tuinspoorweg

Gestart door argilla, 14 december 2004, 19:03:45 PM

Havoc

citaat:
Hoe heb je die aluminiumprofielen aan elkaar vastgemaakt? Solderen? Lijmen? Schroeven?


Ik heb sinds vorige week een rol soldeer voor alu en inox. Maar nog niet kunnen proberen.

citaat:
Duur zal het wel zijn maar een loc door je tuin zien rijden moet toch een prachtig zicht zijn


Hangt er van af. Je kan alles kopen van dure merken, een beetje uitkijken op beurzen en minder gekende merken kopen, 2de hands of enkel rail profielen en zelf alles maken. Meestal is het geheel niet duurder omdat je -relatief gezien- minder rails legt en meer zelf doet. En in die maten is zelfbouw minder een probleem dus dat kan ook de kosten, drukken. Er zijn er trouwens die met h0 buiten rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DWL

Gerolf,
Heb verschillende manieren geprobeert, het beste zou natuurlijk lassen of solderen zijn, maar heb van iemand vernomen dat dit heel moeilijk is, heb al demonstraties gezien op kleine stukjes alu, maar het gaat erom dat je de juiste temp kunt opbouwen op de juiste plaats. Dus hoe groter de oppervlakte, hoe moeilijker het wordt en dus komen de lassen terug los.
Daarom heb ik iets ??nvoudiger en zekerder gezicht, een pomp-rivet, je krijgt een stevig geheel (wordt samengetrokken), is alleen soms moeilijk om met de bek van de tang op de juiste plaats te kunnen komen tussen de profielen ( werk je met heel fijne profielen dan is het bijna niet te doen)

De prijs :
Vele mensen worden afgeschrikt door de prijs.
H0 kan ook duur zijn en soms veel te duur, je moet even uitkijken, en inderdaad trachten van de onkosten te beperken tot het strikt noodzakelijke.

Deze loc van Piko (Taurus dispoloc van Siemens), kost 240 euro, heeft 2 motoren en rijdt heel goed, vindt ik niet zot veel.




Wil je zelf een loc bouwen (ga ik binnenkort eens proberen), dan kan je eveneens van Piko, een volledig motorblok (wielstel) met twee assen kopen voor 42 euro, dus voor 84 euro heb je 2 stellen zoals onder de Taurus (hierboven) zitten, is dat duur, ik dacht het niet.

Koop je occasie materiaal, kan je ook mooie koopjes doen.
Lgb is meestal wel wat duurder ( de kwaliteit en afwerkingsgraad is ook beter natuurlijk), maar van USA-trains heb je een grote zes-assige diesellok van Santa-F? voor een goeie 300 euro, dus er is wel iets te doen met weinig geld, maar je moet uitkijken.

Deze loc van LGB ( occasie, bijna nieuw) voor 350 euro


Het is maar hoe je het bekijkt of aanpakt, ik heb ook geen ezeltje en koop mij ook geen 10 locs per jaar, dat is logisch, de kerk moet in het midden blijven.

Lucien
Lucien

Willems

ook ik heb sinds de intrede van Piko de Taurus en de BR 218 en ben daar zeer content mee, de trekkracht is evenredig het gewicht van de lok en is nog te verzwaren wat de adhesie alleen maar ten goede komt.
De Piko's rijden nu al circa 1 jaar in onze treinentuin rond en vertonen minder slijtage dan de LGB ers.heb vanaf deze week ook eindelijk de coilwagens voor achter de BR 218

wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Willems


en sinds kort de V60 BR 260
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn