Wishfull thinking ??

Gestart door bytecon, 11 maart 2006, 13:37:38 PM

bytecon

Met de Mobile Station van Marklin kan je geen wissels ofzo schakelen maar ik was zojuist wat aan het dagdromen. Moest er nu een firma een decoder maken die zich, via MFX ,aan de MS zou aanmelden als een locomotief ? Met de MS kan je toch tot 8 extra functies aansturen dus zou je per "decoder-locomotief" 4 wisseltjes kunnen schakelen. Je zou zelfs de decoders een naam kunnen geven ( locnaam veranderen op MS ) Zou wel grappig zijn met de functie icoontjes natuurlijk : rookgenerator is wissel 2 schakelen :)
Om alle problemen te vermijden met mensen die effectief die bepaalde locs zouden hebben gebruiken we natuurlijk een aparte MS via een los aansluitspoortje met als enig doel de "rijspanning" bij die decoders te krijgen
Wishfull thinking ?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bytecon

Om alle problemen te vermijden met mensen die effectief die bepaalde locs zouden hebben gebruiken we natuurlijk een aparte MS via een los aansluitspoortje met als enig doel de "rijspanning" bij die decoders te krijgen

Dat hoeft helemaal niet. Je kunt inderdaad met een locdecoder 4 wissels schakelen als je de 8 functies gebruikt. En daar kun je gewoon een locnaam voor gebruiken, b.v. BR44. Zet je dan een echte BR44 op de baan, dan zal de MS dat zien en vragen of je die een andere naam wilt geven, b.v. BR44-2.

bytecon

a , wist ik niet. ik heb ook geen 2 dezelfde locs h? [:)]
Voor het gemak mischien toch 2 MS ? 1 om te rijden en 1 om
te schakelen

ERVIN

Hoi Bytecon,Fleischmann heeft het Twin-Center en de Twin-Control,met het Twin-Center bedien ik mijn locs,met de Twin-Contol bedien ik mijn wissels.

bytecon

Leuk dat jullie reageren maar eigenlijk was het niet meer en minder dan een losse gedachtenkronkel. Ik denk niet dat er ooit zo een " decoder-locomotief" gaat komen.
In feite was het een beetje de bedoeling om te kijken of er mischien nog iemand van die gedachten heeft die "on-eigenlijk gebruik van toestellen" inhouden.
In de landschapsbouw is dit schering en inslag om dingen te gebruiken waarvoor ze eigenlijk niet bedoeld zijn ( zie het draadje hier over hooi-blondjes en scheerkwasten [:D] )
Het is natuurlijk wel een stuk moeilijker om zoiets met electronica-stuf te doen , maar god , ja , wishfull thinking moet mogelijk zijn [;)]

n/a

Het is maar net wat jij onder on-eigenlijk gebruik verstaat.
Als jij denkt dat je een lokdecoder ook voor andere dingen kunt gebruiken dan een lok, dan ben je op de goede weg, want dat kan natuurlijk heel goed. Alles wat een motor heeft of aan of uitgezet moet worden of kan worden komt in aanmerking.

Havoc

Oneigenlijk gebruik zou ik dat niet noemen. Het is enkel een decoder met bepaalde functies. Waar jij die functies voor gebruikt is jouw probleem. Zo kan je een wisseldecoder in een rijtuig zetten of omgekeerd. Dus of die decoder lichtjes stuurt of een wissel maakt niet uit zolang het electrisch in orde is. Als het voor jou zo interessanter is, dan is dat geen probleem. Het is niet omdat de fabrikant iets een naam geeft (en er een bijbehorende prijs op plakt) dat dat het enige mogelijk correct gebruikt is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bytecon

Ja , eigenlijk is dit wel juist. De gebruiker bepaald wat hij/zij
met een toestel doet. Vroeger was het echter wel een stukje eenvoudiger om eens in een toestel te "foefelen" vind ik. Ik weet nog dat ik vroeger ( veeeeel vroeger [:)]) van oude radiootjes of bandopnemers de meest gekke ( en kompleet nutteloze ) dingen heb gemaakt.
Veel digitaal spul tegenwoordig is niet veel meer dan een geprogrammeerde eprom die enkel dat ene ding doet waarvoor het gemaakt is. Soms neemt de evolutie een beetje " het leuke " weg van iets.....

bytecon

ik zit daarjuist wat rond te neuzen op het Viessmann forum
zie ik plots het volgende staan :

Hallo,

wir werden in etwa einem halben Jahr einen Dreiwegweichendecoder f?r das C-Gleis herausbringen, der ?ber Lokadresse und Funktionsschaltung mit der mobile station betrieben werden kann. Unser Einzelweichendecoder 5231 soll auch sp?ter auf diese M?glichkeit umgestellt werden.

MfG
Viessmann Modellspielwaren GmbH
i.A. Wolfgang Brinken

Kom dat tegen [:)][:)]

n/a

citaat:
Geplaatst door bytecon

ik zit daarjuist wat rond te neuzen op het Viessmann forum
zie ik plots het volgende staan :

Hallo,

wir werden in etwa einem halben Jahr einen Dreiwegweichendecoder f?r das C-Gleis herausbringen, der ?ber Lokadresse und Funktionsschaltung mit der mobile station betrieben werden kann. Unser Einzelweichendecoder 5231 soll auch sp?ter auf diese M?glichkeit umgestellt werden.

MfG
Viessmann Modellspielwaren GmbH
i.A. Wolfgang Brinken

Kom dat tegen [:)][:)]



Roco heeft al jaren zo'n soort wisseldecoder bij zijn digitale Maus.