Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Citaat van: mahtoska1 op 26 april 2017, 14:52:15 PM
Dit heb ik ook voor gehad. Alles geprobeerd om dit goed te krijgen. (in Z schaal). Dit is niet gelukt. Uiteeindlijk de sporen uitgebroken en de overgang opnieuw aangelegd.

Het was nog wel te doen :


En de bult weg gewerkt door de wissel ook enkele mm te verhogen, ik moet nu nog wel alles fixeren. Hier' bleef de BR91 van fleischmann (nr 7030) telkens hangen maar nu rijd die er vlot over. Ikke weer blij dat ik niet alles moet gaan opbreken.



Nu kan ik beginnen met alle rails op de derde module voorlopig vast te lijmen zodat alle vijzen kunnen verwijderd worden. Hiervoor gebruik ik watervaste houtlijm zodat ze niet lossen wanneer ik de ballast aanbreng met gewone houtlijm.

En dan op naar module 4, die bevat wel de meeste wissels en bezetmelders dus daar ga ik nog even mee bezig zijn. Maar ik kan nu al een stukje rijden. Spijtig nog niet met koploper omdat in het tweede schaduwstation nog maar telkens 1 bezet melder aanwezig is.

Michiel

De bakovergangen moet ik nog aan beginnen, maar het baart me wel zorgen. Ik ben blij dat je het goed gekregen hebt, en de rijtesten nu goed verlopen. Succes met module 4.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel, ik heb bij de bak overgangen de rails de laatste 5 cm gelijmd met een 2 componenten lijm die ook op metaal pakt en daarin direct ballast verwerkt.
Bij de meeste bakken heb ik geen problemen gehad, enkel op deze ene plaats waar de rails in een bocht liggen. Ik denk dat bij het door slijpen van de rails deze een beetje verschoven zijn en daardoor niet meer correct van hoogte waren, ik moest de bakken scheiden om de rails te kunnen klemmen tijdens het drogen en daar is waarschijnlijk iets misgelopen.
Maar door met een mesje langs de ene kant de lijm terug los te snijden kon ik de rails een beetje lichten waardoor ze terug correct uitlijnen. Nu moet ik ze alleen nog terug fixeren maar voor het ogenblik passeren de treinen zonder problemen.
Gisteren een beetje met koploper aan het spelen geweest en uiteindelijk kon ik op dit kleine stukje 4 locomotieven automatisch laten rijden gedurende een uurtje zonder problemen.

Wat wel stom is dat ik telkens ik een nieuwe module aansluit alle bezetmelders moet her nummeren omdat die dan 16 posities opschuiven.
Voor de volgende module ga ik al extra arduino's klaar maken als S88 bezetmelder zodat ik die er al kan tussen zetten en ik niet telkens alles terug moet her nummeren in koploper.

Nu nog wat verder uitzoeken hoe de overweg op het juiste moment te laten dicht en open gaan vanuit koploper. Omdat ik tekens vanuit een dubbelspoor vertrek richting overweg kan ik niet de standaard oplossing gebruiken.

mahtoska1

CiteerBij de meeste bakken heb ik geen problemen gehad, enkel op deze ene plaats waar de rails in een bocht liggen. Ik denk dat bij het door slijpen van de rails deze een beetje verschoven zijn en daardoor niet meer correct van hoogte waren, ik moest de bakken scheiden om de rails te kunnen klemmen tijdens het drogen en daar is waarschijnlijk iets misgelopen.

Had je hier flex rails gebruikt?

Dirkh

Ik gebruik enkel peco code 55 flex rails, dus ja flex rails gebruikt.

mahtoska1

CiteerIk gebruik enkel peco code 55 flex rails, dus ja flex rails gebruikt.

Dat is waarschijnlijk de reden dat je overgang in de bocht iets moeilijker was. Bij het doorzagen van de rail "ontspant" deze en krijg je een niet zo perfecte overgang.

Dirkh

Het doek valt over modelbaan Moustiers. Ik heb besloten van met deze baan te stoppen.

Echter niet alles is verloren, het reeds voor 90% afgewerkte segment ga ik gebruiken om aan mijn minibaantje te koppelen. Mits een tussenstuk te maken en wat aanpassingen is dat mogelijk. De andere delen ga ik afbreken en de rails, wissels en elektronica recupereren voor mijn minibaantje en latere uitbreidingen.

Het was een goede leerschool, misschien iets te groot opgezet waardoor er te weinig vooruitgang werd geboekt en daardoor soms de zin om eraan verder te werken niet meer was.

Maar verloren is het project niet, de bedoeling is om ooit het station nog terug te bouwen met de loodsen enz..  op 3 modules die ik dan weer kan aansluiten op mijn minibaantje.

En nu verder met het mini baantje La douce France en de module voor de forumbaan.

marc goovaerts

We hebben er nochtans van genoten hoor !

755philippe

Dirk, spijtig dat je met Moustiers stopt maar goed dat je het kan gebruiken voor een ander projekt. Mooie baan trouwens en je was goed bezig. Maar een mens moet soms beslissingen nemen. Of dit nu de juiste is of niet, als je maar plezier beleeft aan je hobby. Ik heb ook al eens een paar keer gedacht om mijn baan af te breken maar ik zag het niet goed zitten voor een nieuwe baan te maken en vond sonde van al het werk dat ik er had ingestoken. Succes met je nieuwe baan.

Mvg

755philippe

Steam.N

Dirk, ik vind het ook spijtig dat het doek valt over Moustiers.
Maar als je met te veel dingen gelijktijdig bezig zijn, errvalt de interesse voor sommige projecten.

Goede leerschool, dit baantje, nochtans. 
We kijken uit naar je verdere uitwerken van La douce France en je forum-module  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Spijtig, maar....je hebt er veel bouwplezier aan beleefd, en wij ook!!!

T voordeel is nu dat je je volledig kunt storten op een kras vervolg ;D je het al meerde volgers, plezier alvast

Michiel

Heel herkenbaar: een project dat ingehaald wordt door verworven kennis en vaardigheden. Het vodoet niet meer aan de verwachtingen, en de passie ebt weg. Het is een goede beslissing, en de bevrijding zal je vleugels geven. Veel plezier met je minibaantje en module. Leef je maar eens goed uit, laat je maar eens goed gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Niet eenvoudig, zo'n keuze. Maar wel heel erg begrijpelijk.

Citaat van: Michiel op 18 september 2017, 08:33:43 AM... de bevrijding zal je vleugels geven ... Leef je maar eens goed uit

Helemaal mee eens - ik zou het niet beter kunnen zeggen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

dit is een wijze beslissing...
Je hebt er veel plezier aan gehad, veel geleerd en nu begint het te minderen, dus kan je beter effectief stoppen en verder doen aan andere projecten dat je weer met volle zin gaat aan werken.
Dit is het voordeel van een minibaantje of module voor de forumbaan, de projecten zijn beperkt in tijd en dus veel haalbaarder dan grote projecten, tegen dat ze gaan vervelen zijn ze klaar.


Dirkh

Ik heb er niet echt spijt van dat ik met dit baantje stop. Ik heb er veel van geleerd, veel plezier aan beleefd en niet alles is verloren.
Het heeft me 4 jaar plezier gegeven dus tijd om het roer om te gooien. Het plan was wat te ambitieus om te bouwen als eerste baantje, nu iets wijzer geworden en besloten om alles in kleine stukjes bouwen zodat je sneller vooruitgang ziet en je telkens een stuk kan afwerken en gebruiken. Daarom is La douce France zo gebouwd dat ik tekens een stuk bij kan plaatsen of zelfs een stuk kan vervangen. Bij het ontwerpen heb ik hier al rekening mee gehouden, zelfs al een deel van de uitbreidingen zijn uitgetekend om te controleren of ik alles wel kan aaneensluiten wat ik wil bouwen.

Ik hoop dat iedereen genoten heeft van mijn ervaringen en geknoei met deze baan, en het was een leuke ervaring om mede door deze baan verschillende mede modelspoorders te leren kennen, zeker al de tips die ik gekregen heb tijdens het bouwen zijn me bijgebleven en zullen in de toekomst nog van pas komen.

Waar mij momenteel nog het ergste stoort is dat ik al die rails, wissel enz terug moet afbreken. Dat gaat een geknoei worden met water om die lijm op te lossen en uren solderen om alle draadjes terug los te krijgen. Weet ik weeral wat te doen, maar ik zoek zoveel mogelijk te recupereren en te hergebruiken.

En nu terug naar de nieuwe projecten, La douce France en de MSM-N-forumbaan module brug Herentals