Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een MSM-model in schaal N?

Gestart door Michiel, 20 december 2013, 14:27:55 PM

marc goovaerts

Citaat van: railrunner op 20 november 2014, 22:39:46 PM
zij hebben mij wel op de weg gezet om het idee toch uit te werken in kleine oplage door mij juiste contactpersonen door te geven.
Vriendelijke gasten ! Stapje voor stapje...

loebaske

ben niet echt een N rijder, maar als het interesant is eventueel voor de zoon, die is nu nog N rijder...

marc goovaerts

Citaat van: loebaske op 21 november 2014, 14:45:07 PM
ben niet echt een N rijder, maar als het interesant is eventueel voor de zoon, die is nu nog N rijder...
'Nu nog' ? Hopelijk groeit de schaal niet me de zoon mee  ;D

loebaske

Dat begint al een beetje Marc, nu ik je toch aan de lijn heb, bestaat er een soort van ontkoppeling voor N
Niet zo een lomp stuk in de rails waar bijna de hele wagon langs de andere kant van het spoor vliegt??

marc goovaerts

Srry, enkel ervaring met Fleischmann Picolo. Inderdaad met een lomp stuk. Maar nog nooit iets uit de rails gevlogen. Ben wel iemand met een rustig karakter. Ik heb er nooit op gemept...

Michiel

Die Fleischmann ontkoppelaars zijn inderdaad vrij groot, en wanneer je verkeerd positioneert (met de ontkoppelaar onder een as van de wagon), dan springt die wagon wel even op.

Maar er zijn wel elegantere oplossingen, net zoals in H0. Met Herkat/Repa/Uhlenbrock ontkoppelaars en een beetje knutselen kan je een haast onzichtbare ontkoppelaar bouwen. Nu, ik denk niet dat de keuze of oordeel van N staat of valt met die ene ontkoppelrail van Flaischmann.  ;D

@Jim, ik ben ook wel benieuwd naar je project. Wat is de oplage dat Lemke voorop schoof? En wat is nu "een kleine" oplage? Een tip van de sluier in welke richting jouw toekomstig model te situeren is?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Het betreft een B-colli camion op basis van een model van Lemke.  Vanaf 200 stuks is Minis geintereseerd.  Krijgen we nooit weg.  Maar ik heb ondertussen de contactpersonen van Hobbytrain al aangesproken en daar kan ik de hoeveelheid laten maken die ik wil.  Let wel éénmalige productie.  Met deze een poll: wie is geinteresseerd?

Ook andere personen ontmoet op de beurs die de registers om iets te laten produceren laat opentrekken.  Via deze mensen wordt eigenlijk alles wat we willen wel mogelijk.

Je kan de 9de European N-scale convention ook live volgen.  In het midden van de zaal hangt een camara die om de 30 seconden beelden doorstuurt op de website van N-club-International: www.N-club-international.net.  Op deze manier kan je in zekere zin meegenieten van de beurs.

59erke

Citaat van: railrunner op 21 november 2014, 22:51:22 PM
Het betreft een B-colli camion op basis van een model van Lemke.  Vanaf 200 stuks is Minis geintereseerd.  Krijgen we nooit weg.  Maar ik heb ondertussen de contactpersonen van Hobbytrain al aangesproken en daar kan ik de hoeveelheid laten maken die ik wil.  Let wel éénmalige productie.  Met deze een poll: wie is geinteresseerd?

Heeft Lemke/minis dan een type vrachtwagen die ooit als een B-Colli vrachtwagen heeft rondgereden ?
Bij mijn weten waren dit altijd Bedfords of oude Magirus vrachtwagens

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

We hebben er al eens een draadje hier over gehad. Bleek dat de collidienst af en toe ook gebruik maakte van vrachtwagens van privéfirma's.
Zoals de 'pachters' bij de NMVB rondreden in bussen die die NMVB zelf nooit in hun collectie hadden, zal dat hier ook wel het geval zijn zeker ?
Trouwens een ander voorbeeld: iedereen kent nog de R4kes van het Witgele Kruis ? Ik ben ooit eens op een foto van een 2CV gestoten...

MARKLINRIJDER

Citaat van: railrunner op 18 november 2014, 19:01:39 PM
Ik hoop dat onze N160-tentoonstelling volgend jaar op 14 en 15 maart te Merksem een goede richting kan geven voor de N-rijders.  Het is een exclusieve  tentoonstelling met uitsluitend N-banen uit binnen- en buitenland en verkoopsstanden met enkel materiaal dat interessant is voor schaal N.  We trachten uiteraard zoveel mogelijk N-rijders en andere belangstellenden over de vloer te krijgen.  Publiciteit komt nog.

Het klopt inderdaad dat er achter de schermen gewerkt wordt aan N-schaal modellen.  Zo is Dries ijverig in het maken van modellen, uiteraard op beperkte schaal wat niet onlogisch is.  Verder heb ik zelf heel lang gewerkt aan Fas-wagens maar ik zat vast tot op een bepaald punt, o.a. het vervaardigen in massa en een gebrek aan een aantal kleine technische punten.  Want het was detail en kwaliteit dat ik wilde bieden.  Uiteindelijk heb ik hulp moeten inroepen van David van Goovermodels, die de technische kennis en de contacten in de productiewereld wel heeft.  Ik heb hem mijn project uitgelegd en gelukkig heb ik David vrij snel kunnen overtuigen, waarvoor mijn dank aan hem.  David heeft het model verder uitgewerkt en momenteel is het eerste Fas-model (model 1415G8) reeds aangekondigd op zijn website (www.Goovermodels.be), naar mijn mening aan een meer dan democratische prijs.  Er volgen nog modellen zoals de twee deursversie (1415G5 -G6 -G7).  Andere buitenlandse modellen zullen wel volgen.  Het voordeel van dit type wagen is dat ze ook veelvuldig in het buitenland rijden, dus is de afzetmarkt van deze modellen zeer ruim en bijgevolg interessant genoeg om in massa te produceren.  Wij hopen uiteraard dat de Belgische N-markt dit initiatief bijzonder op prijs stelt en dat de N-rijder ons werk apprecieert.  Het zou bijzonder jammer zijn mochten we merken dat er weinig interesse zou zijn, dit zou de verder belgische schaal N initiatieven wel eens kunnen fnuiken, want eigenlijk is de Fas-wagen nog maar een begin.

Indien een succes, gaan we verder.  En ik kan u verzekeren dat er een ander model in gedachten van David en mij zit om verder te ontwikkelen.  David heeft me onlangs al een tekening laten zien van een model dat jullie zeer graag zouden zien rijden op N-banen.  Momenteel vertel ik er nog niet meer over, want het vraagt nog heel wat tijd om van een tekening naar een model te gaan en van model naar productie, maar ten gepaste tijde zeg ik er wel meer over.

Betreffende belgische huisjes, werk ik aan verschillende gebouwen die modulairbaar zijn.  Hoe ik dit ga aanbieden, weet ik momenteel nog niet goed, ik heb twee opties.  beide opties moeten nog minitueus uitgewerkt worden.

Ook langs de andere kant van de taalgrens zijn er een aantal mensen die proberen N-schaal modellen te maken.  Zo heb ik al een geprinte versie van een type 91 en seinen (die zouden moeten werken) gezien en zoals Marc al aangehaald heeft, de bekende B-colli wagonnetjes.  En er komen langs die kant nog modellen, want ook zij zoeken toenadering met de vlaamse N-rijders.

Morgen vertrek ik naar Stuttgart en daar ontmoet ik o.a. de verantwoordelijken van Lemke/Hobbytrain.  Voor hen heb ik ook een voorstel om iets belgisch te laten maken, wel geen wagon of lok, maar iets anders om in beperkte oplage uit te brengen, misschien wel exclusief te verkrijgen op onze tentoonstelling.

Zo, nu heb ik genoeg van de achterkant van mijn tong laten zien.

En zoals 59erke al aangehaald heeft, we hebben nog wat tijd om al die Belgische N-rijders te motiveren....

Jim.

Foto van het eerste model.


Grtjs,

David

MARKLINRIJDER

Een ander model ziet er voorlopig nog zo uit:

Beide modelletje zijn in N



Grtjs,

David

Michiel

Dat ziet er alvast heel belovend uit! TPV en TPVI rijders zullen er alvast met spanning naar uitkijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefan

Voor die MW41 heb ik alvast zeker interesse. Goed bezig ;)

Groeten Stefan

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

MARKLINRIJDER

De M2, in N schaal vanuit de laatste prototype fase.



Grtjs,

David