Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door TBCédric, 02 december 2013, 20:57:13 PM

Snobby Crash

#30
Cederic,

het is niet omdat je niet veel plaats hebt je niet een prachtige baan kan maken... trouwens wie heeft er een
lengte van 470cm ter beschikking... maar je probleem is dat je maar een 20 cm diep kan gaan...

Een uitdaging om dus iets te bouwen op deze "naar mijn mening" toch wel leuke ruimte heb ik als volgt ingevuld.
Ik heb gisteren je oproep gelezen op dit forum, en gisteren op een 30-tig tal minuutjes even een plan uitgetekend
waar je heel veel mogelijkheden hebt. Vandaag las ik dat je eventueel zou kunnen uitbreiden naar 20 tot 30cm breed,
dat wil alleen maar zeggen dat je meer opstelsporen kan maken

Het is inderdaad geen prachtig spoorplan wat je hebt laten zien.... links en rechts krappe bochten horen echt niet thuis
en maken van je modelbaan een speelgoedbaan...

Ik heb een plan getekend op een plaat van 470cm bij 20cm, ok, rondrijdende treinstellen ga je niet hebben, maar de rangeermogelijkheden
zijn enorm, zeker nu ik lees dat je in de diepte kan uitbreiden.

Vergeet dus die bochten, wat alleen je baan er meer onaantrekkelijk gaat laten uitzien, maar bouw iets strak, recht en waar je,
indien je digitaal gaat rijden enorm veel plezier gaat aan beleven.

Mijn sporenplan bestaat uit links en rechts een station van telkens twee sporen, mits je breder zou kunnen gaan kan je dit uitbreiden
naar links en rechts 4 sporen op het onderste verdiep, zo kan je al makkelijk een 6 a 8 treinstelen zetten en rangeren naar hartelust.

Op het onderstaande plan zie je bovenaan het bovenste gedeelte van je spoorplan, met links en rechts een station,
onderaan zie je twee overdekte opstelsporen, die je eventueel kan uitbreiden naar 3 of 4 opstelsporen.

Opstelsporen liggen op nivo 0cm, de engelse wissel ligt op +4,5cm en de beide stations op +9cm.

Je gaat ervan versteld staan hoe eenvoudig het is deze baan te bouwen in mdf plaat, die je op stroken laat zagen in de Hubo of Gamma,
Een kleine kader maken, onderste opstelsporen aanleggen en zo naar boven toe werken...

Hopelijk heb je wat aan mijn ontwerp, ik ben hier ook nog niet zolang op dit forum...

Geert




TBCédric

Ziet er wel leuk uit maar: Ik kan niet verlagen of verhogen. Het baantje heeft inderdaad wat mogelijkheden, maar is het niet te druk? Ik zat zelf te denken aan 2 sporen die van links naar rechts lopen zonder bocht en waar mijn plaat van 122*90 ligt kan ik eventueel een dorpje of natuurpark maken?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Derde keer, goede keer zoals men zegt. Heb het baanplan wat aangepast en wat elementen van geert (Snobby Crash) aan het plan toegevoegd. Ditmaal geen bochten, tunnels (of hellingen). Wat er niet op het plan staat is een eventuele overweg en een eventueel dienstpad. Wat er met de plaat van 122*90 gebeurt? Wel dat wordt eventueel een park ofzo.
Hier is het plannetje:

Naamloos12 by modeltrainho, on Flickr

Naamloos11 by modeltrainho, on Flickr

Naamloos10 by modeltrainho, on Flickr
Ik denk dat het ook wat rangeermogelijkheden heeft? Persoonlijk vind ik het al redelijk goed, het is ook meer mijn ding.
Dus, wat vinden geert en co ervan?

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Snobby Crash

Ik vind het wel goed Cedric, maar heb je niet de mogelijkheid een verdiepje lager te gaan om eventueel enkele treinstelletjes even "weg te steken" ? eventueel langs de rechterkant zou je een spoortje kunnen laten zakken en een klein overdekt kopstationnetje maken...

Succes in elk geval !

Geert

TBCédric

Nee, dat is spijtig genoeg niet mogelijk omdat mijn baan aan de muur met plankendragers bevestigt is. Poten zijn niet mogelijk :-[.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Dat is al ietsje beter.

Misschien links, maar dan met heel flauwe boog een aansluitingetje naar een bedrijfje?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

lees je draadje net Cedric,

4, 7 meter, bij 20 cm, mooie lengte, minder fijne breedte, maar d'as niet anders. Je kunt er wel wat moois van maken, weaarbij je ook veel rijplezier zult hebben

vraagje, kun je een ovaal maken door een uitneembaar stuk aan de voorkant te maken?

ik zou denk ik gaan voor KIS gewoon een parade baanvak, met evt 1 inhaalspoor, en dan enkelspoor. Zwlf een mooie achtergrond maken, en je hebt een hele goeie dieptewerking. Niet teveel maken.

Complete treinen uitwisselen kan met 1 wissel>je maakt een plan met aan beide zijkanten een piano schanier. daar maak je zijwanden op en je heb een transportkoffer voor complete treinen, heb hier 4 stuksliggen, ideaal, wil wel ff fotootje maken

Je baanvak idd te voorzien van een kleine aansluiting/houtzagerij/groeve of zo, dan heb je ook nog een mooi/levendig spoorbedrijf

TBCédric

Citaat van: Kautenbach op 07 december 2013, 10:41:11 AM
lees je draadje net Cedric,

4, 7 meter, bij 20 cm, mooie lengte, minder fijne breedte, maar d'as niet anders. Je kunt er wel wat moois van maken, weaarbij je ook veel rijplezier zult hebben

vraagje, kun je een ovaal maken door een uitneembaar stuk aan de voorkant te maken?
ten opzichte van?
Citaat van: Kautenbach op 07 december 2013, 10:41:11 AM
ik zou denk ik gaan voor KIS gewoon een parade baanvak, met evt 1 inhaalspoor, en dan enkelspoor. Zelf een mooie achtergrond maken, en je hebt een hele goeie dieptewerking. Niet teveel maken.

Complete treinen uitwisselen kan met 1 wissel>je maakt een plan met aan beide zijkanten een piano schanier. daar maak je zijwanden op en je heb een transportkoffer voor complete treinen, heb hier 4 stuksliggen, ideaal, wil wel ff fotootje maken

Je baanvak idd te voorzien van een kleine aansluiting/houtzagerij/groeve of zo, dan heb je ook nog een mooi/levendig spoorbedrijf
Hier ben ik niet goed mee.
Een kleine aansluiting kan maar met een flauwe boog zoals olivier suggereert is volgens mij niet mogelijk. Misschien een aansluiting aan het onderste spoor?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Ik zou het achterste spoor achter een achtergrondje plaatsen.
Dan heb je een soort van schaduwstation, en kan je treinen tevoorschijn "toveren"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ik zat eigenlijk te denken aan dubbelspoor met overweg e.d? Misschien een gedeelte scheiden door een tunnel waarin een trein pas van circa 3-4 rijtuigen/wagens? Dan zou ik zeggen voor de uiterst rechtse wissel?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Cedric, dat stuk is 90cm breed, daar kan je wel een flauwe boog naar een bedrijfje in verwerken hoor ...
Als daar een wagon of 2 achter mekaar kan op staan is het toch goed?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Ik zal straks nog eens een plannetje maken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Dit is het plannetje:

Naamloos15 by modeltrainho, on Flickr
Ér is een zijtakking naar een klein ... . De rest van het plan is behouden net als het park dat wel verkleind is qua opp.


Naamloos14 by modeltrainho, on Flickr

Naamloos13 by modeltrainho, on Flickr


Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Begint ergens op de lijken. ;)

Had je daar rechts ook niet nog een beetje ruimte?

'k Zal straks ook nog snel eventjes iets tekenen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Citaat van: OlivierV op 07 december 2013, 14:54:58 PM
Begint ergens op de lijken. ;)

Had je daar rechts ook niet nog een beetje ruimte?

'k Zal straks ook nog snel eventjes iets tekenen.

De rechterzijde zat een stuk van 122 op 30-40 cm maar daar kan je geen bocht maken. Het is wel mogelijk om een een straat met een paar huizen te maken maar ik denk dat die plaat weg gaat.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.