Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Jan Beveren

Dag Dirk,


Als nieuw forumlid wil ik bescheiden zijn. Ik merk echter aan de foto's van je modules op dat je een zorgzaam iemand bent en kwaliteit levert! Ik ga dit draadje dus ook volgen. Recent heb ik mij als nieuw lid voorgesteld en gemeld dat ik bezig ben met sturing en automatisatie. Daarom ga ik ook eens op zoek naar het systeem "Dinamo". In ieder geval wens ik u veel succes met het mooie projekt.


groeten,


Jan Beveren

Koen

#16
@Dirk,

Deze streek is bij ons zeer in trek. Je kan er prachtige wandelingen maken en de kinderen kunnen daar gaan klimmen.
Wij zijn dit jaar er via de route Napoleon heen gereden, vertrekkende vanuit Grenoble. Prachtig.
Ook daar is een eensporige lijn die door de valleien zijn weg zoekt. Prachtig!
Ps: ik bouw in HO maar heb interesse in alle andere schalen  ;)

@Claudio,

Hoe is je ervaring met Itrain en de Belgische seinen. Ik heb net een tijdelijke code ontvangen maar zie dat je geen snelheidscijfers en balken kan aansturen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

Voor diegene die meer info willen over het dinamo systeem, er zou een reportage in het december nummer van railhobby komen. Via de mcc uitbreiding is het ook mogelijk om autos te laten rijden. In N vrachtwagens en bussen, ik heb er zelfs al gezien in N met werkende lichten maar dat gaat te ver voor mij ook omdat ik geen rondlopende wegen op de baan heb.

(Ik heb geen aandelen in dinamo masr vindt het gewoon een leuk systeem).

@Koen, zeker een prachtige streek en er is ook nog de lijn nice-tende, die is zeker de moeite om eens te bezoeken als je in de buurt bent. Op volgende site staat hierover veel info , wel in het frans http://home.scarlet.be/roya/train/   Spijtig genoeg zit wandelen en klimmen er niet meer in voor mij.

Dirk

Koen

@Dirk,

Bedankt voor al deze info.
Ik ga de link vanavond eens rustig bekijken.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

C.B.

@ Koen,

mijn ervaring met itrain en Belgische seinen = 0.  ;)
Vermits ik met SBB signalen werk ( systeem L) heb ik tot hiertoe geen nood aan cijfers.
Alles wordt gedaan door kleurcombinaties. ;)

Ik weet wel dat met iTrain , de NMBS seinen nogal basis is en inderdaad kun je hiermee tot hiertoe geen cijfers aansturen. Ik dacht dat dit in de toekomst wel eens ging veranderen.

Je kan ofwel een andere besturingssoftware nemen of eens raad vragen aan knibbelknabbel hier (Joeri) die werkt wel met cijfers op seinen. ;)
Groetjes.
Claudio.

Koen

Bedankt Claudio.
Joeri werkt met een andere software. Ik denk dat ik maar bij koploper ga blijven.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

Nog wat met hout aan het spelen geweest, het gaat maar traag vooruit omdat ik telkens na een uurtje werken even pauze moet pakken. Maar stilaan begint het vorm te krijgen.

De tweede module is bijna klaar, nog wat tussen schotten maken om de bocht mooi recht te houden en dan kunnen we stillaan op deze twee modules de rails binnen te leggen.



Op de eerste module is al een stukje landschap met styrodur gemaakt (hier komt later nog een laag gips over), maar het is nog niet helemaal naar de zin. De auto weg naar boven is nog niet zoals ik wil , dus die gaat er terug uit.

Enkele bruggen geplaatst, die gaan nog aangepast worden maar om een idee te krijgen en de afmetingen van de brug af te tekenen is het goed genoeg. (Die bruggen zijn ongeveer 40 jaar oud, die komen nog van mijn allereerste modelbaan en hebben tot nu steeds opgeborgen gezeten)





Nu wat rust en straks vol goede moed aan de tussen schotten beginnen.

Dirk

Dirkh

Hoe stom kan iemand toch zijn, nu de twee module bakken verbonden zijn bedenk ik net dat ik vergeten gaten in de dwarsliggers van de modules te maken voor de bedrading.

In elk geval werkt het systeem van de uitlijning perfect, gewoon een gat van 10 mm door beide modules, hierin 2 stukjes buis van 10 mm met een binnendiameter van 8 mm, een stukje aluminum buisje van 8 mm vooraan afgerond erdoorheen en voila perfecte uitlijning.  Nog 2 bouten om alles te borgen en na 3 maal de modules uit elkaar gehaald te hebben nog steeds perfecte uitlijning. Het is wel wat prutsen om de modules inelkaar te laten passen maar aangezien het een vaste baan gaat worden is dat niet zo erg.

