Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Budget line 2

Gestart door doomslu, 21 november 2013, 14:07:39 PM

dieselfreak

Citaat van: argilla op 30 november 2013, 18:26:28 PM
Mailtje gestuurd over de reeks 40/42/43 ziehier het antwoord;


Beste Marc,
Dit is een leuk model, maar niet haalbaar voor budget versies een 3-delig stel en er zijn maar een paar varianten van mogelijk
Dus om dit dan laag in prijs te houden is niet haalbaar
Toch bedankt voor uw mailtje en interesse
Groeten,
Kristof



M.a.w. die tand zullen we al mogen uittrekken, t' is jammer, maar helaas. Misschien dat een andere fabrikant er wel "brood" in ziet?


MC

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Binco op 30 november 2013, 17:34:42 PM

Rangeerloc 75/lijndiesel 65(is één en dezelfde kap met lichte afwijking van de 62!)


andere bovenkant kap

andere zijkant kap !zijkanten bovenaan aan de roosters)

andere onderstellen is toch iets meer dan een lichte verschil, Binco want afwijking ik weet het niet !  ;D

Groeten Peter ;)

Binco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 november 2013, 20:27:28 PM
Citaat van: Binco op 30 november 2013, 17:34:42 PM

Rangeerloc 75/lijndiesel 65(is één en dezelfde kap met lichte afwijking van de 62!)


andere bovenkant kap

andere zijkant kap !zijkanten bovenaan aan de roosters)

andere onderstellen is toch iets meer dan een lichte verschil, Binco want afwijking ik weet het niet !  ;D

Groeten Peter ;)

Ok ja, een andere dakopbouw, andere bogieflanken en geen baanruimers!
Maar het onderstel, elektronische print, voorkant lok, ... is wel allemaal hetzelfde hé  ;D!

De TBL versie van de 62 heeft toch ook roosters in de zijkant, antennes op het dak, derde frontlamp, ... daar waar een gewone 62 dat niet heeft ... (=aanpassing mal)!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Binco op 30 november 2013, 20:47:53 PM


, andere bogieflanken
Maar het onderstel voorkant lok,




Ik bedoelde dat de onderstellen  er op het eerste zicht geheel anders uitzien, trouwens Binco je bent nog iets vergeten de achterkant van de loc is ook hetzelfde  ;D
Groeten Peter ;)

Break302

Als ongeveer bijna juist ook goed is allee dan, wan de afstand tussen de draaistellen is bij de 65/75 niet hetzelfde als van de 62/63 !
Ik heb een aangepaste roco kap zo op een onderstel van de roco 59 gezet, dit onderstel heeft juist de goede afmeetingen voor de 65/75 en niet voor de 59 !
Maar wie ben ik !

Jos

Binco

Ik ben dit even gaan opzoeken en moet Jos gelijk geven, de lok is even lang, de afstand tussen de wielen binnen 1 draaistel is ook even lang maar de afstand tussen de draaistellen onderling is verschillende.

Mijn post hierboven was dus iets te kort door de bocht maar het blijft een haalbaar project voor VBV met hun 62 vind ik  ;D ;D

Metpetergaathetbeter

inderdaad Jos dat waren wij inderdaad vergeten de afstand tss de onderstellen !

Groeten Peter ;)

dieselfreak

Ik wil nog een kandidaat nomineren in de categorie: "verborgen wensen van veel modeltreinliefhebbers", namelijk diesellocomotief type 211 ofwel reeks 64:

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/hld6406.jpg

Lijkt verdacht veel op de proto reeks 60 maar is toch net anders, er zijn veel varianten en schilderingen van te maken, en er is 1 exemplaar bewaard als museumloc. May we have your votes please?
MC

Binco

Citaat van: dieselfreak op 30 november 2013, 22:06:14 PM
Ik wil nog een kandidaat nomineren in de categorie: "verborgen wensen van veel modeltreinliefhebbers", namelijk diesellocomotief type 211 ofwel reeks 64:

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/hld6406.jpg

Lijkt verdacht veel op de proto reeks 60 maar is toch net anders, er zijn veel varianten en schilderingen van te maken, en er is 1 exemplaar bewaard als museumloc. May we have your votes please?

Ik zou het zeker een leuk model vinden dat grote kans heeft om ook hier een plaatsje te krijgen!
Maar of er genoeg varianten van te maken zijn?  :-\

Rangeerduivel

Mag ik even jullie aandacht heren?
Even terugkomen op de (technische) verschillen/gelijkenissen van de 62 en 75

                                                             Reeks 62                                      reeks 75
                                                          -------------                                   ------------
Nummering                                           6201-6393                                      7501-7506(ex reeks 65)
Bouwjaar                                              1961-1966                                      1965
Wieldiameter                                          1010mm                                         1118mm
Motorvermogen                                      1050kw                                           1075kw
Aanzetkracht                                          212kn                                             191kn
Overbrenging                                          Elekrtisch                                        Hydraulisch
Totale lengte                                           16790mm                                       16790mm
Afst.draaipunt draaistellen                         9300mm                                         8500mm
Asafstand                                               2800mm                                         2800mm
Rijvaardig gewicht                                    80t                                                 79t
Bouwer motor                                          GM                                                 GM
Hoofd generator                                       Gm
Electrische uitrusting                                 ACEC                                overbrenging VOITH

Dit zijn de belangrijkste technische kenmerken/verschillen.

;)
Voor estetische verschillen moet je andere bronnen raadplegen.     

Break302

Citaat van: dieselfreak op 30 november 2013, 22:06:14 PM
Ik wil nog een kandidaat nomineren in de categorie: "verborgen wensen van veel modeltreinliefhebbers", namelijk diesellocomotief type 211 ofwel reeks 64:

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/hld6406.jpg

Lijkt verdacht veel op de proto reeks 60 maar is toch net anders, er zijn veel varianten en schilderingen van te maken, en er is 1 exemplaar bewaard als museumloc. May we have your votes please?

Ja jonges, hier is weer wat meer info nodig blijkbaar  ::)

Het zat zo ongeveer als volgt in mekaar !
Den ijzerenweg had behoefte aan nieuwe baan diesel met gemiddeld vermogen en schreef bij twee Belgische constructeurs een aanvraag om twee soorten loks uit !
Een Diesel hydraulische versie en een Diesel elektrische versie !
BN maakte 6 diesel Hydraulische loks die reeks 213001 tot 006 en later 65 en nog later 75 werden
Cockerill maakte ook 6 diesel Hydraulische loks die de reeks 211 later reeks 64 werd.
BN maakte dan ook 3 diesel elektrische loks reeks 212001 tot 003, de latere 6391 tot 93 met Flexicoil draaistellen met een kast die eigenlijk een kort en 4 assige 205 of 55 was.
BN maakte dan ook nog 3 diesel elektrische loks reeks 212101 tot 003 met de zelfde kast maar andere draaistellen, de welke dus gelijk zijn aan de verdere serie 212 / 62 /63 met behoud van het zelfde uiterlijk.
Cockerill echter nam voor zijn diesel elektrische versie nu ook een kleinere versie van de kast van de reeks 200 /51 waarvan er ook 6 gemaakt zijn als 210001 tot 006 later 6001 tot 6006.
Nu koos de NMBS om door te gaan met de diesel elektrische versie en om het bij de hydraulische versie bij de prototypes te laten.
Dan werd bij Cockerill gekozen om de motoren van de prototype elektrische versie in een aangepaste kast van de Hydraulische loks te steken welke dan de serie versie van de reeks 210007 tot 091 de later 6007 tot 6091 werd.
Van deze laatste werd dan nog eens een versie met elektronische vermogen regeling gemaakt de welke dan reeks 210201 tot 215 of 6101 tot 6115 werd.
Ik denk dat het nu misschien wat duidelijker is, als je het de moeite van het lezen vindt toch !  :(

Jos

Metpetergaathetbeter

64 met een aantal verschillende schilderingen en verder nog een aantal die lichtbakken hadden i.p.v enkele licht ! verder een tijdperk III en IV versie

Groeten Peter ;)

dieselfreak

@ Jos: dat is tenminste een duidelijke geschiedenisles over de Belgische diesellocomotieven met alles erop en eraan. Toch nog iemand die zijn klassiekers kent!
MC

Thommy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 november 2013, 23:02:01 PM
64 met een aantal verschillende schilderingen en verder nog een aantal die lichtbakken hadden i.p.v enkele licht ! verder een tijdperk III en IV versie

Groeten Peter ;)

maar een HLD64 is erg beperkt inzetbaar. Net zoals de roco/biervliet 60. Waren meer experimenten dan echt reeksen zoals de 59-62-60/61

Nu, we horen wel wat er uit de bus rolt...
Greetz

Thommy

factageklerk

Waarom ook eens geen stam M5 rijtuigen