Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

pwm sturing met een ne555

Gestart door raf, 28 december 2013, 09:57:25 AM

raf

hallo

ik heb een schema maar daar schakelt de belasting tussen de vaste plus en de geschakelde massa
daar ik massa als detectie gebruik zou ik dus willen schakelen tussen vaste massa en geschakelde plus
vroeger was dat op mijn baan geen probleem maar nu met die pic processoren wel daar die graag met de massa schakelen (pullup weerstanden in de pic)

hier de afbeeldingen van de schakelingen

dit is een pwm schakeling maar zoals je kunt zien zit de belasting aan de vaste plus
bij deze schakeling is T3 een 2N3055


hier word de belasting tussen de vaste massa en de positief geschakeld
maar hier is T2 een 2n6029
daar ik nog zo een 20 tal 3055 heb zou ik graag de schakelingen met deze transistor opbouwen


of kan ik gewoon de 3055 van het eerste schema de collector aan  positief vast zetten en de belasting tussen de emitter en de massa???
iemand een idee ???
het is dat ik zo een 20 tal schakelingen nodig ga hebben
de eerste schakeling werkt nog steeds en is ook aangepast want de potmeter is vervangen door druk knoppen,diode's en weerstanden zodat het als een manuele sturing kon werken tijdens het rangeren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Laat je PIC een pwm signaal opwekken? Er zit in velen een 'module' in om pwm signalen op te wekken... Ik heb die zelf nog niet geprobeerd maar mits de juiste instructies voor de code kan dat denk ik niet moeilijk zijn....


Verder: De Hfe (versterking) van de 2n3055 is laag, misschien maak je er best een darlington van, afhankelijk van hoeveel stroom je wil schakelen...

Verder: zoek eens op emittervolger of emitter follower...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Als je toch bezig bent met PIC µC waarom dan deze niet gebruiken om PWM te sturen. Je hoeft de interne PWM in de PIC niet te bebruiken. Een PIC met 36 in/uitgangen voor geen 3€. Die transistors gooi die ook buiten, gebruik een 8x darlington ULN2803 (1€), deze heeft 8 ingangen die je rechtstreeks door de PIC kan laten aansturen, de uitgangen kunnen elk tot 500mA schakelen, is dit niet genoeg dan kunnen deze parallel geschakeld worden. Bovendien is de ULN2803 bijzonder geschikt voor inductieve belastingen.

Gebruik je de PIC in combinatie met de ULN2803 dan kan je zeer eenvoudige printjes ontwerpen. Zie voorbeeld

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

hallo

we wijken een beetje af van het ontwerp maar dat is geen probleem
er zijn dus twee problemen
eerst ik heb nog haast geen ervaring met die pic processoren.
de programmer is besteld en een 20 tal processoren komen er ook aan
het tweede probleem is
dan zit ik nog steeds met die 20 transistoren die ik eens gekocht heb
ik kan er natuurlijk nog altijd mijn wissels mee sturen daar die wel met de massa schakelen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Wat een toeval - maar ik zat net met een gelijkaardig probleem
Ik heb heel wat opgebouwde eindtrappen met combinatie BD135/2N3055 op de positieve pool:

Kijk vooral naar het linkerdeel - de gloeilamp is trouwens een "zekering"

Wat ik nu wil is die opgebouwde eindtrappen (50 stuks) bewaren,
maar hun aansturing moet vanuit digitale logica (dus tussen 0 en 5 Volt)

Het is voor mij met twee transistors en evenveel weerstandjes op te lossen:
- tussen de 100R-weerstand op de tekening en +15V komt een PNP (emitter aan +15) (BC557C of zo)
- basisweerstand van die PNP (10k) gaat aan collector van NPN, die zijn emitter aan massa heeft (BC547C of zo)
- basisweerstand van die NPN (10k) wordt je stuursignaal, in mijn geval vanuit een AtMega8
Gisteravond opgebouwd, en die aansturing werkt  ;)

PWM zit in een AtMega8, maar voor mij moet die synchroon lopen met andere regelaars.
Ik maak mijn PWM-signaal dus softwarematig (tellers en timers)

PS: een ULN2803 schakelt bij mijn weten naar massa, niet naar +15 of zo
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hahaha bij deze LOL

een pic geeft toch digitaal uit dacht ik als je de bits op digitaal zet in het programma

ik heb dus inderdaad zo een 20 eind trappen liggen en wat ik dus wil doen is eenvoudig
de 20 eind trappen komen onder de baan
en door een pic het werk te laten doen kan ik die eind trappen koppelen aan de pwm modulles
de pic verzorgt het reken werk wat de station's aan gaat de pwm zorgen voor afremmen en optrekken
effe iets makkelijker voorstellen

een trein komt binnen en de pic detecteert de trein op spoor X
de pic schakelt een afrem pwm met de eind trap
de trein remt af tot de minimum snelheid en blijft zo rijden tot aan de stop sectie waar de pic deze weer detecteerd en de eindtrap aldaar verder laat afremmen tot stilstand
de trein blijft voor het signaal stilstaan tot nader bevel

een trein komt binnen op spoor Y
de pic detecteerd weer de rein en schakelt nu de afrem pwm door naar de volgende eindtrap
en zo herhaalt zich het voorgaande met de verschillende sporen in het station
zo heb ik maar 3 pwm modulles nodig om 5 station sporen te kunnen bedienen
1 afrem
1 stop
1 vertrek
en dan natuurlijk 15 eind trappen die ik nog heb liggen
dan heb ik er nog 5 over voor mijn verzorgings depot

dus gerolf als je een schema hebt van die eind trappen ik heb nog losse onder delen liggen maar de 3055 zitten allemaal op koel platen en zijn dus mooi te monteren onder de baan
het probleem is dat ik niet (NIET)digitaal ga rijden doordat ik nog enorm veel treinen heb die analoog zijn
alsook mijn vriend die ook het ombouwen naar digitaal niet ziet zitten
de sturing zit bij ons niet in de loc maar onder de baan mits al de beperkingen natuurlijk
denk nog aan hoog frequent verlichting te gaan proberen inbouwen en zo
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 28 december 2013, 11:23:47 AMdus gerolf als je een schema hebt van die eind trappen ik heb nog losse onder delen liggen maar de 3055 zitten allemaal op koel platen en zijn dus mooi te monteren onder de baan

Is die tekening niet zichtbaar dan ?
Je heb toch een schema zo (als je kijkt naar het rechtse deel, vanaf de 100R-weerstand) ?
De tweede transistor op de tekening (bij de 100R) is een BD135, om de stroom te helpen versterken
een 2N3055 is immers een kloeke krachtpatser, maar met weinig stroomversterking (Hfe=40 of zoiets)

De aansturing van dit Darlinton-transistorpaar gebeurt dan zoals ik heb beschreven in de tekst: PNP en NPN  ;)
Ik rij trouwens ook analoog met PWM. HF-treinverlichting is naar 't schijnt niet combineerbaar hiermee ...
En mijn aansturingslogica zal ook met microcontrollers gebeuren. Volop mee bezig ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

K ben aan het tekenen en ik kijk straks wel of ik het goed heb


nu op bezoek bij de buren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

CiteerDe aansturing van dit Darlinton-transistorpaar gebeurt dan zoals ik heb beschreven in de tekst: PNP en NPN 
Ik rij trouwens ook analoog met PWM. HF-treinverlichting is naar 't schijnt niet combineerbaar hiermee ...

@Gerolf,

Ik heb dit in mijn jonge jaren PWM gecombineerd met HF verlichting. Dit werkte vrij goed. Alleen moest je zien dat je de juiste spoelen gebruikte in de filter tussen de HF verlichting en de PWM regeling. Als je een foute filter gebruikte durfde de PWM gestuurde trein wel eens op hol slagen  ::).  De HF verlichting was destijds een kit die uitgebracht werd door een Duitse firma (weet niet meer welke), de PWM regeling had ik uitgewerkt aan de hand van datasheets van de NE555.
Het enige wat ik soms wel eens ondervond, was dat de motor wel wat geluid maakte wanneer deze stil stond (van het HF signaal).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

hallo koen

ik had dit zo een 37 jaar geleden reeds aan het werk.
en het probleem is dat ik zo een 27 jaar daar niet meer aan gewerkt heb .
inderdaad wilde de motor wel eens ronken maar op een stop sectie maakte ik de sectie stroomloos dus dat gaf niet zo een probleem.
ik gebruikte wel 2 keer een ne555 om zo met de ene de frequentie te bepalen en met de andere de pulsbreedte en dat werkt goed.
het nadeel wat vroeger geen probleem was is dat ik dus boven getoonde schakeling had gebouwd maar deze stuurde dus met de massa.
dus de gele draad van de wissels ging naar de massa en de blauwe worden stroom gestuurd en alles werkte normaal.
op de midden rail kwam de massa te staan en op de rest de +.
maar nu met al die elektronica zit ik dus met twee zaken
een 20 tal eind trappen met de 2n3055 opgebouwd.
en een deel sturingen met de, Ne555
de sturingen werken perfect zoals ze nu zijn maar met de moderne (???)schakelingen en pic processoren die ik wil gaan gebruiken wel een probleem daar die pic's liefst met massa geschakeld worden.

daarom mijn vraag om met wat ik heb liggen deze zo om te bouwen dat ik positief op de midden rail krijg en massa op de rest.
blijft nog de omschakeling naar 2 rail maar dat is van latere zorg daar deze treinen een andere detectie methode hebben.

hier een filmpje want er zijn mensen die zo blazen van digitaal merk zo en zo
dit had ik reeds 37 jaar geleden dat als een loco in vooruit stond deze ook vooruit blijft rijden
daarom hier een tweerail pico en een KMB als voorbeeld op de zelfde rails
eerst de zelfde richting uit en dan 1 loc omdraaien en dan alle twee de andere kant uit op het zelfde spoor zonder ook maar iets om te zetten

slecht gefilmd maar ja in een hand een camera en de andere een loc mee draaien is niet eenvoudig.
http://www.youtube.com/watch?v=9PW9ATyfriA
ook het wisselen van front lichten en dergelijke had ik toen al reeds maar of dat te filmen is ?????.
dus terug ontopic.

