Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

HYA - Spoorbaan - Het ontwerp

Gestart door HYA, 22 december 2013, 19:52:25 PM

HYA

Hoi,

Ik vond op het forum geen topic dat het gebruik van WinTrack bespreekt.

Weet iemand hoe je de functie "Bahnsteig einfügen" gebruikt ? De help is niet ... helpvol (althans niet voor mij).

tanx

Jan

PeterC

Groetjes, Peter


HYA

Dank u Peter, zeer interessant document.

Waar ik om te beginnen niet in slaag is die hulplijn te plaatsen.

Wanneer je de functies of , wat neerkomt op "Bahnsteige einfügen" en "Freihandlinie einfügen", aanklikt kan je een lijn starten van een punt naar een ander punt en vervolgens naar een ander punt enz.
Hoe stop je het uitzetten van de lijn en hoe kan je de lijn bestendigen ? Als je esc drukt verdwijnt alles.

PeterC

Als eindpunt dubbelklikken op je beginpunt (lijnstuk moet gesloten zijn).
Groetjes, Peter


HYA

Perfecto Peter,
het is gelukt. Dank je.

HYA

#5
Aangezien het ontwerp uit deze post is afgevoerd, bracht ik wijzigingen aan ...

Hoi,

Na lange uren voor de pc heb ik een ontwerp voor een modelbaan, versie 3.6 6.2 alweer. Voor de geïnteresseerden onder even het opzet schetsen.

Alle commentaar, hoe kritisch ook, is meer dan welkom ...
Alvast bedankt voor de input.

Groetjes

Jan




Deel 1: Het ontwerp

1. Beschikbare ruimte

Een zolderruimte van 11,6 m op 8,2 m met tussenin een draagmuur is het strijdvlak. Het is de bedoeling één deel van de zolder te gebruiken (8,2 m op 5,8 m). Het volledige dak werd geïsoleerd, we staken een dakvenster en er werd gevloerd in dat deel. De twee laatste werken werden uitgevoerd i.f.v. de toekomstige modelspoorbaan. De zolder is bereikbaar via een luik en een indianentrap. Deze staken we zelf ter vervanging van een kleiner luik met een laddertje.
De zolder heeft een buitenmuur van slechts enkel tientallen cm hoog (niet in de schets onder verwerkt) waarna het schilddak (vier zijden hellend), met flauwe hellingsgraad, begint. Hierdoor is een gans deel van de oppervlakte niet geschikt voor een modelspoorbaan. Uiteindelijk wordt het doenbaar vanaf het punt, aan een horizontale balk, waar er 114 cm is tussen vloer en dak is waarmee nog een oppervlakte over van 5,45 m op 4,45 m overblijft.



Om aan alle zijden nog achter de baan te kunnen werken laat ik verder nog een 35-tal cm, beide zijden, zijdelings tussen de baan en het dak (op de hoogte 114 cm) en wat speling in langsrichting. In combinatie met wieltjes kan ik dan, wanneer nodig, meer ruimte tussen het dak en de achterkant creëren of wanneer de modules los zijn de baan draaien en nog meer ruimte creëren.
Er is een bijkomend obstakel o.v.v. een draagkolom voor het dak midden elke zolderruimte.

Beschikbare ruimte en draagmuur met deuropening:




2. De wensen/ambities

De dromen ...
•   HO (ik heb immers geen horlogemakervingers ;D, al zou ik met Z in de beschikbare ruimte een megabaan kunnen maken)
•   Een panorama met tunnels, bruggen, minstens één hoge brug
•   Berglandschap
•   Deels sneeuwlandschap
•   Eventueel klein station, liefst met meerdere niveaus
•   Baan met doorlopend spoor
•   Automatisch rijden
•   Belgische loc's en treinstellen
•   Binnen de vijf jaar de ruwbouw (alle frames, spanten en spoorbanen) klaar hebben
•   Maximaal zichtbare sporen

Niet aan de orde (of nog niet)
•   Het rijden met pakweg 20 treinstellen is geen ambitie
•   Noch het rangeren als is het een lieve lust
•   Seinen
•   Lange treinstellen
•   Bovenleidingen
•   Als beginnend bouwer al meteen een spiraal maken of een complex station

Mogelijke uitbreidingen (sommige heel verre toekomstmuziek, lees in de jaren 2080 en later ;D)
•   Een schaduwstation
•   Seinen
•   Baan naar tweede deel van de zolder
•   Van de buurtspoorweg een dubbele baan maken in combinatie met het tweede deel van de zolder
•   Dichtmaken van de vallei
•   Megastation (genre Antwerpen Centraal) in het twee zolderdeel

