wisselkeuze en wisselproblemen

Gestart door eddy van loo, 17 december 2013, 19:22:17 PM

eddy van loo

Hoi,

Ik was van plan om bij mijn herstart gebruik te maken van peco wissels electrofrog  code 100 . Maar na heel wat speur en leeswerk op forums  enz.  heb ik vastgesteld dat deze wissels  heel wat aanpassingen nodig hebben ( doorslijpen , extra draden solderen , bijkomende schakelaars  enz.) wil je niet geconfronteerd worden met kortsluitingen en slechte contacten .
Nu stel ik mij de vraag of dit soort aanpassingen ook nodig zijn bij wissels van o.a roco , fleischmann en andere . 40 jaar terug waren deze dingen reeds zeer betrouwbaar .

Martin Welberg

Aanpassingen vallen wel mee, en is niet eens echt nodig ze zijn ook zo DCC friendly...maar volgens mij zul je deze handelingen bij elke wissel met een te polariseren puntstuk moeten uitvoeren. Misschien 's kijken naar een insulfrog ..

Stieven76

Ik heb ook Peco elektrofrog wissels, maar dan code 83. Ik gebruik ze samen met de conrad wisselaandrijving en ik moet zeggen dat werkt goed.
Eigenlijk heb ik aan de wissels niets speciaals moeten doen. Enkel op de 2 railstaven die van het puntstuk komen moet je isolerende raillassen steken. Dat is alles.
Staat ook duidelijk in de handleiding die er bij zit.

mnieuwlaet

inderdaad ik heb hier nu toevallig na een foutje de twee soorten in code 100 door elkaar liggen op de baan.
Ze werken super goed. De polarisatie van puntstuk is simpel een draadje van de motor naar puntstuk en in orde. zo verspringt dat puntstuk met de stroom mee als je de wissel omlegt. Conradwisselaandrijving of peco gaan evengoed.



janieburton

Moet je dan niet de volledige wissel isoleren ttz op de 6 rails isoleren en hem afzonderlijk voeden?
 
 

Martin Welberg

Nope, alleen daar waar de rail op het hart / puntstuk komt..

janieburton

Bij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?
 


OlivierV

Ik zou wel zorgen dat de tongen mee gepolariseerd worden, waar ligt geloof ik geen verbinding met de rest van de wissel en zo ben je ten alle tijde verzekerd van stroom op de tongen, ook wanneer deze niet 100% goed aanliggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Leuke tekening Martin, die heb ik even bewaard.
Het enigste wat ik gedaan heb is inderdaad de railstaven vertrekkende van het puntstuk geïsoleerd van de andere, op de tekening aangegeven als 'Insulated railjoiners'. Elke wissel is ook apart aangesloten op de ringleiding.


De draadjes bij punt 4 heb ik niet verwijderd maar ik heb de draadbruggen op punt 2 niet, althans dat denk ik toch  :-\
Als ik correct ben dan krijgen beide wisseltongen bij mij dezelfde polariteit als het puntstuk, dus een klein verschil t.o.v. de tekening hier. Zal het deze avond eens nakijken. Het werkt alleszins evengoed hoor.  ;)


CiteerBij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?

Veel miskijken kan je toch niet op de tekening?

Martin Welberg

Citaat van: janieburton op 17 december 2013, 23:41:28 PM
Bij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?

Had het over deze  ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Stieven76 op 18 december 2013, 09:32:46 AM
De draadjes bij punt 4 heb ik niet verwijderd maar ik heb de draadbruggen op punt 2 niet, althans dat denk ik toch  :-\
Bij de Electrofrog wissels van Peco zijn de tongen elektrisch verbonden met het puntstuk. Dat doen ze omdat de tong die tegen de aanslagrail ligt het contact maakt om het puntstuk te polariseren.
Maar dan heeft de afliggende tong een tegengestelde polariteit t.o.v. zijn aanslagrail. Een wielflens die daar de tong raakt kan kortsluiting veroorzaken.
De tekening die Martin laat zien is een voorstel tot verbetering. Je moet dan de verbinding bij 4 verbreken, maar dan krijgen de tongen geen stroom meer. Dus moet je de verbindingen bij 2 toevoegen, die zitten er van origine niet in. De tong heeft dan altijd dezelfde polariteit als zijn aanslagrail,dus daar kan geen kortsluiting meer ontstaan.
Alleen het puntstuk wisselt dan nog van polariteit.

Stieven76

Klaas, lijkt me een goede uitleg. Misschien dat ik dat dan best toch maar aanpas, ook al het ik er nog geen problemen mee gehad.
Beter safe than sorry  ;D [size=78%] [/size]

Martin Welberg

Op zich zijn ze redelijk DCC friendly Stieven, heb het wel toegepast op al mijn wissels zoals op tekening, vooral om goed contact te hebben met korte wielbasis loc's als de porters...(2 assers)

argilla

Ik heb allemaal Peco elktrofrogs liggen. Je moet niets, herhaal het niets, verwijderen of bij doen of jumpers nada niks...
alleen zoals de tekening aangeeft het puntstuk , beide rails afbuigend, rechtdoor inderdaad isoleren. Meer niet ! De voedingsdraden "voor" de wissel volstaan en en voedings draad na de wissel rechtdoor en afbuigend. Je hoeft dus niet na de wissel 2 voedingsdraden te hebben. Natuurlijk wel letten op de aansluitings polariteit. Geen polariteits switchen en wat dan ook. Alleen gebruik ik motor aandrijving voor het stellen van de wissels natuurlijk.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15