Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rocrail.... iemand ervaring

Gestart door Snobby Crash, 24 december 2013, 10:58:58 AM

Snobby Crash

Hey,

enkele dagen zowel Rocrail akls Koploper gedownload en ik moet zeggen dat Rocrail en wel heel wat
profesioneler uitzien dan Koploper...

vandaar mijn keuze om Rocrail (wat ook trouwens gratis is) verder te gaan gebruiken.

Echter het lukt me tot heden niet mijn laptop via USB naar RS232 omzetter te verbinden met mijn Zimo MX1 centrale.

Ik heb het gevoel dat de RS232-USB overgang niet werkt....

Heeft er iemand ervaring met Rocrail gecombineerd met Zimo MX1 centrale ???
Eventueel iemand in de buurt van Temse die even langs kan komen of waar ik even langs kan komen om
me even op weg te helpen, want mij lukt het niet....

Ik zou ook kunnen opteren de treinen te bedienen via Zimo centrale en een goedkope centale bij te kopen die
wel goed functioneerd met Rocrail, om mijn wissels en seinen aan te sturen via mijn laptop.

Alvast bedankt !!!

Geert
woonplaats Temse....


pahasoft

Moet je dan voor Koploper wel betalen?

doomslu

Nooit gehoord van Rocrail.
Koploper daarentegen kennen we allemaal wel, en er is bovendien veel kennis hiervan op het forum, en nog veel meer op het Koploperforum uiteraard.
Voor zover ik weet is Koperloper heel uitgebreid, maar als je de keuze al hebt gemaakt, dan zal je moeten hopen dat iemand jou kan helpen...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Snobby Crash

Neen, mijn keuze is niet gemaakt, maar ik heb beide programma's die gratis zijn gedownload.
Koploper wordt niet meer ondersteund, Rocrail daarentegen wel.

Rocrail ziet er naar mijn mening qua uitzicht veel profesioneler uit op je beeldscherm.

Ik zou jullie toch even aanraden een kijkje te nemen op de website van www.rocrail.net
het programma even downloaden en opstraten, je zal versteld staan dat het uitzicht er
heel anders en naar mijn mening profesioneler uitziet... let wel, ik breek Koploper helemaal
niet af he.... ik bekijk alleen maar even de verschillende layouts...

Rocrail kan je trouwens ook als app downloaden op je smartphone om je baan en loks te bedienen,
maar hiervoor betaal je dan wel 10 euro.
Indien je wenst kan je wel een donatie doen voor Rocrail, maar dat is geheel vrijblijvend !

Geert

Koen

@Geert,

Ik heb even de software diagonaal bekeken. Lijkt mij niet slecht. Alleen zit je beperkt met de Belgische seinbeelden. Dit in tegenstelling tot koploper die wel uitgebreide seinbeelden heeft voor Belgische seinstelsel.
Voor de rest ziet dit programma er wel goed uit.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Volgens wat ik er van weet is het grote verschil tussen Koploper en Rocrail de manier van remmen en optrekken: bij Koploper zorgt het programma ervoor om netjes in de blokken te remmen en op te trekken en bij Rocrail is het de optrek- en remvertraging van de lok zelf die voor het nodige zorgt.  Koploper 'weet' van iedere lok wanneer die moet beginnen remmen ('leren remmen').

Hier wat leesvoer.
Groetjes, Peter


philippe_007

Enkele weken geleden is er bij ons op de club een demo geweest van Rocrail, we gaan onze toekomstige Marklin-baan met Rocrail besturen.
Ik had pech en was tijdens de demo niet aanwezig, maar ik zal eens vragen met welke interface de PC was verbonden en u info doorsturen.
Je kan anders gewoon ook eens langskomen indien gewenst... Sint Niklaas is niet ver ;-) 

Snobby Crash

Alvast bedankt Philippe,

en ja, ik weet het, moet me eens terug dringend lid maken van "Het Spoor" !

Inderdaad zou kunnen dat koploper bepaalde extra's heeft die Locrail niet heeft,
maar ik heb me het boekje aangeschaft over Digitaal besturen modelbaan, en
de auteur was vol lof over Rocrail.... vandaar...

In elk geval ben ik al enige tijd aan het trachten loks aan de praat te krijgen via
beide programma's maar ik vrees dat het probleem ligt bij mijn USB-naar RS232...
(en inderdaad... met relais flip flops en and-off poortjes was ik vroeger een held, digitaal
ben ik nog maar een beginner die nog heel wat moet bijleren....en daar betaal je meestal
heel veel vrije tijd voor he ....)

Ik heb nog een oude pc staan met een RS-232 poort, zal dit de komende dagen even
proberen....

Geert

knibbelknabbel

Kijk goed dat de driver goed is geïnstalleerd van de "serial to usb adapter". Meestal doet windows dat automatisch via windows update, dus een microsoft driver. In de meeste gevallen voldoet dit, maar soms is het toch wenselijk de meegeleverde driver te installeren (of downloaden op hun site). Kijk ook goed na welke COM-poort door het systeem is toegewezen aan de adapter. Soms kan die "dubbel" gebruikt zijn. Je kan ze wijzigen in een ander COM-poort nummer. In het besturingsprogramma moet je dan uiteraard de poortnummer ook wijzigen...