Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ook eventjes aan melden

Gestart door raf, 20 december 2013, 22:40:59 PM

raf

hallo
ik ben raf en ben eigenlijk door een vriend met een probleem aan een loco  terug aan de hobby begonnen na een 15 à 20 jaar
mijn baan staat op zolder en als ze helemaal uitlicht heeft ze een lengte van 8 meter
ze is in onderdelen van 2 meter op 1.20 meter opgebouwd
opgebouwd is veel gezegd maar er kan al wel reeds van alles rijden
2 en 3 rail door elkaar   mits de computer terug wil werken en ik nog iets begrijp van het toen in basic geschreven programma
alles is analoog bestuurbaar en daar zal ook geen verandering in komen
ik ga nog eventjes aan het forum moeten gewoon worden maar dat gaat wel lukken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

welkom Raf!

altijd leuk om herbeginners te ontmoeten!

Jefftrack

Welkom en veel plezier op het forum

Jeffrey

Steam.N

Welkom hier op ons forum, Raf.
Veel plezier met het terug opnemen van de hobby.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

#4
beginner ????? 20 jaar geleden begonnen
een kleine impressie van mijn stukje baan
mijn zolder is 8X5 meter waarvan ik dus een U vormige baan ga uitbouwen door de loop van de jaren heen
het plan is gemaakt en daar werk ik dus naar toe
het is nu nog een dogbone structuur om alles proef te kunnen rijden
op de rechte traiecten voorzie ik geen problemen alleen de wissels kunnen een  probleem geven doordat ik dus wagons heb met 2 rail assen er onder en op K rails geeft dat soms problemen
hier enige foto's
de lengte die ik kan rijden is dus met een tenderloc en daarachter 7 lange personen wagons die dan nog netjes langs de perrons staan

dit is de rechterkant van het station wat normaal via een dubbele tunnelingang onder een berg gaat verdwijnen
boven op die berg komt er een stad gebouwd met eventueel een systeem zoals het faller car systeem



dit is de linker kant van het station
hier komt een draaischijf met een loc depot en een zandinstalatie en een slakken put(die is er reeds al)

kleine bekolings installatie met een kraantje


twee rail tenderloc staat klaar met een lange sleep belgische wagons "jouef en lima"

op de voorgrond een zware belgische diesel "marklin"

rangeer loc met een sleep goederen wagons van "KM"

belgische stoom loc twee rail klein modelbahn


deze sleep mag nu eens uit de dozen want op deze OVB wagons ben ik heeeeel zuinig
ze staan ook nog niet in elkaar want alle klein delen moeten er nog op gemonteerd worden



zware loc die zijn cintels aan het lossen is

gewoon geen plaats meer in het station

locjes die aan het wachten zijn zodra de lood en draai schijf klaar is
draaischijf is ook gedeeltelijk eigen bouw


links kom er een dubbel parade spoor van een 12 meter lengte dat dus U vormig gaat door lopen naar de andere kant en dan daar onder het landschap gaat verdwijnen waar er dan bossen en weilanden bovenop gaan komen met boerderijën en dergelijke
allee das de planning kijken hoe het gaat verlopen allemaal

de meeste wissels gaan dus ondergronds zitten en dus aan het oog ontrokken
er is nog 1 belgische diesel loc die er niet op staat maar die heeft juist een nieuw chassis gekregen en was nog niet zover klaar dat hij mee op de baan kon
hier de kap van de loco die ik hier boven heb staan zodat er niets aan komt

ik doe reeds meer dan 40 jaar aan modelbouw en mijn hood hobby is het bouwen van duikboten RC bestuurt
dus een servo om een deurtje te openen is een makkie evenals het laten bedienen van wissels
alleen de oude besturingen met een 4011 en nog wat onderdelen  komen nu veel duurder uit dan alles in een pic te programmeren en kabels trekken
digitaal rijden doe ik niet omwillen dat ik dus 2 en 3 rail door elkaar rijd over dezelfde sporen
alleen zien dat ik geen 3 rail wagon achter een  2 rail stel rangeer want dat geeft vonken
anders om kan geen kwaad
en ik bouw graag alles zelf dus hier bij gewaarschuwd ;D
groeten raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Tof zo'n herbeginner en je had blijkbaar redeijk wat, al ligt er wel veel stof, maar dat is normaal.

2 en 3 rail digitaal door mekaar gaat perfect hoor, bij ons op de club is er iemand die een 2 en een 3 rail stuk baan heeft, wel met K en Peco rails, dus 3rail blijft op zijn baan en 2rail ook.
Die persoon stuurt alles aan via een Marklin digitale controller, iets wat perfect mogelijk is als je multiprotocol decoders inbouwt die het Motorola taaltje van Marklin verstaan.

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Welkom, Raf. Tof dat je de modelspoordraad terug opneemt, en ons forum aanvult.
Dat je niet bang bent van zelfbouw is goed te zien. Ik merk heel wat resultaten van je creativiteit  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tsjoektsjoek

Hey Raf,

Welkom, zo zie je maar weer een modelspoorhobby mag dan wel uit het oog zijn maar nooit uit het hart
maar die zware Belgische diesel van Marklin die je beschrijft is die origineel van Marklin?
ik heb namelijk een Franse en Luxemburgse uitvoering hiervan en zou deze ook best willen hebben


Mvg.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Catje

Welkom Raf hier op dit mooie gezellige forum.
Heb gezien dat u al heel creatief bezig bent.
Heel veel succes met uw hobby. :)

Kerstgroet,   
Willy

raf

#9
hallo

Deze bedoel je


ja die is origineel marklin
http://www.digitalshop.be/product.php?id_product=762&id_lang=1
kweet niet of die link zo mag dus mod's als het niet mag verwijderen maar

hier nog een link waar alle belgische treinen op te vinden zijn die ooit gemaakt zijn
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:H0_Dieselloc_Modellen#H0_Diesel_Locomotief_Modellen_Belgi.C3.AB

ik heb nog de niet digitale versie en deze kost nu digitaal 225 euro
als er mensen zien die ombouwen naar digitaal dan wil ik nog wel iets betalen voor de omschakel mechaniekjes die dan komen te vervallen
zo kan ik mijn baan nog lang in leven houden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Raf, die link naar 'alle Belgische treinen die ooit gemaakt zijn' is nogal eenzijdig en beperkt hoor.
Als nieuwkomer ken je de echte link naar alle Belgische modellen niet. Kijk hier maar: http://traintamarre.tassignon.be/index.php?lang=nl  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

Hallo

het ging over Marklin dacht ik toch

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:51:42 PM
Hallo

het ging over Marklin dacht ik toch

gr raf
Ook de Marklins staan ertussen. ;)

groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:51:42 PM
Hallo

het ging over Marklin dacht ik toch

gr raf
Ik heb niets tegen Märklin, maar er bestaat ook nog iets anders hoor.  ;)
Trouwens jouw reeks 60 is niet van Märklin en ik meende te lezen "hier nog een link waar alle belgische treinen op te vinden zijn die ooit gemaakt zijn", maar ik zal mijn bril niet op gehad hebben.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

#14
Hallo Luc

Mijn fout ik had er bij moeten zetten "door marklin gemaakte treinen ".
En nee mijn type 60 is van KMB en heeft wel een nieuw chassis  gekregen want het oude viel in pulver uit elkaar.
Maar met dit nieuwe chassis loopt de loc weer als voorheen.
Hier een van de stoom loco's (type 81 van pico) die het station door rijd.
http://www.youtube.com/watch?v=V2HADJ7H2Tk
Dit nog zonder pwm sturing want met kan het nog langzamer.
gr raf .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.