Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sint-Andrieskruis onbewaakte overweg

Gestart door Stieven76, 04 december 2013, 13:13:34 PM

Stieven76

Heeft er iemand de afmetingen van een Sint-Andrieskruis aan een onbewaakte overweg?
Zijn dit dezelfde afmetingen als een bewaakte overweg?
Indien ja kan ik ze hier in de buurt wel gaan opmeten, maar indien iemand de afmetingen al moest hebben zou dit super zijn.


Is er iemand die dit zelf al eens gebouwd heeft?


Thx!

marc goovaerts

Hangt een beetje van je tijdperk af. Bedoel je de grote smalle met puntige uiteinden of de huidige brede met platte hoeken ?

Stieven76

Marc,


Deze bv:



En deze is met lichten bij:



Maar zoiets zoek ik, zonder lichten wel. Zou het zelf willen maken, alleen weet ik de afmetingen niet.


Stieven


Stieven76

Die had ik op via mijn zoektocht op het net reeds gevonden. Maar daar staan ook niet alle afmetingen op.
Ik dacht dit al eens een keer tegen gekomen te zijn op één of ander forum, maar ik vind het niet nergens terug. Of ik beeld het me in, dat kan ook  :P
Het beste zal zijn om van het weekend maar gewoon zelf eens te gaan meten veronderstel ik  ;)


ACFI


Stieven76

Inderdaad  ;)
Ik zoek de afmetingen zodat ik het zelf kan in elkaar frotten van wat styreen of balsa hout.
Lichten hoeven er niet bij. Enkel de paal met het kruis.
Zal van het weekend zelf gaan meten worden denk ik  :D

marc goovaerts

#7
Bon, daar gaan we...

Het Andreaskruis met vierkantjes verschijnt voor het eerst in het Koninklijk Besluit van 31 december 1966.
Daar is ook de enige tekening met (2) maten te vinden:



Daar waar het vorige bij zijn verschijning in 1936 nog een tekening met alle maten krijgt, beginnen de ambtenaren van de ministeries vanaf de jaren vijftig er serieus hun voeten aan te vegen. Een ministeriele rondzendbrief van 1977 geeft voor alle andere verkeerstekens tot op de tiende millimeter de maten, maar voor het Andreaskruis (teken A45,A47) helemaal niks.

Op basis van de tekening en maten uit 1966 krijg je in HO dit:



De onderste punt moet minstens 17,24 mm van de grond staan in HO.
De meeste werden uitgevoerd volgens het type 'Bruggen en Wegen' Opgehangen aan een ijzeren armatuur, met omgeplooide randen van ongeveer 25 mm (0,3 mm gebruiken in HO).
Het bord op je foto is een zeldzaam oud type (type 2000). Een alu plaat in een alukader (foto uit Wallonië ?) Sinds toen (maar ik weet niet wanneer) zijn ze nog eens veranderd, ze hebben nu afgeronde hoeken.

Voor de volledigheid: de wettekst uit 1966 voor dit type overweg:

D. Overwegen van de vierde categorie

Art. 13. De overwegen van de vierde categorie zijn van slagbomen noch van lichtsignalisatie voorzien.

Art. 14. Deze overwegen worden gesignaleerd :
  1° op afstand :
wanneer het een openbare weg betreft die buiten de bebouwde kom is gelegen :
      a) door één, twee of drie bakenpalen op 40 tot 50 m, 90 tot 100 m en 140 tot 150 m van de eerste spoorstaaf aangebracht, met respectievelijk 1, 2 of 3 rode strepen op witte achtergrond (tekens nrs. 15a, 15b of 15c voorzien in bijlage 1 van voornoemd koninklijk besluit van 8 april 1954);
      b) door het teken nr. 5 voorzien in bijlage 1 van voornoemd koninklijk besluit van 8 april 1954 geplaatst op de bakenpaal die het verst van de spoorweg verwijderd is;
wanneer het een openbare weg betreft die in een bebouwde kom gelegen is :
door het teken nr. 5 voorzien in bijlage 1 van voornoemd koninklijk besluit van 8 april 1954, geplaatst op 90 tot 200 m van de eerste spoorstaaf, of op een kortere afstand als de plaatsgesteldheid dit verantwoordt.
In dergelijk geval wordt het afstandsteken aangevuld met een rechthoekig bord waarop in witte cijfers op blauwe achtergrond is aangeduid op welke afstand de overweg zich bevindt;
  2° aan de overweg :
door het teken nr. 16a of 16b, volgens het geval, voorzien in bijlage 1 van voornoemd koninklijk besluit van 8 april 1954. De armen van dit teken in de vorm van een Sint-Andrieskruis zijn voorzien van een reflekterende stof waardoor het teken bij nacht zichtbaar is. Dat teken wordt nabij de spoorweg aangebracht.
Het laagste punt van het Sint-Andrieskruis bevindt zich minstens 1,50 m boven de grond.
De staander van het Sint-Andrieskruis wordt afwisselend met rode en witte banden bekleed.

Art. 15. Wanneer het om overwegen gaat die op voetpaden zijn aangelegd, bestaat de signalisatie enkel uit een teken in de vorm van een Sint-Andrieskruis voorgesteld in figuur 3 van bijlage 1.
Zij worden niet op afstand gesignaleerd.


Servus !

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Marc,


Bedankt voor de informatie en tekeningen. Dat is wat ik nodig heb  :)
Hier kan ik alvast mee verder!


Wel een vraagje. Op de tekening zijn de wit/rode vierkanten 2.641x2.641mm. Er zitten er 7 op een diagonale arm. Klopt dan je diagonale afmeting van 13,073mm wel? 2.6 * 7 = 18.2mm
Of zie ik het verkeerd?  :-[


Grts en bedankt!


marc goovaerts

Hallo Stieven,

Je hebt gelijk. Goed dat je het nog eens narekende.
Ik zou moeten stoppen dit soort dingen rond of na middernacht te doen...

Van waar de fout ? Illustrator heeft blijkbaar de zwarte randjes die ik plaatste om de witte vlakken zichtbaar te houden meegerekend.
Opnieuw dus en beeldje aangepast. Het verschil van twee duizendste mm dat er nog overblijft is een afrondingskwestie...

marc goovaerts

Ik krijg er zelf 'de wubbe' van als ik merk dat in een oud draadje de afbeeldingen verdwenen zijn...
En blijkbaar heb ik het zelf ook eens veroorzaakt (bedankt Stieven om me een PM te sturen).

De afbeeldingen waren toen helemaal herwerkte PDFs en vectortekeningen, speciaal voor het forum. Dus ook die na plaatsing weggegooid !

Da capo dus. Het draadje is terug geactualiseerd. Toch efkes opmerken dat de 'exactheid' helemaal afhankelijk is van heel wat automatische afrondingen en de juistheid van de tekenaar in 1966... Dus geen heilige graal, maar hopelijk toch een deugdzame richtlijn.

Michael

Marc bedankt weer een mooi stukje duidelijke uitleg, super.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

vyncky

Citaat van: marc goovaerts op 16 augustus 2015, 12:33:18 PM
Ik krijg er zelf 'de wubbe' van als ik merk dat in een oud draadje de afbeeldingen verdwenen zijn...
+1
Meestal kom ik met gelijkaardige zaken te zoeken op't net, regelmatig op oudere draadjes terecht van dit forum...

eigenlijk zouden van die "afgewerkte draadjes" vooral met name grootspoor in een soort encyclopedie opgenomen moeten worden, waar alles bij elkaar bewaard blijft, op eenzelfde plaats. Desnoods  een uitgekuiste versie. In de MSM verschijnen, kan ook natuurlijk, Dan vind je het altijd terug! ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

Als iemand zich geroepen voelt om dergelijke 'artikels' te schrijven wil ik daarvoor wel een menu-item aanmaken op onze website en ze daar plaatsen.
Het ontbreekt me echter aan tijd om dat zelf te gaan doen.
Het idee is prima, dat wel!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *