Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

sporenplan

Gestart door bruureke, 19 november 2013, 18:02:50 PM

TBCédric

No offence Maarten.
Het is natuurlijk mijn mening, hoe ik het zou doen en wat mijn ervaring is.

Je bent natuurlijk vrij om je eigen ding te doen. Als je graag een van de drie plannen wilt bouwen, ga ik je niet tegenhouden. Het is tenslotte jouw baan.

Ik wil gewoon een beetje helpen met mijn beperkte kennis, ervaring en kunnen.

Veel succes!  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Op die vrij beperkte ruimt is wel één en ander mogelijk.
Het zijn toch enkele verdienstelijke pogingen vind ik, maar misschien wel wat ingewikkeld?

Je schrijft dat je een trein wil laten rondrijden, maar zie ik het verkeerd als die groene sporen kopsporen zijn?
Misschien ben ik nog niet goed wakker hé...  ;)

Dit gegeven van jou lijkt me anders wel een leuke uitdaging voor onze 'plannenmakers' om er iets moois van te maken, dat eventueel geschikt is voor een artikel in MSM?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

"na de expo" wil ik wel mee zoeken naar alternatieven ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

De groene sporen zijn kopsporen ja, ik heb het idee er van een beetje zoals de industrielijn naast het Albertkanaal tussen Herentals en Beringen, bij Nike is er een kleine containerterminal naast het kanaal. Nu is de bedoeling om de groene sporen in een helling te brengen en eindigen in een 3 tal kopsporen.
Je zou dan kunnen denken dat aan de buitenkant van die sporen een kanaal(kom) ligt en de binnenzijde de vrachtwagens containers aanbrengen,wegbrengen. De kopsporen vanaf de wissels hebben een lengte van bijna 3m en in het 1ste plan zelfs 3,8m. Ik heb er nu wel een 2 sporige lijn van gemaakt maar in het begin was dit enkelsporig.

De terminal wil ik hoe dan ook in mijn baan, het is ook niet de bedoeling om die rond te laten lopen. Bij de rode sporen zou ik graag een dubbelspoor laten doorlopen dus komende van/gaande naar schaduwstation.

In het 1ste plan zie je een aftakking met 3 sporen waarvan er 1 richting keerlus gaat, daar zou de cokes oven moeten komen en de 2 andere sporen kunnen dan dienen als stelplaats voor ertswagens, het lange stuk tot halverwege de lus is dikke 3m lang.
Ik zeg het, ik blijf tekenen en alle opmerkingen zijn welkom......

bruureke

Nog een ander plan gemaakt, deze keer een L vorm van 3,5 op 3m. De groene sporen liggen op een hoogte van 11cm ten opzichte van het rode gedeelte. De blauwe zijn hellingen. Het rode spoor zou langs beide kanten in een tunnel verdwijnen richting niveau -1, ik heb dit stuk met opzet kort gehouden zodat je de trein maar eventjes ziet (doorrijdende treinen). Naast deze sporen zou een verkeersader komen met een brug over de sporen rechts boven, ofwel de weg vlak laten en spoorbrug over de weg, de blauwe sporen rechts zouden rechts onder verdwijnen om richting -1 te lopen.
Ik ga een schets maken op papier om beter zicht te krijgen op de scenery, de hoeveelheid zichtbaar spoor is nu ook een pak minder dan in de vorige plannen.

Nonkelronnie

#35
CiteerIk wil graag een kleine container verhandeling via een apart industrie spoor (doodlopend) , erts losplaats bij een cokes oven, enkele opstelsporen eventueel locloods, en 2 doorlopende sporen zodat er altijd wel een trein kan doorrijden. vooral goederen verkeer met industriele omgeving.

Ik zou voorstellen dat je begint met op je plattegrond eens in te plannen waar je ruimtelijk al deze zaken een plaats zou willen geven alvorens dan te zoeken naar hoe je die onderdelen via sporen met elkaar kunt verbinden, net zoals het in het echt ook gaat.
Je focust volgens mij nu te veel op het maken van een sporenplan zelf en pas achteraf over hoe je dan die verschillende industrieën wil gaan plaatsen waardoor je sporenplan niet doordacht ineen zit.

bruureke

Ja dat ga ik ook doen, dan zal er ongetwijfeld wel iets af vallen of veranderd worden

mnieuwlaet

Ten eerste je hebt een prachtige voornaam... ;)
Zoals nonkelronnie zegt plan eerst de industriën ruimtelijk in. Op deze manier kan je snel zien hoeveel plaats bepaalde gebouwen, kranen enz innemen. Als je alles moet opeen proppen  komen ze misschien niet meer tot hun recht.
Als er bv maar 3 containerwagonnen in de terminal passen of 1 loc op het spoor voor de loods past komt dat niet zo goed over zeker met de prachtige ruimte waarover jij beschikt.
Daarna kan je je laten gaan met sporen! Als je drierail werkt neem je waarschijnlijk de k-rails in flexversie? Met enkele van deze en enkele wissels kan je al mooi beginnen passen  (en dromen) met het spoorverloop.

bruureke

Ben vandaag een plan begonnen met intekenen van industriële omgeving en ik ga dit morgen eens uitleggen op de zoldervloer, met de gebouwen die ik reeds heb en kan er in potlood wegenis en dergelijke bijtekenen die ik in gedachte heb, vervolgens wat sporen erbij leggen om te zien waar ik uitkom. De baan komt idd in K-rails waarvan een deel flexrails.

bruureke

Vandaag een klein stukje uitgelegd op de vloer, ik zou graag bij het voorste gebouw zelf silo's bijmaken voor chemische vloeistoffen of iets anders, de schouw heb ik weggelaten omdat dit gebouw normaal een kolencentrale is. Kan in mijn ogen perfect dienen als ompak unit  Er zou nog veel bij moeten komen maar ik heb genoeg plaats in deze zone denk ik dus kan nog wat schuiven

http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/IMG_1101_zpse02e446b.jpg

En het plannetje

http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempenhoek_zps6f6ec25d.png

De blauwe boog heb ik iets anders gelegd op de vloer, kwam beter uit door te eindigen in een recht stuk.

Chrisrail

#40
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

bruureke

@Chrisrail, yep   :D de plaatsing van de oven laat wel vele configuraties toe, maar zoals gezegd gaat de kolencentrale een andere functie vervoegen...

PeterC

Citaat van: bruureke op 17 oktober 2014, 17:25:38 PM
Vandaag een klein stukje uitgelegd op de vloer, ik zou graag bij het voorste gebouw zelf silo's bijmaken voor chemische vloeistoffen of iets anders, de schouw heb ik weggelaten omdat dit gebouw normaal een kolencentrale is. Kan in mijn ogen perfect dienen als ompak unit  Er zou nog veel bij moeten komen maar ik heb genoeg plaats in deze zone denk ik dus kan nog wat schuiven



En het plannetje



De blauwe boog heb ik iets anders gelegd op de vloer, kwam beter uit door te eindigen in een recht stuk.

Maarten, even IMG tags om je foto's gezet.  Is iets gemakkelijker om ze te zien.
Groetjes, Peter


bruureke

Ja, ik dacht dat het anders teveel plaats ging innemen ;)

OlivierV

Zijn dat geen belachelijk scherpe bochten eigenlijk?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan