Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D winkel!

Gestart door Huugooke, 12 december 2013, 08:57:58 AM

Huugooke

In de Antwerpse stadsfeestzaal opent een 3D printshop.
Je kan er dingen laten afprinten maar ook printers bekijken en kopen.


marc goovaerts

Nu, het nieuws en de webpagina die je via de link kunt bezoeken vertellen weinig concreets op technisch gebied.
Wie goed kijkt, ziet dat ze een MakerBot staan hebben. Maar nergens enige data zoals resolutie. Het klinkt misschien spectaculair, maar ik vrees dat ze resolutie-gewijs niet echt op treintjesschalen voorzien zijn. Het printen van jezelf in kleur doet me denken aan de mannen in Boom die ik in september bezocht en waarvan de resultaten te zien zijn in "Jezelf op de treintjesbaan?" (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18608.0.html)

Huugooke

er staat wel dat ze tot op 0,1 mm kunnen werken.




marc goovaerts

Ondertussen zijn ze al op VRT- en VTM nieuws geweest...
Een kleine buste na twee uren printen... voor een klaar-terwijl-u-wacht is het duidelijk nog veel te vroeg.
De online printers zullen voorlopig nog wel de beste oplossing kunnen bieden, denk ik.

Huugooke

Be eens gaan kijken.
Voor 600 euro plus workshop kan je starten met een zelfbouwtoestel. Een autonoom toestel heb je o.a. voor 2200.
De resultaten die getoond worden zijn knap. Of het voor modelbouw al geschikt is heb ik niet kunnen beoordelen.
De mensen zijn heel behulpzaam.

MARKLINRIJDER

Hugo,

Echter wat getoond wordt komt NIET van toestellen van 600€ en 2200€.
Dus een klein beetje de klant voor gek houden toch?

Tof dat er mensen zijn die het kenbaar willen maken maar ik hou ervan correct geïnformeerd te worden.

Grtjs,

David

Huugooke

Klopt David,
hier heb je nu eens de kans om het met eigen ogen te zien wat kan, en vooral wat niet kan, zodat je niet op internet-informatie moet afgaan.
Wie in de buurt woont of komt en in 3D print is geïnteresseerd kan dus best eens gaan kijken.
Het is een "pop-up" store, ik heb begrepen dat ze zich na februari in een ander landsgedeelte  gaan vestigen.

Huugooke

Nog eens gaan kijken in de 3D-winkel; met een kenner ditmaal.
Die printer van bijna 3000 euro kan tot op 100 micron werken.
Hoe complexer de vorm, hoe mooier het resultaat. Effen verticale vlakken zijn  het moeilijkst.
Misschien moet je wel in bouwdoos termen denken en zoveel mogelijk platte delen in elkaar lijmen?
Dat doet wel afbreuk aan het idee van de direct-klaar modelprinter.

MARKLINRIJDER

Citaat van: Huugooke op 16 december 2013, 18:45:19 PM
Nog eens gaan kijken in de 3D-winkel; met een kenner ditmaal.
Die printer van bijna 3000 euro kan tot op 100 micron werken.
Hoe complexer de vorm, hoe mooier het resultaat. Effen verticale vlakken zijn  het moeilijkst.
Misschien moet je wel in bouwdoos termen denken en zoveel mogelijk platte delen in elkaar lijmen?
Dat doet wel afbreuk aan het idee van de direct-klaar modelprinter.

De machine die waar jij op doelt is reeds uitgevonden en noemt cnc frees ;-)

Ik blijf het herhalen voor modeltrein liefhebbers is er enkel SLA die kan maken wat we wensen.

Grtjs,

David

Huugooke

Precies wat ik bedoel:
ik zie er voorlopig nog geen AR44 of zo uitkomen

marc goovaerts

Citaat van: MARKLINRIJDER op 16 december 2013, 19:36:25 PM
Ik blijf het herhalen voor modeltrein liefhebbers is er enkel SLA die kan maken wat we wensen.
Zoiets dus:

http://3dprinting.com/3dprinters/the-new-unirapid-3-sla-3d-printer-with-crazy-resolution/
Impressionant is wel dit muurtje van 0,1 mm dik op die site:




Vreemd is wel dat ze hier spreken van een laagdikte van 0,05 mm, terwijl op het internet de Makerbot Replicator 2 en de Ultimaker 2 met een laagdikte van 0,02 mm zouden kunnen werken ?
Als ik mij niet vergis zijn dat allebei FDM-printers (de simpelste ?)

MARKLINRIJDER

Uit de handleiding van een Makerbot Replicator2:

High 100 microns [0.0039 in]
Standard 200 microns [0.0078 in]
Low 300 microns [0.0118 in]

Ik denk dat je een nul teveel hebt gevonden ergens.

Dit is tevens SLA geprint op mijn MIICRAFT, voor iemand die radeloos op zoek was naar dit tandwieltje.
Materiaal is ABS Resin.


Komende dagen gaat er, alweer een nieuw resin in en gaat het testen verder.


Grtjs,

David

marc goovaerts

Citaat van: MARKLINRIJDER op 16 december 2013, 22:08:28 PM
Ik denk dat je een nul teveel hebt gevonden ergens.
Die heb ik gevonden door te googelen op "3D 0,02 mm". Bovenaan komen dan bv twee youtube spullen die vermelden dat die MakerBot en Ultimaker met die laagdikte zouden kunnen werken. Voor de Ultimaker heb ik het vroeger ook al op andere sites tegengekomen. Vandaar.