Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zichtbaar schaduwstation

Gestart door ERVIN, 21 december 2013, 23:56:07 PM

Koen

Citaat van: Snobby Crash op 23 december 2013, 18:48:38 PM


Indien je gebruik gaat maken van cameras geef dan ook even je bevindingen door, welk type enz...
Ik vrees ook gebruik te moeten maken van cameras....

Geert

Geert, Erwin,

In de beveiliging gebruiken we voor detailcontrole megapixel IP camera's van Axis. Mooi materiaal maar niet echt goedkoop.
Als jullie interesse hebben, zal ik na mijn verlof eens prijzen en types opvragen bij de collega's van CCTV. Ik ben niet 100% op de hoogte van deze technologie daar ik de afdeling brand beheer.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

Bedankt voor de reacties mannen , maar ik ga dus geen camera's gebruiken , ik kan perfect zien wat er in mijn " zichtbaar" schaduwstation gebeurt , die camera's zouden handig zijn geweest als ik de andere zijde van de zolder zou gebruiken , die ligt namelijk compleet uit het zicht vanwaar ik mijn treinen bedien. ;)

eve

#17


Uploaded with ImageShack.us

Hint.

Zalig Kerstfeest

Erik

Snobby Crash

Hey Koen,

Alvast bedankt, maar heb even gekeken op hun website, en deze camera's zijn vrees ik kwalitatief heel erg goed, maar veel te duur om te gebruiken op de modelbaan.

Wil een goedkoper alternatief, maar er zit geen haast bij !!!

Geert

Koen

@Geert,

Ik zal morgen eens mijn oor te luisteren leggen op het werk. Ik laat je per mail wel iets weten om dit draadje niet te vervuilen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

itchy

Citaat van: C.B. op 23 december 2013, 19:49:09 PM
En waarom geen schaduwstation met volledige detectie?
Mijn eerste schaduwstation (en ook mijn toekomstig groot 2e schaduwstation) is voorzien van detectie , hierdoor worden ook mijn sporen als bezet getoond op de computer als er een trein op staat. Inclusief vrijgave van de wissels. Dus geen camera's komen aan te pas. Vermits jij ook met een digitaal systeem zit , kan het toch ook op deze manier?
Dag Claudio, een vraagje: hoeveel "overlengte" voorzie je op je stelsporen en hoe gebeurt de detectie precies? Met overlengte bedoel ik het verschil tussen de totale raillengte per stelspoor en de maximale lengte van de trein die je erop kan parkeren.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

C.B.

Citaat van: itchy op 26 december 2013, 20:39:11 PM
Dag Claudio, een vraagje: hoeveel "overlengte" voorzie je op je stelsporen en hoe gebeurt de detectie precies? Met overlengte bedoel ik het verschil tussen de totale raillengte per stelspoor en de maximale lengte van de trein die je erop kan parkeren.

Eerst een beetje uitleg over hoe een blok bij mij er uit ziet.
Een blok is een spoorlengte tussen 2 wissels , of indien de spoorlengte vrij lang is , uit meerdere blokken tussen wissels.
1 blok (spoorgedeelte) bestaat uit 3 sectie's : 1 rail is doorlopend (B) , terwijl de andere rail (A) 2x onderbroken is (met isolatielassen).

        A1                            A2                                     A3
|-----------|--------------------------------------------|-----------|
|--------------------------------------------------------------------|
                                         B

A1 en A3 zijn voorzien van bezetmelders en gebeurt door stroomdetectie.
A2 heeft bij mij geen detectie.
Alle blokken (bij mij is het een blokgestuurd systeem) kunnen in beide richtingen bereden worden.
Dus stel als er een trein moet stoppen in een blok , komt die binnen op melder A1 , vertraagt en rijdt door via het niet gedetecteerde gedeelte A2 (dat ook spanning/stroom krijgt van het besturingssysteem) , om vervolgens te stoppen op melder A3.
Als de trein van richting verandert wordt melder A3 de "vertrekmelder" en A1 de "stopmelder".

