Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zichtbaar schaduwstation

Gestart door ERVIN, 21 december 2013, 23:56:07 PM

ERVIN

Ondanks ik over een mooie ruimte beschik waar veel treinen kunnen rijden , heb ik besloten om toch nog een beetje te gaan uitbreiden, de reden is eigenlijk dat ik teveel treinen koop , waardoor bijna al mijn opstelsporen zijn bezet , maar achter mij heb ik nog ruimte zat , dus volgt hier een bouwverslag van mijn zichtbaar schaduwstation ( als je het zo kan noemen) , als ik mijn bureaustoel 180° draai heb ik een mooi overzicht van die ruimte , er gaat geen scenery of ballast of wat dan ook komen , enkel een hoop opstelsporen.
De mensen die hier reeds op bezoek zijn geweest , hebben gezien dat ik op mijn baan een dubbelsporige scherpe bocht heb , die gaat dus verdwijnen en er komt helemaal achter de opstelsporen een nieuwe ruimere bocht te liggen.

Hoe ik één en ander ga uitwerken qua sporenverloop weet ik nog niet , daarvoor is het nu nog te vroeg , maar ik zal jullie op gezette tijd op de hoogte houden.

Zo zag deze ruimte er enkele weken geleden nog uit , een echte bouwwerf.  :-\



Nu ziet dezelfde ruimte er op dit moment zo uit , het is nog niet klaar hé ( schilderen en nog wat houtwerk te verrichten).
Maar het oogt toch al een pak beter.



Hier zie je een stukje van mijn bureau  , en dus achter mijn stoel komen de nog te bouwen sporenbundels.



En dit is dus de reden van de uitbreiding hé. Full House.



De ruimte is zo'n 5.00m. lang dus er kunnen heel wat opstelsporen gelegd worden , er komt geen enkel doodlopend spoor , alles zal doorgaand worden. ;)

OlivierV

Iedereen was al jaloers op jouw zolder denk ik, tover je zomaar nog een stukje zolder tevoorschijn. Dat is durven en kunnen. Maar inderdaad, de boel staat een beetje vol.

Te veel treinen kopen, het overkomt ons precies allemaal en ik die dacht dat mensen die kunnen rijden minder last hebben van de koopdrang.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

Ik heb aan de andere kant nog een veel groter stuk zolder ter beschikking , en ik had daar eerst aan gedacht , maar de reden dat dat niet is doorgegaan is omdat ik dan geen zicht heb op het treinverkeer , jammer eigenlijk , want die ruimte was best een stuk mooier en ruimer. ;)

doomslu

Citaat van: ERVIN op 22 december 2013, 00:10:46 AM
Ik heb aan de andere kant nog een veel groter stuk zolder ter beschikking , en ik had daar eerst aan gedacht , maar de reden dat dat niet is doorgegaan is omdat ik dan geen zicht heb op het treinverkeer , jammer eigenlijk , want die ruimte was best een stuk mooier en ruimer. ;)
Camera's?  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: ERVIN op 22 december 2013, 00:10:46 AM
Ik heb aan de andere kant nog een veel groter stuk zolder ter beschikking , en ik had daar eerst aan gedacht , maar de reden dat dat niet is doorgegaan is omdat ik dan geen zicht heb op het treinverkeer , jammer eigenlijk , want die ruimte was best een stuk mooier en ruimer. ;)

Precies een eindeloze zolder of begin ik nu te hallucineren?
Ik zou alvast niet uitsluiten dat daar ooit ook nog eens een stuk van benut zal worden...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Erwin, ik leef met je mee:

zo'n grote zolder, en nog maar zo weinig met treintjes opgevuld ...
Jongen, je zit nog met JAAAAAREN werk !!!

Gelukkig heb ik maar een 3x3m kamertje, boemestevol, waar ik me amper kan binnenwringen ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

zucht............. WIL IK OOK!!!!! 8)

hoe bedien je alles, men, ik heb n klein baantje en kom er al niet uit, hoeveel km bedrading, en hoeveel rails/wissels ligt hier wel niet, en wat zegt je verzekeringsmaatschappij ervan....

B_Modelbouw

Camera's?  :) [/quote]
Correctie IP-Camera's zodat wij ook mee kunnen genieten via het Wereldwijde web ...  ::)

Je kunt inderdaad het eerste deel (zichtbare deel rechts van de muur) het uitzicht geven van
een grote sporenbundel, na de wand geen aankleding en het omloopspoor mooi rond deze bundel
geleiden ... 'k Heb al een ideetje.

Anderzijds kun je je treinen verhuren aan andere modelspoorclubs ... Want wanneer je twee hoofdsporen
voor je container terminal al vol staan is er nog maar weinig beweging op de hoofdlijn mogelijk  ;)

Trouwens EL-loks in je container terminal ???

Weet dat ik momenteel het zelfde probleem heb, met opstelsporen en er een groot schaduwstation bijkomt
onder mijn haven deel (2014 ga ik daar eindelijk eens aan starten).
   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ERVIN

@Jean , je ik heb nog jaaaren werk , daarom ook bewust in dit draadje dit topic opgestart hé.  ;)

@Kautenbach , je moest eens weten hoe dikwijls ik hier ooit een korstsluiting heb gemaakt , ik heb 6 keerlusmodules , er liggen zo'n 100 wissels die aangestuurd worden met koploper , ik heb 4 boosters die mijn baan in 4 grote aparte secties verdelen , en dat heb ik , als chemicus , allemaal alleen aangesloten ( al moet ik eerlijk zeggen dat B-Modelbouw mij ooit uitleg is komen geven over de keerlus-modules) , maar voor de rest alles zelf gedaan , maar ook hier nogmaals , nachten van wakker gelegen hoor.  ;)

@ B_Modelbouw , ja dat is dus de reden van de uitbreiding hé , e-loks onder de containerkranen , het staat gewoon té vol.

Om een beetje uitleg te geven over de plannen , op onderstaande foto zien jullie 4 doorgaande sporen , de twee buitenste ( met de beton-look rails) zijn de doorgaande goederensporen , hier rijden al de goederentreinen gewoon door , de twee sporen ernaast zijn de ontvangstsporen voor de container-terminal , hier kunnen die treinen dus wachten of ontkoppeld worden om naar de terminal gesleept te worden door een rangeerdiesel.
In de terminal staan nu dus keteltreinen en allerhande andere goederentreinen , dat gaat dus veranderen als het zichtbare schaduwstation klaar is , dan rijden de ketel - staal enz.. goederentreinen hun rondjes en verdwijnen terug in de bundels. Dat is het idee eigenlijk.



De terminal langs de andere kant , rechts beneden nog een klein stukje van de kolenterminal.



mark7758

Hoi Erwin,
Ziet er goed uit. En zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Wij (BELUX) hebben 2 schaduwstations. http://www.rogeville.be/blkinkempois.htm

Kijk er eens en wie weet kan je er iets van opsteken. (Al denk ik het niet met zo'n baan thuis.)
Complimenten en als je bij ons wilt kijken. http://www.rogeville.be/Folder-Rijswijk-2014.jpg
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Yep Mark , dit is ongeveer wat ik dus wil gaan bouwen hé , bedankt voor de link.  ;)

bellejt

een schaduwstation hoef je toch niet te zien ? Mijn schaduwstations liggen volledig onder de baan en ik zie ze ook niet.Kwestie van goed installeren aan het begin en alles rijd op wieltjes.eventueel een paar kameraatjes erin en een ledstripverlichting en klaar is kees.En ik heb wel een stilstandmelding in het programma.Als er dan een loc blijft staan maakt het programma mij er attent op.En voordeel is dat overdekte schaduwstations bijna geen stof vangen.

Koen

@Erwin,

Ik ben een beetje laat met reageren (plat gelegen door de rug  >:( ) maar het ziet er weer schitterrend uit hé.  Moest het bij mij allemaal zo snel gaan ...
Misschien zijn camera's geen slecht idee. Als de beelden dan nog in een deelscherm van je PC gezet worden, heb je continu controle over je schaduwstation.
En met wat extra software kan je dan ook nog bewegingsdetectie genereren op vooraf ingestelde zones.
Het wordt echt wel een gigantische baan. Fantastisch  :). Daar droomt elke modelbouwer van.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Snobby Crash

Amaai Ervin, wat een prachtige baan, en wat een ruimte !

Ik wou dat ik ook reeds zo ver stond, weliswaar met minder ruimte he !

Indien je gebruik gaat maken van cameras geef dan ook even je bevindingen door, welk type enz...
Ik vrees ook gebruik te moeten maken van cameras....

Succes met de verdere bouw !

Geert

C.B.

En waarom geen schaduwstation met volledige detectie?
Mijn eerste schaduwstation (en ook mijn toekomstig groot 2e schaduwstation) is voorzien van detectie , hierdoor worden ook mijn sporen als bezet getoond op de computer als er een trein op staat. Inclusief vrijgave van de wissels. Dus geen camera's komen aan te pas. Vermits jij ook met een digitaal systeem zit , kan het toch ook op deze manier?
Groetjes.
Claudio.