Nieuwe baan

Gestart door TBCédric, 02 december 2013, 20:57:13 PM

TBCédric

Wel, nu het baanplan vast staat en dat ik binnenkort ga beginnen met alles herop te bouwen en ik heb besloten om bovenleiding en eventueel 2-5 seinen te plaatsen vroeg ik mij af wat voor soort ik ga gebruiken.
Mijn baan speelt af aan de grens tussen duitsland/wallonië. Nu vraag ik mij af : Zou ik duitse bovenleiding en seinen gebruiken of toch in het belgisch gebied blijven en belgische seinen en bovenleiding nemen?

Ideetjes, voor-en-nadelen zijn welkom.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Cedric, je hebt vooral Belgische treinen, denk ik.
Zou je dan niet alles Belgisch maken?

Als je goedkoop wil werken kan je eventueel een Duitse bovenleiding overwegen, die vind je ongetwijfeld makkelijker tweedehands.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Ja ik alleen belgisch. Maar rijden sommige dingen niet tot in duitsland (aan de grens)?
Ik zal eens kijken naar duitse bovenlijding op 2dehands sites.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Je moet de truuk van Johnny gebruiken voor bovenleiding, zwitserse kopen en er een draad bijsolderen. Maar eerlijk gezegd zou ik mij nu nog geen zorgen maken om die bovenleiding...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Erg veel Belgisch/Duitse baanvakken zijn er eigenlijk niet. Je hebt het stuk Montzen - Aachen, waar eigenlijk tussen de grens en Aachen niets boeiends (kwa rijmogelijkheden) uit te beelden is (er is 1 halte: Gemenich), of je hebt de opgedoekte Vennbahn, waar ook duitse seinen staan, maar blijven steken in de tijd. (en, ik weet persoonlijk niet hoe het stuk Montzen-Aachen op duits grondgebied is uitgevoerd kwa seinen en bovenleiding)

Indien je niet een van de twee situaties zou willen uitbeelden, dan wordt het gebruik van duitse seinen en bovenleiding met belgische verkeer een beetje geforceerd. Ik zou het dan eerder stapgewijs opvatten: Alles Belgisch, maar eerst als diesellijn, en later wanneerde financien het toelaten, jouw lijn elektrificeren met Belgische bovenleiding.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Bedankt Luc, Olivier en Michiel voor de tips. Wel na de uitleg van Michiel ga ik toch kiezen voir de belgische bovenleiding en seinen. De tip van luc heb ij gebruikt en ipv duits kwam ik belgische bovenleidigspalen uit. Redelijk goedkoop en nog in ingeopende verpakking én maar een 20 kkm van mijn deur.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Wel ik heb nog een vraagje  :o ::). Kan je in de hubo ofzo dit soort mousse vinden?


Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Over welke mousse hebben we het?

Alvast geen chocomousse neem ik aan, iets wat men sowieso niet in de Hubo heeft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Ja ik weet niet hoe deze mousse noemt dus daarom de foto. Ik weet wel dat het (iets) goedkoper zou zijn dan kurk en dat je ook betere geluidsdemping hebt.
Chocomousse heb ik nu even geen goesting in want ik heb juist een zelfgemaakt bakse friet op ;).

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Er valt geen foto te zien ...

Die kurk van je huidig baan valt misschien deels te hergebruiken?

En met mousse bedoel je allicht dat blauwe isolatiefoam ofzo?
Wat je ook kan doen is wijnkurken sparen en daarmee je plan trekken of een rol kurk kopen en zelf snijden, erg moeilijk is het allemaal niet en er is een zee van mogelijkheden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Wel ik kan de foto zien hoor. Hoedanook, hier is de link: http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/images/NewWSWeb/st1477_f_1.jpg.
Aan mijn baan behalve de platen van de berg en de 'keerklus' kunnen hergebruikt worden. Én ik ga geen kurk meer kopen want dat vind je nergens in Sint-Niklaas (behalve houtshop vandergucht denk ik?). Én voor mijn muur wat te sparen wil ik het zo licht mogelijk houden ;).
Nee, aan wijnkurken verzamelen en snijden ga ik niet beginnen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Onzichtbaar...
Error 1011
Access denied
What happened?
The owner of this website (woodlandscenics.woodlandscenics.com) does not allow hotlinking to that resource (/board/viewforum.php).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

nog eens enteren, en dan lukt het wel :)

de 'mousse ' is het track-bed van woodland (st1477)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)