Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

sporenplan

Gestart door bruureke, 19 november 2013, 18:02:50 PM

Gerolf

Je schaduwstations zijn intussen goed ruim, maar ik vrees dat je spiralen te steil zijn.
Probeer aan minder dan 3% helling te raken, zeker in bogen.
Dat wil zeggen een diameter van minstens 100cm in H0, of een ovaal met een omtrek van minstens 350cm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

De spiralen zitten in straal R4 en R5. en ik ga 2 en halve keer rond en zit dus in de kleinste boog met een omtrek van 3,48m, dat zou toch voldoende moeten zijn?

Gerolf

Dat is wat scherp, maar het kan misschien wel.
Het zal ook afhangen van je treinlengtes en hoe goed je wagens bollen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

ja ik bedoel per cirkel zit ik op 3,48m in de binnenbocht van de spiraal( R4), dus x 2,5 is 3,48m is 21,75cm hoogteverschil.bij 2,5% daling. de buitenbocht R5 komt op 3,88m per cirkel. 2,5 keer rond betekent dan 9,7m lengte.Dat zou toch voldoende moeten zijn, zijn de 2 grootste radiussen van K rails dus....Heb ook het plan nog is aangepast, ik ga 1 spiraal gebruiken ipv 2 zo kan in het schaduwgedeelte een keerlus maken.

gerard v

#19
hoi maarten

ik gebruik gewoon r1 en r2 bochten in de spiraal
dat gaat goed
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/mijn-baan-1653/

mvg gerard v
lid van DBTHG

OlivierV

Citaat van: gerard v op 23 november 2013, 15:41:35 PM
hoi maarten

ik gebruik gewoon r1 en r2 bochten in de spiraal
dat gaat goed
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/mijn-baan-1653/

mvg gerard v
Voor een spiraal zou ik toch niet lager gaan dan R2, R1 is gewoon niet meer van deze tijd als je iets nieuw gaat aanleggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

gerard v

hoi Olivier

ik heb alles al
ik ben bezig met het opbouwen

mvg gerard v
lid van DBTHG

OlivierV

Gerard, vandaar dat ik ook schreef, als je heden ten dage van plan bent iets te bouwen. Zelfs een R2 wil je geen trein met rijtuigen op juiste lengteschaal doorjagen op zichtbare gedeeltes.

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Doornroosje

Olivier, tenzij je tijdperk 1 rijdt. En afhankelijk of je die echte lange rijtuigen wel hebt. Vanwege plaatsgebrek gaan sommige modelbouwers eerder een zijlijntje nabouwen. Dan kan het wel met R2 of zelfs R1.

Maar ik volg je wel als het gaat om dubbelspoor met mooie lange hedendaagse rijtuigen. Flex is de manier om zo waarheidsgetrouw mogelijk bochten te kunnen maken. (en uit het zicht doe je wat je wil).

OlivierV

Citaat van: Doornroosje op 25 november 2013, 10:42:10 AM
Olivier, tenzij je tijdperk 1 rijdt. En afhankelijk of je die echte lange rijtuigen wel hebt. Vanwege plaatsgebrek gaan sommige modelbouwers eerder een zijlijntje nabouwen. Dan kan het wel met R2 of zelfs R1.

Maar ik volg je wel als het gaat om dubbelspoor met mooie lange hedendaagse rijtuigen. Flex is de manier om zo waarheidsgetrouw mogelijk bochten te kunnen maken. (en uit het zicht doe je wat je wil).
In TP I of II kan dat uiteraard wel met die korte rijtuigjes, maar zelfs dan zou ik mij toch proberen te beperken tot een R2 als kleinste boogstraal, want het oog wil ook wat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Olivier heeft gelijk, maar in een klimspiraal maakt het niet uit, die is onzichtbaar.
Daar geldt enkel de regel van de stijging (max 2,5%) en zo ruim mogelijke bogen om de wrijving tegen te gaan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bruureke

De bogen ga ik ruim genoeg nemen, nu heb ik wat aangepast. Links zie je de wissels in de bocht, ik was van plan om deze pas na de 1ste omwenteling van de spiraal te zetten en het achterste gedeelte (bovenkant plan in een verlaagde berm ipv en verhoogde te maken, zo komen de sporen op een diepte van 10 of 11 cm te liggen en ook het groene gedeelte loopt verder op die hoogte, zo kan er gemakkelijk verkeer boven lopen en ter hoogte van de blauwe bochten terug naar boven te komen ( sporen in de geul dus) als ik de wissels na de 1ste omwenteling leg dan gaat de trein linksonder de bocht in , en duurt het dus even voordat deze aan het groene gedeelte is (langer onderweg). De spiraal loopt dan gewoon verder naar het schaduw gedeelte. met een 2de en halve omwenteling. Eerst dacht ik de achterkant en het groene op een verhoog te leggen van 10cm, maar in een geul lijkt mee ook wel iets??...
Onderaan, het zwarte gedeelte zou ik ook verzonken willen leggen, daarvoor moet ik zien dat ik links onder al genoeg begin te zakken. Ik denk erover om starten met een testbaan op de grond omdat als ik direct deze baan op een frame wil leggen ik op financieel vlak ga omver vallen aangezien het schaduwgedeelte best in 1 stuk gelegd wordt, achteraf bijbouwen lijkt me nogal moeilijk. ga proberen een maquette te maken van het plan en dus probeer te starten met de bovenbouw (groene gedeelte in dit geval op een verhoog).



bruureke

Hallo, bijna een jaar geleden toen ik hier de sporenplannen van mijn toekomstige baan heb gepost en sindsdien nog niks van in huis gekomen. Geen erg, zolder afgewerkt en rustig kunnen bekijken hoe en waar ik mijn baan ga zetten. vorige plannen overboord en vorm van baan aangepast, geen L vorm meer maar rechthoekig 4,5m lang, 1,20m breed en rechts 1,6m breed. Een stuk kleiner dan voorheen want er moeten nog andere dingen op zolder. volledig rondom bereikbaar en op wielen zodat ze mobiel is. Ik wil graag een kleine container verhandeling via een apart industrie spoor (doodlopend) , erts losplaats bij een cokes oven, enkele opstelsporen eventueel locloods, en 2 doorlopende sporen zodat er altijd wel een trein kan doorrijden. vooral goederen verkeer met industriele omgeving. De naam die ik de baan wil geven  "oosterkempen" , in  tijdperk V /VI, maar de kans is groot dat er regelmatig iets van tp IV door komt gereden. Niet super waarheidsgetrouw maar dat stoort me niet. Heb enkele plannetjes die ik graag zou laten zien.




TBCédric

Ik vind het persoonlijk niet zo geslaagd.

Er zijn wat minpuntjes die (redelijk) "makkelijk" te verhelpen zijn, om je baan beter uit te laten komen.

Ik zou een mengeling van de drie nemen.
Ik zou ook nog de sporen niet evenwijdig met de rand laten lopen (kan je eventueel oplossen door rechte rand en van links naar rechts een klein golvend patroon).
In tp. V-VI zijn er grote cokestreinen, e.d., dus lange slepen. Ik denk dat het wel moeilijk zal zijn met 4,5 meter. Dan zie je je trein van links naar rechts gewoon rijden (spreek uit ervaring).  Moest het lukken en als je meer plek hebt, zou ik eventueel toch een L baan doen of wel een U of E vorm. Zo kan je eventueel een rangeerterrein in/met een bocht aanleggen= meer lengte + je kan overgangen maken + je kan simpel een spiraal verbergen met een keerlus en schaduwstation in 1 van de 2-3 benen.

Je rode sporenplan kan ook iets eenvoudiger.  Ik kan niet in detail gaan, want ik kan het niet zo goed uitleggen. Gewoon wat minder wissels of wissels op een andere locatie.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

bruureke

Ter verduidelijking: in alle plannetjes is het witte gedeelte niveau -1,  de groene sporen lopen gaan via een helling naar 12cm hoogte om daar vlak te lopen en als container verhandeling te dienen, ik heb ze nu recht langs de kant getekend maar bedoeling is om ze schuiner te laten lopen. rode gedeelte is niveau 0.

In het 1ste plan komen de rode sporen van niveau -1, de groene sporen worden via de blauwe lijn aangesloten die onder de groene sporen naar boven komt vanaf niveau -1.

Het rode gedeelte in het 2de plannetje zou onder de groene sporen doorlopen naar rechts (uit het zicht) om daar op de witte sporen naar niveau -1 te lopen. Het zwarte gedeelte loopt dood.

3de plannetje: rode sporen lopen langs beide kanten naar niveau -1.

Meer plaats zal niet echt lukken, en 4,5 meter  is niet niks vind ik, heb ook al geprobeerd met een L vorm zoals in de vroegere plannetjes maar dat waren grotere afmetingen. nu kan mijn L vorm max 3m x 3M zijn, er zijn nog andere dingen die op zolder moeten komen (muziekstudio, naaiatelier vrouwke). En om nu gaten in de schoormuren te maken voor de andere delen te bereiken dat ga ik niet doen.