Compromissen/keuzes
• Een echte bergbaan is moeilijk gezien de schuine zijden van het dak (en de beperkte oppervlakte uiteraard), ik heb geprobeerd van toch wat niveauverschillen te creëren. Zo is er een deel waarvan het frame (met scenery) een stuk lager is (de vallei) om een hoogteverschil te creëren voor een hoge brug.
De baan wordt niet gebouwd op de totale beschikbare ruimte, dus niet tot tegen het schuine dak zodat je er nog achter kan. Dit in combinatie met wieltjes om de baan te verrollen zodat je meer ruimte tussen het  schuine dak en de achterkant kan creëren om aan de achterzijde te werken.
De frames zijn smal 60 tot 80 cm om alles goed bereikbaar te houden.
• Rijden tegen lage snelheid gezien de bochten met kleine straal.
• Geen te ingewikkeld tracé, het is immers mijn eerste baan en ik zal massa's fouten maken. Een ingewikkelde baan zal dit alleen maar bemoeilijken.
Eerste deel (station) met C omdat ik daar al veel materiaal van heb. Mogelijks de rest met Flex.
Voor een station in meerdere niveau's is geen plaats meer in het nieuwe ontwerp, er is trouwen maar 1 lijn.
• Er is ook geen plaats voor veel getunnel of bruggen, spijtig maar het is niet anders.

3. Baanopbouw

3.a. Modules of niet ?

De baan ligt tegen het dak aan rondom het gebruikte zolderdeel. Er worden bakken gebruikt van 60 à 70 cm op 115 cm (met een groter en enkele kleinere uitzonderingen)
De baan van de zolder naar beneden halen is niet echt noodzakelijk (en trouwens aartsmoeilijk) maar eventueel in opbouw interessant om er aan te werken.

3.b. Het verhaal

Het opzet is een dorp met een station, een overslagplaats voor hout, een diepuitgesneden vallei en een houtwinningsgebied. Het station ligt langs een landelijke spoorweg die vooral forenzen naar de stad brengt en toeristen aanvoert.
Een vrachtspoorlijn brengt de lokale bevolking van de agglomeratie en de overslagplaats naar het houtwinningsgebied.
Plaatselijk gekapt hout wordt via spoor van het houtwinningsgebied naar de overslag gebracht, alwaar het langs de landelijke spoorweg verder kan.

3.c. Plateaus

In een module of over meerdere modules heen kunnen "plateaus" liggen (Een plateau wordt wegneembaar om er makkelijker aan te kunnen werken en/of om de onderliggende installaties te kunnen bereiken. Een plateau kan sporen bevatten of enkel scenery.).

4. Historische en technische correctheid

Aan historische en technische correctheid heb ik lak (alhoewel ik er een probleem mee heb om elektrisch te rijden zonder bovenleiding). Dat Belgische treinen in de Alpen rijden doet me niets.

5. Landelijke baan

Dubbelspoor met een station in het dorp. De lengte van de treinen wordt beperkt door de lengte van het station (tot 185 cm treinlengte, dus maximum een loc en vijf of zes reizigerswagons). De baan heeft telkens een lus aan de uiteinden waardoor het verkeer doorlopend kan rondlopen.
De ene lus wordt mogelijk voorzien in de tweede zolderruimte op een werktafel.
Later is het mogelijk in de tweede zolderruimte een schaduwstation aan te sluiten op de landelijke baan.

6. Lokale vrachtspoorlijn

Afslag van de landelijke baan naar de overslag zone en een afslag naar het houtwinningsgebied.

7. Buurtspoorwegen

8. Het station

Voor het station in twee niveaus vond ik inspiratie bij het station van Bürstadt in Duitsland (Hessen). Daar kruisen twee spoorlijnen elkaar en werden perrons voorzien langs beide lijnen.

9. Loc's en stellen

Ik wens diesel te rijden. Bijvoorbeeld de types 55 en 60 vind ik nog altijd een fantastisch uitzicht hebben. Zoiets als "pas op hier zijn we".
Stoomloc's zeggen me weinig. Voor het plaatsen van bovenleidingen heb ik geen ambitie (op dit moment) tenzij, in een latere fase eventueel fakebovenleidingen op de buurtspoorweg, kwestie van elektrische locs of stellen te kunnen inzetten op deze duw/trek lijn.

10. Schaduwstation

Nog niet aan de orde.

11. Hoogtes (mm)

11.a. Hoogte baan
In het nieuw ontwerp zijn de hoogteverschillen dermate beperkt dat ze benoemen overbodig is.

11.b. Hoogte "tafelblad"

Gezien de hellingsgraad van het dak en gezien de beperkte hoogteverschillen van de baan dient het niv0 voorzien te worden op ongeveer 115 cm boven de vloer wat, ik besef dat, niet te hoog is. Dat is een spijtige zaak gezien mijn gestalte (1m90) en mijn reeds jaren bestaande rugklachten. Daarom ook dat het systeem van de plateaus nuttig is, het laat toe aan die delen zittend aan een tafel te werken.

12. Spoorplan

Het spoorplan wordt verder in dit draadje getoond.


Steven123

Serieuze plannen  ;)
Ik heb nog niet heel je verslag kunnen doornemen, maar misschien zou het interessant zijn om de keerlus van je werktafel te voorzien van 2 extra wissels, zodat je op de werktafel een ovaal krijgt en je (probleem)-loc's rondjes kan laten rijden tijdens het testen of onderhoudsbeurten...

