Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een MSM-model in schaal N?

Gestart door Michiel, 20 december 2013, 14:27:55 PM

Dirky

De vlakken lijken me inderdaad al mooi te zijn. Maar te oordelen aan het stof dat er aan hangt zijn ze al bijgewerkt, niet?

Michiel

Het was me nooit eerder opgevallen dat de M2's conisch toelopen op de uiteindes. Ziet er goed uit! De dakbanden lijken me nog erg bruut, en de raamranden lijken nog wat gekarteld en iets te grof, maar dat zal waarschijnlijk wel goed komen na de evaluatie en aanpassing. Een veelbelovende start in elk geval.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

ziet er inderdaad veelbelovend uit...  draadje om zeker te volgen !!!!
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Tja, met 3 reagerende N-ers (thanks!) en evenveel nieuwsgierige H0-ers (also thanks) zullen we bij fabrikanten niet veel kunnen lospeuteren. Ook op het franstalige TMM een gelijkaardige situatie. Ik had gehoopt op minstens een tiental reacties, maar het zij zo. Jammer.  :-\ Belgische N-rijders blijken echt wel zeldzaam en/of schuw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Dan wordt het zelfbouw, Michiel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Michiel,

Geen nood, de N-rijders zitten misschien niet massaal op dit forum (het is maar een medium), maar ik heb voldoende contact met vele andere N-spoorders hier in Belgie, en die worden wel aangesproken.  Maar ik denk dat de meeste mensen hier pas zullen reageren als er concrete voorstellen op tafel liggen.  Er werd immers al veel beloofd aan ons.

Ik vind het model wel mooi en opent perspectieven.  We mogen bijzonder blij zijn dat iemand zich wilt inzetten om iets extra Belgisch op de markt te brengen.  Ik vermoed dat David hiermee de Belgische markt een beetje wil aftasten en wilt zien wat de reacties zijn.  Dus David, keep going on, je doet het fantastisch!  Ik stuur binnenkort wel een mailtje met de reacties die ik reeds gekregen heb op uw voorstel buiten dit forum, en geloof me, je zult wel aan uw minimum komen.

stefan

IK heb ook interesse voor NMBS locs. Maar zoals gezegd er is al zoveel belooft en nooit doorgegaan dus ik vrees dat er weinig fabrikanten moeite gaan willen doen.

Michiel

Het is goed dat je op z'n minst je interesse kenbaar maakt (en liefst zo luid mogelijk  ;D). Want wanneer we stil zwijgen en wachten, is het voor de producent erg moeilijk inschatten wat hij van de Belgische markt mag verwachten. Indien we gezamelijk een wens formuleren, dan zal een constructeur zich zekerder voelen, en gemakkelijker de beslissing nemen om de handschoen op te nemen.

Dit forum lijkt me toch een ideale plek om gezamelijk iets te bereiken. Jim heeft blijkbaar gezonde contacten buiten het forum om, en dat is fantastisch. David toont hier spontaan zijn bereidwilligheid om iets te proberen. Het zou mooi zijn indien alles zou samenkomen tot een gemeenschappelijk project, waarbij zowel modelbouwer als producent winnaars zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

MARKLINRIJDER

Michiel,

In eerste plaats hou ik ervan zaken te proberen en te doen evolueren.
Massaproductie is voor N schaal jammer genoeg moeilijk.   
Alhoewel LS models het tegendeel heeft bewezen.

Door mijn interesse in 3D printing en mijn bereidwilligheid in het verfijnen ervan kan ik mogelijk dus iets gaan realiseren naar N schaal.

Dagelijks staan alle printers(4) hier te draaien.
Ik ben er zo goed als uit met testen, ben nu nog aan het fine-tunen, waarvoor ik soms hulp van externen nodig heb.
Dat vertraagt enigszins een ontwikkelingsproces echter deze mensen hebben me vandaag laten weten dat er weer wat onderweg is.

Ik heb alvast een eerste resultaat gezien en het ziet er alweer veelbelovend uit.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Grtjs,

David


59erke

Michiel reken mij er ook maar bij hoor !!!
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Je zal nog even met beide voeten op de grond moeten blijven, vrees ik. Vandaag voor 't werk een printerfabrikant bezocht met het oog op een aankoop. Zelfs de prints met een laagdikte van 0.02mm zijn nog niet glad zoals we van "treintjes" verwachten. Printer kost ordegrootte +50K€...




MARKLINRIJDER

Dirky,

Altijd voetjes op de grond ;-)

Maar ik denk dat je de verkeerde hebt bezocht??

Heb al prints gezien van een printer van 5000€ waarcan de kwaliteit sterk aanleunt bij een spuitgiet model.

Wel met een resine van 500€ per liter ???

3d printing is en blijft lagen werk en het weg denken van die lagen kan niet.  Zelfs op 25 micron zal je de lagen zien.
Combinatie van 3d printing en goede primers/fillers ter voorbereiden van het aflakken van het model zijn een must om het laagjes werk te vullen.

Grtjs,

David

Dirky

"voetjes op de grond" was voor de hongerige consumenten bedoeld hoor David... niet voor de fabrikant  ;)

en inderdaad, er bestaat beter voor minder geld maar de prijs per print is dan niet verantwoord zoals je aanhaalt... De printsnelheid ligt dan bij die goedkopere printers vaak lager... en het beschikbaar volume!