar komt ongeveer over een met de laatste maar dan parallel in plaats van in serie.
maar dat heb ik reeds in een andere posting uitgelegd
oude laptop aan de baan gehangen en het werkt weer maar nu heb ik dus geen terug meldingen meer
de oude terug meldingen gingen via het toetsenbord en bij een laptop is dat iets moeilijker dan bij een oude pc

als ik de regelingen zo laat zoals ze nu zijn en ik zoek een oplossing voor die terug meldingen dan is het probleem ook opgelost
ik dacht aan een optokoppel want dat kan ik polariseren zoals ik wil
en als ik het dan juist doe dan krijg ik 5 volt pulsen die de pic's wel kunnen verwerken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.