Nu de lengte van de melders A1 en A3 : varieert tussen de 20cm en 90 cm.
Ik heb zelfs een melder waar gestopt moet worden , dat maar 3 cm bedraagt door een fout bij het ontwerpen. (gelukkig betreft het een opstelspoor) en door de software van het besturingssysteem , de snelheid extreem te verlagen in deze blok naar Vmax 10 km/u , indien stoppen werd verwacht, kwam het nog goed.

Nu bij stroomdetectie moet het rollend materieel gedetecteerd worden , anders kan het systeem niet weten waar wat staat.
Dus voor zorgen dat er een stroompje ontstaat tussen beide wielen dat gedetecteerd kan worden.
Bij lok's gebeurt dit automatisch , bij rijtuigen kan dit door de eventuele binnenverlichting , maar weet niet dat het betrouwbaar genoeg is.
Bij goederenwagens moet je dit zelf aanbrengen. (hier zit normaal geen elektrische verbruiker op.

Vermits ik wil dat alle wagens voorzien zijn van detectie wordt elke rijtuig en goederenwagen voorzien van een weerstand van 15kΩ.
Met secondenlijm kleef ik een SMD weerstand van 15kΩ op de geïsoleerde wielas, en met zilverlak maak ik de verbinding.
Ik heb 50€ betaald voor 1000 SMD weerstanden.
Op elke buitenste as van een wagen komt zo'n SMD detectieas.



Dan wordt bij mij ook de lengte van al het rollend materieel (dus alle wagens , rijtuigen , lokomotieven , treinstellen , enz ...)  ingegeven in het systeem , zodoende als ik een trein samenstel , heb ik vervolgens ook automatisch de totale lengte van de trein , en bijgevolg kan ik manueel of het systeem zelf , een spoor kiezen waar de trein op past (ook alle blokken en  wissels worden met hun lengte ingegeven in het systeem)

Dan de vrijgave van de wissels: deze wordt enkel via de software verbonden met de naburige bezetmelder van de blok (de wissels zijn steeds elektrisch verbonden aan de kant waar de tongen liggen , aan de andere kant zijn alle rails geïsoleerd ten opzichte van volgende blok.
Zo kan ik zien op het computerscherm dat ik de wissels kan of mag bedienen (of niet bij automatisch bedrijf) indien deze bezet toont.

Zo een hele boterham , hopelijk heb je er iets aan. :)
Groetjes.
Claudio.

bellejt

helaas heb je de SMD's al want 50 euro is wel heel veel.Je kon ze hebben aan 15 euro via ebay.UK .Zou het veel duurder komen als je het middendeel ook detecteerde ? Zou wel een stuk veiliger zijn.

B_Modelbouw

De bedenking die Johnny maakt is eigenlijk wel terecht ... Waarom al je wagens detecteren als je je opstelspoor in je blok en je wisselstraten niet beveiligd met een bezetmelder.
Je zult net merken dat een achtergebleven wagen niet op je inrij sectie of stop sectie in panne valt.

Uiteindelijk zijn er oplossingen legio om een mooi automatisch schaduwstation in koploper te maken, Erwin lees de handleiding van Koploper er nog maar eens op na als je zover bent.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


C.B.

Al mijn sporen en wissels zijn wel beveiligd met bezetmelders (kwam misschien niet duidelijk over in de tekst - de bewuste 3 cm sectie heeft wel een totale lengte van 20 cm (is niet de lengte van de blok zelf) en voorzien van bezetmelding , maar vermits er hier nog een uitritsein staat dat niet verder geplaatst kon worden vanwege indringing in het ruimteprofiel van een andere spoor , had ik nog maar 3cm overschot , anders zonder beveiliging had ik dit ook via software niet kunnen oplossen.

Over de niet gedetecteerde sectie hebben jullie wel een punt . (Nu heb ik nog nergens tot hiertoe een wagen verloren , maar ik ga toch eens bekijken om het middenstuk mee te laten detecteren. ;)
Groetjes.
Claudio.

itchy

Claudio bedankt voor de uitgebreide uitleg daar heb ik zeker iets aan en hopelijk Erwin ook ;-)

Dus toch nog even voor alle zekerheid: de maximale treinlengte is dan de lengte van A2 plus de kortste lengte van A1 en A3 ? (of reken je voor de veiligheid enkel met A2 ?)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail