Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

tuinspoorweg

Gestart door argilla, 14 december 2004, 19:03:45 PM

argilla

:D:D Van Harte Welkom . De bedoeling van dit forum is ;b.v:  zelfbouw van rijdend matriaal en huizen , industrie .Tevens een vraagbak voor al wie bezig is of nog wil beginnen met deze schalen. Al wie een bijdragen heeft van harte welkom. Zelf heb ik een tuinspoor op schaal 1/29 en met matriaal van Aristocraft. Ben fan van de Santa Fe ofte BNSF RR . Indien U wil kan u mij steeds bereiken op debruyn.ml@skynet.be of op 013663201
Hopelijk zal het hier een drukte worden van belang .Vraag er maar op los

Alvast bedankt   Marc

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

yo

Mensen die een enorme zolder hebben en die module of segment bouw toepassen op deze schaal laat iets weten. Er dienen op deze schaal ook meer Belgische modellen te komen die tevens betaalbaar blijven niet??  Niet van die modellen die tot in de puntjes afgewerkt zijn en die peperduur zijn, maar modellen waar zelf nog wat aan te veranderen of bij te voegen valt.
Uw mening graag

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Zelf ben ik dit jaar in het wereldje van 45mm spoor gestapt. Maar dan met echte stoom en zelf te maken. Een groot vraagteken wat het zal worden.

Als je interesse hebt in 1/29 naar amerikaans model moet je eens gaan kijken hier: http://www.mylargescale.com/ Enkel voor de foto's reeds de moeite. Er zijn zelf complete lessen reeksen op het net beschikbaar. Tot kijk ginds :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Marc,
BNSF, is dat "Belgische Nationale Santa F?"? [;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

weet iemland een site voor zelfbouw ??? huizen rijtuigen enz...


de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

hobbyist

[:)]Voor de lgb bouwers. Deze site is in opbouw. De modellen zijn vooral in de harzstreek te vinden.Ik heb van hun vorige site een volledige beschrijving voor het maken van een stoomloc rhb nr1 in lgb. kijk op de site http://www.harzquerbahn.tmfweb.nl

argilla

mooie site Hopelijk komt er veel doe het zelf spoorders op af
de aanzet is er al Misschien moeten we de schaal meer promoten ???

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eric

Ik zit met een radio besturing (27 AM)te rijden in de tuin maar heb storing.
De stroomafnemers van een LGB Stainz locje heb ik volledig verweiderd maar het probleem is niet opgelost en de voeding gaat rechtreeks van de snelheidsregelaar naar de moter
Is er iemand met ervaring die dit probleem ook gehad heeft ? en wat is de oplossing
Groetjes,

Eric

DWL

Dat doet mij plezier, ik heb ook een G-spoor in de tuin en ben volop aan het bouwen.
Ik wil ook zoveel mogelijk zelf maken, spoorwegbruggen, huizen, viaducten en nu ik ook meer vrije tijd heb, ook wagens en locs
(voor de locs heb ik al enkele idee?n, maar ik ben er nog niet aan begonnen)
Op dit ogenblik bouw ik een slanke wissel, want die vind ik behoorlijk duur in aankoop.
Zijn er geen foto's beschikbaar van je tuinbaan? (argilla)
Ikzelf heb een blog van "MINIDOM", zo heb ik mijn tuinbaan gedoopt.
Ik probeer ook zoveel mogelijk goedkope materialen te gebruiken want
ik heb geen ezeltje (al zou dat wel van pas komen), het wordt mij niet altijd in dank afgenomen, want je moet ons wispelturig klimaat kunnen trotseren, ??n van de specifieke problemen van een tuinbaan.

Lucien
Lucien

DWL

Dit onderdeel komt echt niet van de grond, zijn er zo weinig ge?nterresseerden, of koopt iedereen gewoon zijn materiaal, dat is natuur ??nvoudiger, maar dan kun je best ook een ezeltje in je tuin zetten, want dan lopen de rekeningen hoog op ( voor een kapitalist natuurlijk geen probleem, maar die lopen niet zo dik, dacht ik).
Heb hier enkele foto's ( maakt het altijd wat aantrekkelijker), allemaal zelfbouw :

Even opmerken, dat ik niet zo in detail werk, een tuinspoor is ook gevoeliger voor beschadigingen en dan moeten de fijne details er eerst aan geloven ... dus indien het zicht goed is, is het voor mij voldoende.

Een ??nvoudige wachttoren of brandtoren, boven de bomen, gemaakt van aluminium ...



Een moderne brug, voor auto-verkeer, ook in alu ...



Enkele spoorwegbruggen, in alu ...







Enkele zelfgebouwde ketelwagens ...
Van de firma GM (gas-minidom, minidom is de naam van mijn tuinbaan)

Vervoer van chemicali?n ...


Zelfbouw van huizen :
Hier een hotel ...



... en een klein kerkje ...




Alle zelfbouw wordt ook gemaakt van goedkopere materialen ...
Kom heren modelbouwers, en dan vooral de grote schalen, breng wat leven in de brouwerij, wij moeten onze tak meer promoten, het is echt de moeite waard, dus ... actie !!!

Lucien
Lucien

Havoc

Wel, ik wil wel een tuinspoor maar dan zal ik eerst een tuin moeten hebben die de naam waard is... Een vaste baan zal niet lukken, een demontable nog net. En dan zit ik met bogen van 3.5m diameter, dat is krap.

Je spoorbruggen in alu spreken me wel aan. Als je foto's hebt van de opbouw (en een plannetje) dan zou ik die echt graag zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DWL

Havoc :
Sorry, van de opbouw heb ik geen foto's, ik had toen nog geen digitale camera, de grote brug over het meer (vijver) is al 10 jaar oud.
Een plan heb ik nog wel, denk ik, maar moet er naar kijken en foto maken, even geduld.
Maar je kan altijd de brug aanpassen aan de behoeften, deze is twee meter lang, maar kan ook korter of langer, dat is geen probleem.
De brug kan ook nog meer details krijgen, bijvoorbeeld met nog een voetgangers strook aan de buitenzijde, kan allemaal, is natuurlijk wat meer werk.

Ik heb blijkbaar het geluk om over een ruime tuin te beschikken ( is niet "zo" groot), maar ik ben ook lid van een Nederlands forum (Spoor-G.nl) enkel G-spoor dus, en daar stelt zich hetzelfde probleem, de meesten hebben daar maar een heel klein tuintje.
Maar toch, klein kan ook fijn zijn.

Lucien
Lucien

Gerolf

Hoe heb je die aluminiumprofielen aan elkaar vastgemaakt? Solderen? Lijmen? Schroeven?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Ik vraag me af hoe je eigenlijk de sporen legt bij een buitenbaan.
Liggen ze gewoon los soms?
Hoe gebeurt het onderhoud van de sporen?
Ik kan me inbeelden dat er na een barre winter toch wat herstellingen moeten gebeuren aan scenery en sporen.
In ieder geval ben ik onder de indruk van die buitenbanen en het is misschien een knap alternatief voor mensen die binnen geen plaats hebben.
Duur zal het wel zijn maar een loc door je tuin zien rijden moet toch een prachtig zicht zijn [:)]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Duur zal het wel zijn maar een loc door je tuin zien rijden moet toch een prachtig zicht zijn [:)]
Groeten
Ludwig




Heb enkele maanden geleden van Piko heel mooie loks gezien voor de prijs van H0-modellen. Zet een mans aan het denken, maar je moet dan wel een tuin hebben uiteraard.