wisselkeuze en wisselproblemen

Gestart door eddy van loo, 17 december 2013, 19:22:17 PM

eddy van loo

Indien ik fout zit zeg het maar : samengevat : ik plaats geïsoleerde railverbinders  op de wisseltong zoals op de tekening, de originele verbindingsdraden van de fabriek doorknippen ( 4 op tekening), zelf verbindingsdraden aanbrengen (2 op tekening)  ,een bijkomende wisselschakelaar plaatsen (1 op tekening), voeding aanbrengen (aangeduid met  pijltjes op tekening), extra voedingsdraad op tong ( 3 op tekening) en ...... dan zou het perfect moeten werken, ook  bij optreden vervuiling  na langer gebruik . :)

Martin Welberg

Yep, correct. De nieuwere hebben al een draadje op het puntstuk..ga je bv voor conrad aandrijvingen neem de polariserende..

eddy van loo

Hoi,

Jongens alvast bedankt voor alle info , we gaan uitproberen , ik breng nadien verslag uit . Indien er nog opmerkingen zijn laat maar komen !

janieburton

Citaat van: argilla op 18 december 2013, 12:51:52 PM
Ik heb allemaal Peco elktrofrogs liggen. Je moet niets, herhaal het niets, verwijderen of bij doen of jumpers nada niks...
alleen zoals de tekening aangeeft het puntstuk , beide rails afbuigend, rechtdoor inderdaad isoleren. Meer niet ! De voedingsdraden "voor" de wissel volstaan en en voedings draad na de wissel rechtdoor en afbuigend. Je hoeft dus niet na de wissel 2 voedingsdraden te hebben. Natuurlijk wel letten op de aansluitings polariteit. Geen polariteits switchen en wat dan ook. Alleen gebruik ik motor aandrijving voor het stellen van de wissels natuurlijk.

Is dat niet tegenstrijdig met wat andere schrijven of volg ik niet goed
 

Martin Welberg

Niet echt Janie, heb de eloctrofrogs ook lange tijd zonder ook maar iets te wijzigen in de baan gehad om het plan te testen, ze werken ook zonder wat te wijzigen. De modificaties zorgen alleen voor iets meer bedrijfszekerheid en minder kans op sluiting..

janieburton

Hebben de profi rails van FLM ook geen stoom voorziening in het puntstuk of hartstuk?

In het puntstuk zie ik op de foto in de catalogus dat het puntstuk biet volledig uit plastic bestaat.
 

Martin Welberg

Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...


janieburton

Citaat van: milocomarty op 19 december 2013, 15:23:31 PM
Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...

Volgens de catalogus is de profi rail van FLM 2,5mm

Was de andere rail van FLM niet 2,7mm(de koperen rails)

Ik denk dat een wielflens van RP25 niet de metalen plaatjes onderaan zal raken, misschien wel met de NEM norm flenzen

Misschien kunnen er andere specialisten op het forum hierover duidelijkheid brengen.


 
 

Martin Welberg

NEM norm is de flens max 1,2mm bij RP 25 / 110 0,6.....lijkt me niet dat die contact maken..

OlivierV

Citaat van: janieburton op 20 december 2013, 01:13:29 AM
Citaat van: milocomarty op 19 december 2013, 15:23:31 PM
Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...

Volgens de catalogus is de profi rail van FLM 2,5mm

Was de andere rail van FLM niet 2,7mm(de koperen rails)

Ik denk dat een wielflens van RP25 niet de metalen plaatjes onderaan zal raken, misschien wel met de NEM norm flenzen

Misschien kunnen er andere specialisten op het forum hierover duidelijkheid brengen.



De fleischmann profi en modelrail hebben dezelfde hoogte, ge kunt dat feilloos aan mekaar aansluiten zij het wel dat de profi rail al in een bedding ligt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: milocomarty op 20 december 2013, 01:33:05 AM
NEM norm is de flens max 1,2mm bij RP 25 / 110 0,6.....lijkt me niet dat die contact maken..
Flenzen volgens NEM zijn inderdaad maximaal 1,2 mm hoog, maar het mag ook 0,6 mm zijn, dat is het minimum volgens de norm. En dan is het praktisch gelijk aan RP25.
Als het nodig is om de flens op de groefbodem te laten rijden, dan heeft de fabrikant zitten knoeien met de maatvoering.

janieburton

Kan men FLM profi rails gebruiken en voor de wissels code 100 electrofrog van Peco gebruiken
 

Gerolf

Ja, dat kan, maar waarom dan niet meteen volledig Peco volgen? En waarom per sé code 100?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Als men veel materiaal uit de jaren 70 heeft kan men geen code 83 gebruiken,want kan het toch gebeuren dat de flenzen over de dwarsliggers scheuren.

En als men FLM Profi gebruikt moet men maar enkel de wissels van Peco "balasteren".
 

Gerolf

Je zal toch last hebben om verschil te vermijden tussen je eigen en die prefab-ballast.
Ballast kost niet zoveel, is niet zoveel werk, ... en ik denk dat Pecorails (zeker de flexen) goedkoper en aangenamer werken.

Wat je railhoogte betreft: heb je nog echt zoveel pizza-cutters? Al eens geprobeerd op een stukje code 83 ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw