Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

David's Zolderkamer , the begin

Gestart door Davidv, 24 november 2013, 02:31:58 AM

Davidv

Allereerst me eens voorstellen . 32jr Woonachtig VL- Brabant (hageland) Modelbouwen zit er al in van kleins af aan . (vliegerkes plakken als 8 jarige en dan met alcohol stiften de wielkes kleuren enz  :o. jaja het begint ergens he .)

Ergens eind jaren 90 eens een startset gekocht  en de uitbreidingen c2.c3 en c4 en nog 4 losse sporen , enkel 2 wissels voorzien van automatisme .


Momenteel is de bovenste tekening men sporenplan met  op de breedte kanten enkel een verbreding van +- 10-15 cm(weet de sporencode nu niet)


Alles is nog analoog maar zou willen overstappen op digitaal ofwel alles bijkopen voor delta (tot 5 loc's programeerbaar dacht ik (de  2 loc's van me zijn delta ).


Na dat alles jaren in de kast blijven steken is en enkele verhuizen heeft meegemaakt ben ik van plan eindelijk eens men baan te bouwen . Heb ze in de week is opgesteld  met hetgeen wat er nu voor handen is .Anders komt het er nooit van .   ;)

Momenteel alles op 2 schragen gezet en 2 losse platen  ,maar de de bedoeling is om een geheel van+-380cm op een kleine 60 tot 100 cm breed  te bouwen (eventueel later uitbreidbaar  via een hoek) en dit in enkele modules tegen een muur aan uit de zon ( momenteel staat alles voor een raam )

Wensen :een stationnetje met eventueel wat rangeermogelijkheden, een heuvel,berg,dorpje ,brug,een hoogteverschil,water
Het is allemaal nog een beetje brainstormen .

Hulp is steeds welkom ivm sporenplan

Lengte breedte ,hoogteverschillen , spiraal geen spiraal ,...??? thema zou ik opteren voor Belgisch jaren 80 tot nu ,zonder bovenleiding !

enkele foto's van de eerste confrontatie met loc en wagon aan ee wissel, huisjes,...,domme opgelopen spoorschade ,delta binnenwerk,...









De plastiek van de sporen wordt soms wel broos met de jaren blijkbaar . maar dit valt nog wel op te lossen achteraf met het ballasten




Voor in de bossen

Gezeefd zagemeel om daarna te kleuren ( strooimateriaal )





Weathering van huisjes enz is voor later . zelfgemaakte dennenboompjes heb ik ook ergens liggen in een doos  maar dat is belange nog niet genoeg en er moet nog meer variieteit komen .  Station en huisje van Faller is ook nog om te knutselen (station ben ik nog ni uit over de uitvoering ) . Werk genoeg nog de komende maanden ,jaren  . eerst maar eens een deftig spoortraject uitwerken en speelplezier aan de baan hebben alvorens de rest al klaar te hebben .

Zo dit is het zo wat  .

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

David, veel succes met je baan.
En laat ons meegenieten van de ontwikkeling !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Davidv

Vandaag een beetje gespeeld met zagemeel ,verf,verschillende kleuren en de microgolf .




Gerolf

Je kleuren lijken me wat fel, maar de techniek heb je blijkbaar goed te pakken  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Nu nog een uitleg hoe je het juist gedaan hebt  ;)
Wel goed gelukt!

Davidv

Hoi hoi ,


Kleuren zijn idd wat fel .ben tenslotte maar tevreden over een 2tal kleuren als strooisel maar de rest zal zeker nog dienst doen voor bomen en struikjes . 

Hoe ik het deed ,

Awel Stieven Youtube opgezocht op jou aanraden ;-) en een degelijke link gevonden .
Je zeeft zagemeel op verschillende diktes .
Dan zagemeel in een pot, Acrylverf van de action erover ,beetje roeren 10-12 sec de microgolfoven in ,eruit en terug roeren,eventueel nog is verf toevoegen en terug microgolf ,laten drogen op een krant en hop .

kleuren zoeken: geel met groen
                          groen met rood
                          wit enz 



zeker ni te veel ineens toevoegen of uw mengsel is te snel te donker ofzo .