Gerolf als ik dus de eindtrap zoals in uw afbeelding bouw zou dat moeten werken met die 555 er voor.
daar ik dus geen digitaal signaal heb (o en 5 volt)maar vanaf 0 tot de voeding spanning.

het is dus 37 jaar geleden dat ik nog iets aan een schakeling heb uitgerekend dus er zit wat zagemeel tussen die hersens in gekomen en daarom klikt het allemaal wat traag sorry daarvoor.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Citeerhet is dus 37 jaar geleden dat ik nog iets aan een schakeling heb uitgerekend dus er zit wat zagemeel tussen die hersens in gekomen en daarom klikt het allemaal wat traag sorry daarvoor.

Inderdaad een bekend fenomeen  :-[ .
Bij mij is het ook heel wat jaren geleden dat ik elektronische schakelingen ontwierp. Daar ik dagdagelijks technische problemen moet oplossen, heb ik meestal geen zin meer om dit ook nog eens voor de hobby te doen. Daardoor is het ontwerpen van schakelingen op de achtergrond gekomen. Met als gevolg dat er op die ene grijze hersencel ook nog roest komt  ;D  ;D  ;D.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

#11
hallo

ik denk het dus zo goed te hebben


alleen voor de extra transistor weet ik niet welke ik moet nemen(ik dacht aan de 2N6426)
http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N6426.pdf
of ik kan ook de grotere en zwaardere BD647 nemen maar das een beetje over kill dacht ik
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/44447/SIEMENS/BD647.html
en of het zo wel kan werken
het is 37 jaar geleden en echt ik ben het rekenen aan schakelingen helemaal verleerd
als het niet opgelost geraakt zit ik met een deel schakelingen die ik niet meer kan gebruiken en das zonde
een nieuwe print hoeft niet want  de extra transistor komt dan op de onderkant van de print gemonteerd met de extra weerstand als het schema zo goed is
en dan hoef ik maar 2 baantjes door te snijden en 1 brugje te leggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

#12
Is dat niet een beetje overkill? 2xT03 2N2033 + een extra transistor  + een diode over de motor + de nodige basisweerstanden? Ben je van plan een echte locomotief te besturen? Ik denk dat je in de plaats een handvol ULN 2803 drivers kwijt kan... Als je dan toch kosten moet doen...


Hang de motor aan +12V, de (-) van de motor aan je stroomdetectiemelder en die aan de ULN2803.  (de stroommelder zit tussen de - van de motor en de uln 2803)


Just eens gekeken: een 2N2033 neemt evenveel plaats in als 2*ULN2803. Jij hebt er per 'kanaal' 2 nodig. Die ruimte kan je dus vervangen door 4 a 5 ULN 2803 wat 32 a 40 blokken zou kunnen aansturen met pwm... (en meer zelf als je de elektronica vervangt door je µC)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

en hoe is da int vloaams ????

hoe kom je aan 2X N2033  IK gebruik 1 (een)2N3055 als eind trap
de andere transistor is een 2N2219
het enige wat ik nu hoef te kopen is de bijkomende transistor  2N6426 (of een BC517)+ 1 weerstand van 100 R
begrijpen jullie dan niet dat deze 20 schakelingen over een goeie 37 jaar reeds gebouwd zijn geworden en dus klaar zijn
twee baantjes doorsnijden en een weerstand op de onderkant van de print + de extra transitor plaatsen en 1 draadbrugje leggen
als de schakeling zo werkt tenminste dan recupereer ik dus 20 schakelingen met een minimale kost van ongeveer 0.30 euro

wat ik ook niet begrijp is dat de uln2803 nog steeds met de massa schakelt (zie schema inwendig uln)

dus je voorgestelde oplossing is geen oplossing

dus dit zou het zijn volgens u
motor aan de plus 12 volt
andere kant aan de massa
en dan de rest aan uln
en hoe ga ik nu gas geven ???????

qua plaats is het printje nu een 10 X 8 cm dus dat valt nogal mee dacht ik
op een 20 meter lange baan heb ik wel een plaatsje om ze onder te brengen
als mijn baan klaar is dan is het een U vormige baan met 2 X 8 meter en dan de dwarsverbinding nog eens 4 meter
en als ik dan nog geld over heb dan kan ik door de muur heen en heb ik nog eens dezelfde ruimte om alles nog eens te herhalen
das het voordeel om in je eigen huis te wonen natuurlijk

maar terug naar je voorgestelde oplossing
nee dat gaat ze niet worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik denk wel dat wat je daar hebt kan werken, Raf.
Ik twijfel alleen een beetje of de basis van je 2N3055 een weerstandje nodig heeft
Voor je pnp een darlinton gebruiken (complementair aan BC517) en je zit safe
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw