Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rij-eigenschappen verbeteren van allerlei wagons - rijtuigen.

Gestart door ERVIN, 07 december 2013, 15:39:55 PM

ERVIN

Dankzij een mede-forum lid ben ik te weten gekomen hoe je de rij-eigenschappen van je wagenpark fors kan verbeteren.
Omdat mijn Sdggmrs van Rocky Rail hier dagelijks vele uren rijden , merkte ik dat sommige van deze wagons soms een piepend geluid maakte.
Tijd dus om die eens onder handen te nemen.

We verwijderen eerst de wielen van deze wagons , dit gaat het makkelijkst door de bougies een heel klein beetje naar buiten te trekken  ,dan komen de wielen vanzelf los te zitten.
Zoals je kan zien op onderstaande foto , hebben de aspotten zelfs metalen buisjes , zodat de wagons toch al een behoorlijk rijgedrag hebben.



En dit is dus het middel waarmee je je wagenpark kan behandelen , grafietpoeder , op vele plaatsen te krijgen , ik heb het in een doe-het-zelf zaak gekocht , maar heb het ook al zien staan bij Hubo. Dit potje heb ik zo'n 6€ betaalt , dus voor de prijs moet je het niet laten.
Nu nemen we een heel klein beetje ( echt heel weinig) van dit poeder en strooien we in de aspotten , het overtollige poeder vegen we er terug uit met een oorstokje.



Daarna plaatsen we de wielen terug zoals beschreven bij de eerste foto  ,en ik stond er zelf van versteld hoe vele malen beter deze wagon nu rijd , een echte aanrader dus.

En ze zijn nu reeds terug aan bollen , ook mijn B-Models gaan nu deze beurt krijgen , want ook bij deze zijn er sommige wagons die het iets minder doen.


eve

Citaat van: ERVIN op 07 december 2013, 15:39:55 PM

Nu nemen we een heel klein beetje ( echt heel weinig) van dit poeder en strooien we in de aspotten , het overtollige poeder vegen we er terug uit met een oorstokje.


Nog beter :

Nu nemen we een heel klein beetje ( echt heel weinig) van dit poeder en strooien we in de aspotten , drukken het in de aspotten met de punt van een tandenstoker, en het overtollige poeder vegen we er terug uit met een oorstokje.

Erik

ERVIN


Michiel

Grafietpoeder werkt inderdaad goed, maar het probleem dat ik ermee had, is dat ook een heel klein beetje van dat zwarte poeder met ter tijd op de sporen dwarrelt, en dat is funnest voor de trekkracht van de locomotieven, vooral op een helling (helix). Ik gebruik terug smeerolie. Dat blijft beter zitten waar het moet zitten: in de aspotten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Grafiet is inderdaad een prima smeermiddel, maar het dwarrelt overal heen.
Ik heb het gebruikt voor mijn kermis-rollercoaster. Daar kon dat absoluut geen kwaad.
Bovendien is het geleidend, een voordeel voor geleidende verbindingen, maar het kan voor kortsluitingen zorgen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

#5
Sluit me bij Gerolf aan, vooral de geleiding baart me zorgen. Heb zelf goede ervaring met een klein druppeltje molykoteolie uit de autotechniek. Het laat een klein zwart laagje achter dat heel lang blijft smeren.

Groeten Jan

eve

In olie blijft vuil en stof hangen. En het loopt overal af en in. Sommige oliesoorten tasten kunststof aan. Anderen verharden.
Erwin zegt duidelijk : verwijder het overtollige poeder. Dan heb je geen problemen in je helix...
Zuiver werken is de boodschap.

Erik