Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een MSM-model in schaal N?

Gestart door Michiel, 20 december 2013, 14:27:55 PM

Michiel

en dan is hier die hongerige consument.  ;D Ik zoek gewoon een methode om beide partijen gelukkiger te maken. Ik zeg niet dat dat nu meteen met een geprint model moet zijn. Een herschildering van een bestaand model mag ook (vb Kato 54 in 't Belgisch groen), of een reeks 13 (Astride in 't Belgisch wit, wel een beetje duur), een Benelux hondekop van Piko (in samenwerking met NL-consumenten?), een reeks 29 van Hobbytrain (bijna een onummering van reeks 28), Fleischmann met een reeks 59 (niet waarschijnlijk), een speciale MSM/TMM-reeks van een MTE-diesel?... ik noem maar een hoop opties.

We weten dat David interesse heeft om eventueel iets te proberen, maar hoe zit het met MTE, Pb-M, (Dirky?) of zelfs Kato, Piko?... Wie heeft contact met deze mensen of invoerders om te zien  of er een basis is van insteresse om samen iet te ontwikkelen?

Beide voeten op de grond, inderdaad. En welke producent staat er met ons mee met beide voeten op de grond? Het zou een mooi project kunnen zijn?

Wil de "echte" producent nú opstaan!  ;D (voor wie "Wie Van De Drie" nog kent van vroeger)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Samen iets ontwikkelen...

Klinkt ook weer goed maar weer moet ik sceptisch zijn: (spreek hier voor mezelf en niet in naam van "de fabrikant")
-   Stel dat je erin slaagt via via aan 200 geïnteresseerde kopers geraakt voor één enkel model.
-   Stel dat je me kan overtuigen dat te ontwikkelen en te fabriceren voor een groepsprijs
-   Dan stel ik daartegenover dat ik een voorschot moet vragen aan de 200 gelukkigen
-   ...en dat ik daarbij meteen eerlijk zeg dat het een paar jaar kan duren voor alles klaar is

Het enige alternatief dat ik eventueel "zou" kunnen aanbieden is een type11 op schaal N, of een GCI, omdat die TCF's al klaarliggen voor grotere schalen. Voor de 11 heb ik exact één geïnteresseerde in schaal H0, en één voor spoor 1. Zijn er 10 voor spoor N?
En dan de prijs weer eens... kleine serie, dus niet aan de prijzen van Roco, Fleischmann of whatever...

Maar het is leuk jullie brainstorm te volgen. Misschien valt er wel iets uit de bus!

Michiel

In N heb je 2 potentiele klanten voor een type 11  ;)

Maar, je hebt het over een totaal nieuwe ontwikkeling, een nieuw model. Dat kost natuurlijk, en daarvoor vind je inderdaad niet het publiek om het meteen te bekostigen en dan nog een interessant prijs ervoor krijgen. Dat is inderdaad te hoog gegrepen.

Maar nogmaals, MTE heeft een hoop kappen liggen, PB-M heeft een hoop messing modellen halfklaar. Vele modellen van grootserie producenten zijn overschilderbaar. Wie zegt dat dat door de fabrikant zelf moet gebeuren? ... Er lijkt zoveel potentieel te zijn. Hoe boren we die aan? De fabrikant wilt graag verkopen, en wij de hongerige consumenten, zouden graag iets Belgisch willen kopen.

Het enige dat we hier missen is een zakenman met helder geest die beide partijen bij elkaar kan brengen, informeren en motiveren en het project coordineren.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#33
Citaat van: Michiel op 23 december 2013, 20:54:14 PM

We weten dat David interesse heeft om eventueel iets te proberen, maar hoe zit het met MTE, Pb-M, (Dirky?) of zelfs Kato, Piko?... Wie heeft contact met deze mensen of invoerders om te zien  of er een basis is van insteresse om samen iet te ontwikkelen?

Ik heb persoonlijk mijnheer Kato ontmoet en gesproken in 2011 in Stuttgart.  Hij kijkt wel steeds geinteresseerd naar de Belgische zelfbouwmodellen, maar om iets te maken voor de Belgische markt ziet hij dat niet direct zitten.  Maar ik vermoed wel dat hij achter de produktie van de HLE18 van Hobbytrain zit, omdat Hobbytrain en Kato nauw samenwerken.

MTE probeert telkens te vernieuwen in modellen, ik hoop alleen maar dat zij hun tijd nemen en niet teveel ineens willen doen, dus vanuit die hoek komt wel iets te voorschijn.  Daar ik vele connecties heb, weet ik dat er momenteel verschillende Belgische modellen in ontwikkeling zijn door mensen buiten MTE of Goovermodels, dus ik verwacht wel iets nieuws op de Belgische N-markt.  Het probleem is, zoals Dirky al enigzins aangaf, de productiekost.  Een kleinseriefabrikant (= iemand die naast zijn beroep zijn vrije tijd steekt in het ontwikkelen van iets nieuws en wilt verkopen) heeft niet altijd het budget om zijn projekt volledig te financieren.  Hij wil nooit het risico nemen om zijn broek te scheuren, dus de enige manier om iets geproduceerd te krijgen (wat toch wat geld kost wel te verstaan), is door de markt af te tasten naar potentiele kopers die het serieus spelen, en om dat te bereiken moet er een voorschot gevraagd worden.  Enkel op die manier kan hij de risico's tot een minimum herleiden.

Hervé

Hallo,

klinkt allemaal goed.  Misschien moeten we eens een Poll houden en kijken waar de interesse het meeste naartoe gaat? 

GroeteN,
Hervé

J_Vandereycken

Een haalbare kaart lijkt bijvoorbeeld een reeks 28-II. De lok bestaat, en moet enkel herschilderd worden. Bovendien denk ik ook dat er interesse bestaat voor de lok in het buitenland !

59erke

Ik zou het niet weten welke productie het "goedkoopst" of meest haalbaar is. Een bestaand model herschilderen naar belgisch voorbeeld (voorbeelden genoeg reeks 54, reeks 80, reeks 28, ...) of een compleet nieuw model construeren.

In het eerste geval zit je met de aankoop van het model zelf en dan bijkomend de kosten om te herwerken.
In het tweede geval zit je met de volledige productiekost van de mallen, schilderen en dan de aankoop van het chassis met motorisatie.

Ik heb ooit is een handgeschilderd type 46 laten maken bij J.Edgar uit Zweden en dat modelletje heeft me ook een 240 euro gekost inclusief chassis van Tomytec. Natuurlijk zonder verlichting en een wachttijd van een klein halfjaar. Dus als je op grote schaal gaat produceren ga je de wachttijden ook serieus moeten optrekken. En bij MTE is het ongeveer vergelijkbaar.

Maar hoeft het altijd een lok te zijn ? Ik vind David's poging van zijn M2 toch ook helemaal niet slecht en volgens mij is dergelijk model meer haalbaar dan een lok. Trouwens een stelletje M2's met koprijtuig in groene of bordeaux kleurstelling is toch een typisch setje voor belgische banen in tijdperk IV.

Het is volgens mij aan de specialisten en kleinfabrikanten om uit te maken wat het meest haalbare is, pas dan kunnen we hier een poll of zo openen voor de eventuele geïnteresseerden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dus, om verder te borduren op Koen's redenering, zou er een rondje "producenten contacteren" moeten komen, om te zien of er interesse is van de kant van de producent, en welk Belgisch schaal-N product haalbaar zou zijn bij kleine oplage.

Wie heeft tijd vrij en zin om hier werk van te maken en eens te plolsen wat er zoal mogelijk zou zijn?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Michiel,

Ik ben hier al een tijdje achter de schermen mee bezig, en wees gerust, als de tijd rijp is, komt er wel iets naar voren.  Er kunnen zelfs nieuwe producenten verschijnen, maar het zullen enkel kleinserieproducenten zijn.  Er wordt momenteel bestudeerd om modellen aan betaalbare prijzen op de markt te brengen.  Ik weet meer, maar kan momenteel nog niet veel verklappen  :-X  Maar verwacht aub morgen geen resultaat, maar misschien wel in de loop van dit jaar.

Dirky

Zeg maar tegen je geheime vriend dat hij zich mag haasten want elke fabrikant bestudeerd het om betaalbare modellen op de markt te brengen... ;D

marc goovaerts

Aan de andere kant zijn er nog oneindig veel mogelijke onderwerpen om elkaar daarbij niet in de weg te lopen.

railrunner

Geheime vriend?  Bestaat niet in de N-wereld ;D  Het is waarschijnlijk wel iemand die je kent  :)
En inderdaad Marc, er is nog zooo vééél te maken...

Hervé

Citaat van: Dirky op 03 januari 2014, 16:12:30 PM
Zeg maar tegen je geheime vriend dat hij zich mag haasten want elke fabrikant bestudeerd het om betaalbare modellen op de markt te brengen... ;D

Aja? Ze mogen zich dan eigenlijk ook haasten dus... :p  ;)

modèlisme

#43
Michel ,
Ik heb al jaren de hele reeks ( ook stuurstand rijtuigen ) M2 in bouwkit. ( te solderen natuurlijk ).
Eveneens heb ik een AM 35, AM54, AM Budd, motorstel 600,een stoomlocje en een AM 608 ( deze is wel uitgeput ) en ook enkele goederenwagens in schaal N. Maar natuurlijk allemaal in messing.
Groetjes,
Paul.
 

marc goovaerts

Paul,
Solderen is voor velen een grote stap, dus zal het logisch zijn dat ze niet even goed in de makt liggen ls kant-en-klaar modellen.
Maar dit in aanmerking genomen, hoe is eigenlijk jouw ervaring met de markt voor Belgische N ?