Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar kopen jullie N Materiaal ?

Gestart door 59erke, 30 november 2013, 19:50:08 PM

59erke

Hallo Forumleden,

Met het naar mijn mening veelvuldig verdwijnen van de klassieke modeltreinwinkels en de opkomst van de internetshops is het vaak moeilijk nog een betrouwbare aankoopplaats te vinden voor onze hobby.

Daarom deze topic waar ik graag van jullie hoor waar de zuurverdiende centjes voor de hobby worden besteed en dit voornamelijk voor N schaal materiaal.  Alles is toegelaten gaande van tweedehands sites tot buitenlandse shops.

Alvast bedankt voor de medewerking
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Tom

MTE in Blankenberge richt zo voor een groot stuk op de "minder voorkomende" schalen waaronder ook een groot deel N.
Tom

Frank_N

Dat is nogal een omvangrijke vraag, Koen.
Kijk het zit zo: Veel winkels worden opgeheven om eenvoudige reden dat allerlei huurovereenkomsten en vooral belasting maatregelen beslag leggen op inkomsten voor de verdelers. Soort van regeldruk. De kosten komen voor rekening van de klant, zo werkt dat. Daarbij is het aanbod in het N spoor niet zo groot, iets wat de prijzen ook weer opdrijft.
Eigenlijk geen wonder dat winkels verdwijnen. Dat is niet alleen in de modelspoorwereld het geval.
Als je daarbij iets buiten de EU gaat kopen komen daar nog douane rechten bij kijken.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met verschillende lokale beursen, en vooral de beurs te Mechelen en te Houten (NL)
Wil je echt iets speciaals, ben je toch ook weer op die beursen aangewezen. Tenzij geld geen rol speelt...........
Het gaat er een beetje om een goede band op te bouwen met de mensen die op beursen staan.

Edit1) Persoonlijk heb ik met oa. (dat is beslist niet de enige!!!) Lokshop (De) goede ervaringen.
Groet van Frank

Rangeerduivel

Er wordt recent een redelijke hoeveelheid Nmateriaal aangeboden op tweedehands.be/verzamelen/modeltreinen.
Hangt er van af wat je zoekt natuurlijk...

;)

59erke

Het is vooral de bedoeling een goede winkel / Site te vinden waar je een ruim aanbod kan vinden in n schaal materiaal.

Beurzen en tweedehandssites zijn naar mijn mening een goede optie om oude loks en wagens te vinden (heb daar een grote partij rails en verschillende loks kunnen vinden) maar wat met de "dagdagelijkse" benodigdheden zoals strooisel, scenerymateriaal, huisjes...

Ik ben momenteel volop bezig met de landschapsbouw van mijn modelbaan, maar stuit op het grote probleem van nergens de benodigde materialen te vinden, denk hierbij aan tunnelportalen, bruggen, strooisel, foliage voor de bomen e.d.

Ik kan het wel allemaal vinden maar dan op verschillende webshops of winkels, heb niet echt al 1 winkel of webshop gevonden waar je een ruime keuze hebt.

Ik weet dat in N schaal de keuze beperkter is dan in HO, maar er moeten toch winkels zijn die een mooi uitgebreid N schaal assortiment hebben


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Je kan natuurlijk ook eens een citytrip naar een meer treintjes-minded land zoals Duitsland plannen...
Voor mijn vader zaliger was dat één, twee keer per jaar zijn 'bedevaart' naar Aken. Maar vanuit Hasselt zat hij er natuulijk wel dichterbij.

Steam.N

Koen, ik ga hier geen namen noemen, want meerdere winkels waar ik regelmatig materiaal kocht, hebben hun deuren moeten sluiten  :-[

Ondertussen ga ik meer via web winkels (o.a. ebay).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Als ik het goed begrijp zit iedereen zo een beetje in hetzelfde schuitje als ik  :-\

Toch bedankt voor jullie reacties, ik heb er dan ook van geleerd dat ik mijn toevlucht moet zoeken tot e-bay en enkele duitse webshops zoals ik momenteel bezig ben.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Ken ook dat probleem.  Ik koop weinig rollend materieel, eerder scenery materiaal, maar mijn winkels zijn hier ook weg.  Alhoewel, in mijn zoektocht een paar mogelijk interessante winkels gezien.  Ga er binnenkort eens een bezoekje brengen en is zien welk vlees we in de kuip hebben: HST Verhaegen (www.HSTverhaegen.be) en wavre modelisme (www.wavremodelisme.be)

In afwachting steeds gekocht op ebay.

marc goovaerts

Bij Verhaegen ga je in ieder geval een enthousiaste treintjesliefhebber leren kennen. Vergelijking heeft me ook geleerd dat hij qua prijzen schappelijker is dan sommige anderen in deze contreien  ;)