Dirk

Steam.N

Dirk, heb je fotos van de zijvlakken met de uitlijningsvoorzieningen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean,

Als ik straks of morgen de modeles terug demonteer zal ik wat fotos maken.
De eerste verbinding is wat stroef daar moet ik nog eens doorgaan met een vijl want ik denk dat er een braampje inzit van de buisjes in de gaten te kloppen. Maar veel valt er niet  te fotograferen, enkel 2 gaten met daarin een metalen buisje.

Dirk

Dirkh

Zoals beloofd de foto's van de uitlijning.

Zijkant van de module met bovenaan gat van 10mm met daarin 1 deel van het 10 mm buisje. Ik heb eerst de modules uitgelijnd en dan door beide modules de gaten van 10 mm voor de buisjes en de gaten van 8mm voor de bouten geboord.
Daarna beide stukjes buis in de gaten gestoken, lang buisje door beide buisjes zodat ze zeker uitgelijnd zijn en ze er dan pas verde erin geklopt, de buijes zijn ook verlijmt aan de modules om verschuiven te vermijden.

 

Na de montage heb ik de ingang van het buisje en gat een beetje uitgeslepen om dat konisch te maken.

Twee modules bijna tegen elkaar zetten en het binneste buisje door een van de gaten steken.



Dan duw ik het binneste buisje verder en verschuif de modules tot dat het buisje aan de andere kant ook door het buisje schuift.



Zowal aan de voorkant als de acherkant zitten nu de buisje door de modules en kan ik de modules tegen elkaar schuiven en verankeren met de bouten.

resultaat perfect uitlijning zowel in de hoogte als de breedte.



Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's maar moet eens gaan zoeken hoe die macro stand juist werkt op mijn toestel.

Dirk

Kautenbach

hoi Dirk,

Lees nog eens goed je draadje door, en kijk ook nog eens naar je modules, lekker ruim van opzet, en het linkje is natuurlijk subliem. Is die lijn in exploitatie bij de SNCF? (geheel eigenbelang hoor die vraag ;))

Ga je draadje nauwlettend volgen :)

groetjes, wim

Dirkh

Wim,

De lijn tussen nice  -tende - cueno is nog steeds ingebruik. Tijdens de zomermaanden rijden er soms zelfs panoramawagens mee. Gewoon eens googlen naar "train des merveilles"

In een van de afleveringen van railaway is er ooit eens een reportage over geweest.

Dirk.

Dirkh

Vandaag niet zoveel zin in werken met hout. Dus maar eens iets anders geprobeerd.

De bruggen die nog had liggen eens bekeken en 1 brug voorzichtig uit elkaar gehaald, die moet breder voor de weg.
Omdat de onderkant niet afgewerkt is en deze in het zicht komt ben ik maar eens gaan beginnen te experimenteren.

De boog opgeschuurd en daarna ingesmeerd met houtlijm en dan een laagje klei die ik nog had staan erover. een half uurtje laten drogen en dan met de kraspen aan de gang. Gewoon om te testen of de klei blijft hangen en niet afbrokkeld bij het behandellen of nadien bij het hanteren van de brug.

resultaat van het probeersel : in het midden de bewerkte boog, rechts de onbewerkte. Ik moet wel alles nog eens overdoen want nu sluit het niet goed aan maar het resultaat is te doen. Wel merk ik op dat ik iets minder diep moet krassen om hetzelfde resultaat als de brug zelf te krijgen.
Die bogen worden toch niet meer gebruikt omdat de brug 4 cm wegdek moet krijgen en het wegdek nu maar 2 cm is.

In elk geval blijft de klei goed hangen, ik kan zelf de boog verbuigen en laten vallen (om te testen, niet omdat ik onhandig ben  ;D) zonder dat er stukjes afkomen.





Straks eens de andere brug onderhanden nemen die is reeds van de juiste breedte en hoogte moet enkel onderaan verbeterd worden en voorzien worden van een railing. Voor die railing had ik een mooi setje gevonden bij abe in frankrijk : http://www.abe28.fr/fr/grille-et-rambarde/451-rambarde-3760174788131.html maar de verzendkosten zijn even duur als het stuk zelf. Nog maar eens verder zoeken.

Dirk

Dirkh

Vandaag nog eens op zoek gegaan naar de reportages van rail away en ja ik heb de twee reportages gevonden.
Dat is weeral handig voor wat meer documentatie :

Linges des pignes, de lijn nice- dinge , spijtig blijkbaar geen beelden van het station puget theniers.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1129591

Train des merveilles , tussen nice en tende
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1350241

Dirk