wisselkeuze en wisselproblemen

Gestart door eddy van loo, 17 december 2013, 19:22:17 PM

Martin Welberg

Kan dat idd beamen, heb in DU gewerkt met FL profiflex en werk zelf met Peco, vindt de Peco's een stuk prettiger werken, en in GB erg prettig voor weinig in grote dozen in te kopen. Bv de code 100 bij ehattons met betonnen biels 62 pond voor een doos van 25..oftewel een 75 euro, over het algemeen erg schappelijke verzendkosten in GB....

http://www.ehattons.com/stocklist/1000407/0/Peco_Products/MfrNest.aspx

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 11:12:01 AM
Als men veel materiaal uit de jaren 70 heeft kan men geen code 83 gebruiken,want kan het toch gebeuren dat de flenzen over de dwarsliggers scheuren.
Daar heb ik al zo vaak iets over gezegd, en ik zeg het nog maar eens: onzin.
Als je flenzen hebt die hoger zijn dan 1,2 mm, dan zijn die van vóór 1970. En als je denkt dat je materieel hebt met te hoge flenzen, kom dan eens met concrete voorbeelden.

janieburton

IK heb nog materiaal van zelfs voor 1970, Lima type 15 met flenzen om u tegen te zeggen; en ja ik hoor u al zeggen "weg met die oude handel" maar als ik mijn baan ga bouwen wil ik met alles rijden en dan ga ik in die Lima een decoder steken. En zo heb ik ook nog oude FLM en Jouef's.

Citaat van: Gerolf op 21 december 2013, 11:37:27 AM
Je zal toch last hebben om verschil te vermijden tussen je eigen en die prefab-ballast.
Wat je railhoogte betreft: heb je nog echt zoveel pizza-cutters? Al eens geprobeerd op een stukje code 83 ?

FLM verkoopt toch het zelfde kleur ballast om dit verschil te vermijden?

En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
 


OlivierV

Volgende keer als je naar een beurs gaat kijken voor RP25 asjes he Janie! ipv rollend materieel aan te schaffen.

ik zeg nu niet als je bv dozen vol met oude code 100 rails (zowel flex als rechte stukken), dan zou ik dat toch in een schaduwstation gaan gebruiken en ne keer er naar boven wordt gegaan overschakelen op code 83 met zo van die railverbinders die in hoogte verstelbaar zijn. Dan is het hoogteverschil ook ineens overbrugd.

Wat betreft rails, kan je alles door mekaar gebruiken als je dat wil, maar als je dat doet, zie dat alles mooi aansluit en goed geplaatst is... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 14:16:02 PM
En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
Ik zou dan de wielstellen wisselen, of de flenzen af (laten) draaien.
Je gaat toch niet je railkeuze beperken door een paar prehistorische flenzen?

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 december 2013, 23:45:36 PM
Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 14:16:02 PM
En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
Ik zou dan de wielstellen wisselen, of de flenzen af (laten) draaien.
Je gaat toch niet je railkeuze beperken door een paar prehistorische flenzen?

Je zegt: "of de flenzen af (laten) draaien".

Wie gaat dat doen? Ik heb geen draaibank of het materiaal om dat te doen.
Citaat van: milocomarty op 21 december 2013, 15:21:57 PM
Wissel je toch wieltjes Janie...

?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o

Citaat van: OlivierV op 21 december 2013, 18:02:27 PM
Volgende keer als je naar een beurs gaat kijken voor RP25 asjes he Janie! ipv rollend materieel aan te schaffen.

overschakelen op code 83

Nu wat is er zoveel beter aan code 83 vs code 100?
 

OlivierV

Persoonlijk heb ik niks tegen code 100, maar code 83 oogt gewoon veel fijner en beter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

#38
Ik heb er ondertussen mijn buik van vol(nee geen bier!)
Hier komen geen Lima of Jouef  wrakken meer binnen. >:(
Het houdt niet op,ontsporingen met koppelingen als koeienringen,flenzen waar je pizza mee kan snijden,en ja,je hoort ze echt over de biels ratelen.
Op de andere kant spaar je per trein een wagon uit doordat ze niet kortgekoppeld zijn! ;D ;D ;D
Dan kan je één en ander verwiselen,maar als je alles optelt,koppelingen met nemschacht(symoba of eender wat),nem wielen aan minstens 1€ 't stuk,plus het feit dat ze dan nog voor problemen zorgen.
Als je dit allemaal samen telt,is het sop de kool niet meer waard en geef je beter een paar euro's meer voor een "moderne" wagon die zich naar behoren gedraagt.
Als je wil Janie,kan ik je een groot lot "nostalgie" verkopen voor een schappelijk prijsje!

;)

Code 83 betekent gewoon dat de rails iets meer realistisch ogen,zelfs dan benaderen ze de werkelijkheid nog niet!


Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 22 december 2013, 02:28:30 AM
?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o
Hier bijvoorbeeld:http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html
Je moet bij wielstellen niet alleen letten op de wieldiameter, maar ook op de aslengte. Zoals je daar ziet zijn die voor elk merk verschillend.

janieburton

Citaat van: milocomarty op 22 december 2013, 14:26:56 PM
Wieltjes....http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-rp25/index.php

Dank voor de link

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2013, 14:27:17 PM
Citaat van: janieburton op 22 december 2013, 02:28:30 AM
?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o
Hier bijvoorbeeld:http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html
Je moet bij wielstellen niet alleen letten op de wieldiameter, maar ook op de aslengte. Zoals je daar ziet zijn die voor elk merk verschillend.

Dank voor de link
 

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 22 december 2013, 13:57:54 PM
Ik heb er ondertussen mijn buik van vol(nee geen bier!)
Hier komen geen Lima of Jouef  wrakken meer binnen. >:(
Het houdt niet op,ontsporingen met koppelingen als koeienringen,flenzen waar je pizza mee kan snijden,en ja,je hoort ze echt over de biels ratelen.
Op de andere kant spaar je per trein een wagon uit doordat ze niet kortgekoppeld zijn! ;D ;D ;D
Dan kan je één en ander verwiselen,maar als je alles optelt,koppelingen met nemschacht(symoba of eender wat),nem wielen aan minstens 1€ 't stuk,plus het feit dat ze dan nog voor problemen zorgen.
Als je dit allemaal samen telt,is het sop de kool niet meer waard en geef je beter een paar euro's meer voor een "moderne" wagon die zich naar behoren gedraagt.
Als je wil Janie,kan ik je een groot lot "nostalgie" verkopen voor een schappelijk prijsje!

;)

Code 83 betekent gewoon dat de rails iets meer realistisch ogen,zelfs dan benaderen ze de werkelijkheid nog niet!

Hallo,

Ik heb begrip voor je standpunt.

Maar ik hoop dat ik met die "wrakken" ooit nog op mijn baan kan rijden want voor veel van die "wrakken" heb ik toen hard moeten sparen.

Retro is "in".  ;)


 

ERVIN

We zijn hier serieus aan het afwijken van de oorspronkelijke vraag hé mannen  ,dit gaat over een wisselprobleem , er zijn andere draadjes waar men over rail-hoogtes kan praten. ;)

eddy van loo

 Inderdaad ondertussen ben ik bezig met bestellen en testen , van zodra de resultaten er zijn  kom ik er mee boven .
;)