Geen Belgisch materiaal meer van trix ?

Gestart door modeltreinbart, 22 december 2013, 15:22:41 PM


Rangeerduivel

Citaat van: modeltreinbart op 22 december 2013, 19:46:18 PM
Ik heb het ook maar vernomen maar als we een antwoord kunnen krijgen van de betreffende woordvoerders dan kunnen we dit lijntje afsluiten met een goed geweten.
In mijn geval gaat het niet om aandacht te trekken zeker niet .
Ik wou enkel een antwoord op deze vraag krijgen .

Er wordt jou geen steen geworpen Bart,enkel de invoerder die deze uitspraak zou gedaan hebben

;)

Metpetergaathetbeter

Als Mercedes in hun nieuw model een motor uit de tijd van de Flinstones zou stoppen dan zou daar ook kritiek op zijn ! ;D
Groeten Peter ;)

modeltreinbart

Peter maar hij is wel natuurvriendelijk 100% ecomotor
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Mattias

Citaat van: modeltreinbart op 22 december 2013, 20:08:24 PM
Peter maar hij is wel natuurvriendelijk 100% ecomotor
Qua uitstoot misschien, maar niet in de huidige geluidsnormen...  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

mark7758

Met 20 jaar Nurnberg ervaring ken ik deze geruchten al jaren.
Tuurlijk (Terecht) de klant wordt steeds nauwkeuriger en kieskeuriger.
De fabrikant moet een goed (Tot zeer goed) model op de markt zetten dat eigenlijk in de huidige wereld altijd te duur is.
Ja dat is soms niet te doen. En in onze moderne wereld klagen de klanten niet meer bij de winkel maar via het internet en rechtstreeks met de fabrikant.
Dus de fabrikant krijgt soms veel klachten en die klachten zijn er soms erg veel en dan roepen ze gewoon. We stoppen met die markt.
Ik ken importeurs/vertegenwoordigers die nu al nachtmerrie's hebben van Nurnberg. Want alles is al te vinden op internet en het is in sommige ogen nooit goed.
En dan wordt de importeur/vertegenwoordiger direct op het matje geroepen terwijl die soms niet eens weet dat de info al op internet te vinden is.

Moeten we nu bang worden dat ze geen modellen meer maken? Nee. Denk ik niet.
Moeten we minder klagen? Nee dat ook niet.

Maar ik denk wel dat we soms veel te hard oordelen zonder dat we alle reden kennen. Soms wordt een model zeer bewust zo gemaakt. Kosten technisch of product kan anders niet gemaakt worden.

Kortom klagen mag. Maar blijf redelijk en vertel met duidelijke voorbeelden wat er fout is. En hoe het beter kan. Dan komen er wie weet ooit toch nog eens mooie en goedkope modellen van ons voorbeeld.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

Wat Trix betreft heb ik ook gehoord dat het door dit forum zou komen. Maar als dat al zo zou zijn lijkt me dat eerder een excuus om een andere reden te maskeren dan een werkelijke motivering. Meer aannemelijk is dat veel modellen dubbels met andere merken geweest zijn en dat er dus een deel in de outlet gegaan is, waarschijnlijk een te groot deel.

Van Daniel heb ik gehoord dat LS zeker niet tegen de Belgische markt gekant is, wel in tegendeel. Maar in vergelijking met Duitse of Zwitserse modellen moeten ze met een veel kleinere afzet rekening houden wanneer een Belgisch model opgezet wordt. Het is logisch dat prioriteit gegeven wordt aan modellen die winst opleveren, de initiële kosten zijn tenslotte dezelfde. En bovendien doen mensen als Kristof, Paul of David zeer hun best om deze kleine markt op een voortreffelijke manier te bedienen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

philippe_007

Het Forum gebruiken als reden is inderdaad een zwak excuus, de afzetmarkt is nl veel groter dan enkel de mensen hier op het forum.
En er zijn heel veel kopers die niet zo gedetaileerde versies willen of moeten hebben en reeds blij zijn met "zogezegd minder uitziend" materiaal.
Als ze effectief e productie van Belgisch materiaal willen stoppen, dan zal dit toch een andere reden hebben.

Maar wat mij nog meer zou verwonderen is dat Marklin dan wel nog zou produceren en Trix niet... Daar schieten ze nl in hun eigen voeten door hun afzetmarkt te verkleinen, en hoe groter de oplage, hoe lager de productie kosten en hoe groter de winst.

krispy

Wat ik eigenlijk niet goed begrijp bij marklin ( en andere ) , waarom doen ze niet zoals ESU nu met hun loks ( kost echt niet meer die oplossing enele eurotjes en klaar )

Hun loks op voorhand  klaarmaken voor de twee systemen , dan is de afzet markt ineens veel groter en hoeven we niet te zoeken naar een eventueel 2 rail versie .
Bij esu werkt dit systeem vlot en men heeft geen last van 2 produkties.
( eigenlijk een tip voor alle merken ) eindelijk eens gedaan met het gezeur over 2 of 3 rails.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Citaat van: krispy op 23 december 2013, 12:28:22 PM
Hun loks op voorhand  klaarmaken voor de twee systemen ,
Dat kan dus niet. Lees maar eens wat ESU daarover zegt in de beschrijving van het model:

"Die Class 66/77 ist ein Hybrid-Modell, das mit einem Radsatzinnenmaß von 14,1 mm einen sicheren Betrieb auf Zwei- und Dreileitergleisen ermöglicht."

Die 14,1 mm zal voor 3-rail wel goed werken, maar voor 2-rail is het helemaal fout. Die maat moet volgens de Morop normen tussen 14,4 en 14,6 mm liggen.

Mattias

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 december 2013, 12:36:10 PM
Citaat van: krispy op 23 december 2013, 12:28:22 PM
Hun loks op voorhand  klaarmaken voor de twee systemen ,
Dat kan dus niet. Lees maar eens wat ESU daarover zegt in de beschrijving van het model:

"Die Class 66/77 ist ein Hybrid-Modell, das mit einem Radsatzinnenmaß von 14,1 mm einen sicheren Betrieb auf Zwei- und Dreileitergleisen ermöglicht."

Die 14,1 mm zal voor 3-rail wel goed werken, maar voor 2-rail is het helemaal fout. Die maat moet volgens de Morop normen tussen 14,4 en 14,6 mm liggen.

Ook contra!
Idem met het reeds installeren van een universele decoder in een (niet geluids)-loc!
Als je een nieuwe auto koopt, dan wil je voor die hoge kostprijs toch zelf je opties kiezen??
Wel, ik wil een modellocomotief gemaakt en geoptimaliseerd voor 2-rail met een eigen gekozen decoder!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Rangeerduivel

Citaat van: Mattias op 23 december 2013, 17:07:32 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 23 december 2013, 12:36:10 PM
Citaat van: krispy op 23 december 2013, 12:28:22 PM

Ook contra!
Idem met het reeds installeren van een universele decoder in een (niet geluids)-loc!
Als je een nieuwe auto koopt, dan wil je voor die hoge kostprijs toch zelf je opties kiezen??
Wel, ik wil een modellocomotief gemaakt en geoptimaliseerd voor 2-rail met een eigen gekozen decoder!

Ook waar,
Ooit een Trix-lok gekocht "met sound"
Bij thuiskomst merk je dan dat hij enkel pieeeeeeee-poeeeeeeeee doet!
Waarom een digitale sound-decoder met luidspreker installeren om hem dan enkel maar het geluid van de typhoon mee te geven,en de andere dieselgeluiden waren er zelfs achteraf niet in te krijgen  ???
Dit vind ik belachelijk! (Hier zie,weer een argument erbij om de productie van Belgische modellen te stoppen!!!)

;)


itchy

Wat is er de laatste jaren verschenen van Belgisch tractiematerieel? De HLE 25.5 was volgens mij één van de meest recente realisaties. Een mooi model, gedetailleerd maar niet te fragiel, maar qua motorisatie: net een oude koffiemolen. Dat is zowat de beoordeling die je destijds bij het verschijnen van de lok OVERAL kon lezen (en zéker niet alleen op het msm-forum...). Desondanks heb ik er toch één gekocht. Verder nog de Trix Thalys, niet echt Belgisch maar hier wel gretig over de toonbank gegaan en daarover heb ik alleen maar positieve dingen gelezen (ik heb het stel zelf niet, dus ik onthoud me van commentaar).


Wat is dan juist het probleem met de Belgische markt? Doen wij dan zo moeilijk???
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

dieselfreak

Misschien heeft Trix gewoon geen zin meer (lees: het brengt te weinig op) om nog Belgisch materiaal te produceren en is dit forum de spreekwoordelijke stok om de hond mee te slaan? Ze vinden altijd wel iets om de echte reden niet bekend te maken. Overgens ben ik nooit een grote fan geweest van Trix dus een groot verlies vind ik het niet, maar dat is mijn mening natuurlijk.
MC