Alsinds veel succes!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Ik vind het persoonlijk een beetje te druk. Een spoorlijn minder zou beter zijn. Het rode zou  ik zoiezo houden maar de rest?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Citaat van: LS Models op 04 januari 2014, 18:22:40 PM
Ik vind het persoonlijk een beetje te druk. Een spoorlijn minder zou beter zijn. Het rode zou  ik zoiezo houden maar de rest?
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

hier ook dat gevoel, het blauwe zou ik ook weglaten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

Alles halveren zou nog meer dan voldoende zijn....

Michiel

Ik vind erg goed de manier waarop je je wensen en mogelijkheden op papier hebt neergezet, en dat als uitgangspunt te nemen bij de ontwikkeling van je baanplan. Maar probeer nog iets strenger te zijn bij het bepalen wat je echt boeit, en wat de kern is van het gebeuren. Je hebt naar mijn idee iets teveel wensen verwerkt in je baanplan, waardoor het nogal druk wordt.

Maar er zijn een paar overwegingen die ik niet in je lijstje terugvind. Wat denk je van gebruik van flexibele rails in de zichtbare delen van de baan? Dat zou het sporenverloop rustiger kunnen maken. Hoe bestuur je je treinen: analoog of digitaal? Indien analoog, dan snap ik de afzonderlijke trajecten, maar indien je digitaal gaat, zou ik het geheel meer met elkaar integreren. En wat denk je van smalspoor voor het pendelbaantje? Dat legt meteen een hele andere atmosfeer vast, en geeft ook meer rust in het sporen verloop.

Bon, dit waren gewoon een aantal overwegingen. Benieuwd naar het vervolg.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

HYA

#12
Citaat van: Steven123 op 04 januari 2014, 15:40:48 PM
misschien zou het interessant zijn om de keerlus van je werktafel te voorzien van 2 extra wissels, zodat je op de werktafel een ovaal krijgt en je (probleem)-loc's rondjes kan laten rijden tijdens het testen of onderhoudsbeurten...
Zeer goed idee Steven, dank U, diat neem ik mee wanneer ik die keerlus zou bouw als op het plan voorzien (de andere optie is om de keerlus te plaatsen onder het station, dus volledig blind).


Citaat van: LS Models, doomslu, argilla, Dirky op 04 januari 2014, 18:22:40 PM"Ik vind het persoonlijk een beetje te druk."
"Ik heb een beetje hetzelfde gevoel..."
"hier ook dat gevoel, het blauwe zou ik ook weglaten."
"Alles halveren zou nog meer dan voldoende zijn..."
Heb ik zeker aan gedacht.
Ik begin met de rode baan en zie waar me dat al brengt, dat is alvast het voordeel van eigenlijk drie verschillende banen te hebben (de ene heeft de andere niet nodig om te staan). De baanruimte en brugvoorzieningen voor de blauwe baan kunnen desgevallend nog dienen in de scenery als autoweg ...


Citaat van: Michiel op 04 januari 2014, 20:28:30 PMWat denk je van gebruik van flexibele rails in de zichtbare delen van de baan?
Hoe bestuur je je treinen: analoog of digitaal? Indien analoog, dan snap ik de afzonderlijke trajecten, maar indien je digitaal gaat, zou ik het geheel meer met elkaar integreren. En wat denk je van smalspoor voor het pendelbaantje? Dat legt meteen een hele andere atmosfeer vast, en geeft ook meer rust in het sporen verloop.
Voor een eerste baan waag ik niet om systemen te combineren en flex te gebruiken. Ik heb al een pak C-sporen en ga dus daarin verder.
In principe komt alles digitaal, maar ik moet eerst een baan hebben om dat allemaal te kunnen testen. De blauwe baan, wanneer ze er komt, wordt dan weer een test om na te gaan hoe je een (eenvoudig) kopstation uitrust.
Dat idee om een smalspoor te gebruiken is zeker nuttig. Maar wel toekomstmuziek, eerst de rode baan draaiend krijgen.


Allen reeds een dikke merci voor de comments.

Groeten
Jan

HYA

Besten,

Welke dikte van multiplex gebruiken jullie als ondergrond voor rails ?




Rangeerduivel

Citaat van: HYA op 10 januari 2014, 18:38:12 PM
Besten,

Welke dikte van multiplex gebruiken jullie als ondergrond voor rails ?

Als je hiermee de spoorbedding bedoelt,daarvoor wordt meestal kurk van 4mm gebruikt(geluidsisolatie).
Voor een module kan je 8 of 12mm gebruiken,op voorwaarde dat ze genoeg ondersteund is door een raamwerk,
maar voor een grote baan ben je best met 18mm,die moet je echter ook voldoende ondersteunen met dwarsbalkjes
je kan ook mdf nemen,maar daar geldt ook dezelfde regel;voldoende ondersteunen!

;)