Hallo allemaal

Gestart door bruureke, 19 november 2013, 09:53:28 AM

bruureke

Ik ben Maarten 34 jaar en sinds kort terug de smaak te pakken gekregen. Vroeger begonnen met een kleine marklin M rails set en die steeds met de bekende uitbreidingssets uitgebouwd. Probleem was de plaats die ik thuis nooit had om een vaste baan te maken. Daarom had ik het plan opgevat om een baan te maken die opplooibaar was. Het is natuurlijk nooit zo ver gekomen omdat op de leeftijd van 16 jaar andere hobby's en dingen de kop op staken.. Nu jaren later en na gebouwd te hebben heb ik nu dus wel plaats, en heb modelsporen altijd leuk blijven vinden. Zeker toen mijn moeder begon over "de trein die nog op zolder ligt" kreeg ik terug zin om op het web eens te speuren naar modelspoorbanen. Ik ben verheugd om te zien dat dit met de tijd ook geavanceerd is.

Ik heb een zolder ter beschikking die ik deels ga gebruiken voor de hobby, ik heb dan ook al bezig geweest met baanplannen tekenen (PC) en heel heel veel gelezen, zeer interessante dingen gelezen over klimspiralen, sturingen, enz..

aangezien ik al heel wat M-rails heb, denk ik erover om hier gewoon op te blijven en verder uit te bouwen met C rails. Ik weet dat er veel meer op de markt bestaat dan marklin en C rails, maar eerlijk gezegd vind ik er niets mis mee (het uitzicht), voor mij ligt de realistische eis niet te hoog. Alhoewel ik met de scenery wel degelijk een mooie baan wil maken natuurlijk.
Bon,

het wordt dus C-rails in combi met oude M-rail (schaduwgedeeltes), tijdperk V- VI ,  schaal 1/87  en de omgeving zal meer naar de industriele kant neigen. Weinig personenvervoer dus, maar veel goederen, containers, ketel en tankwagens, autovervoer....

de baan zal in een L komen die 4,70m lang is en de uitsteek 4M, de diepte varieert maar ligt tussen de 1,30 en 1,50. Ik kan rondomldus dat vorm geen probleem.

Ik hoop hier zeer veel leerijke dingen te lezen.




argilla

een dikke welkom vanuit je buurtgemeente Laakdal , hopelijk zullen we elkaar ooit  ontmoeten.  :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

Welkom hier op het forum Maarten,

Opgelet dat modelspoorvirus heeft schijnbaar weer de kop opgestoken, je ontkomt er nooit meer aan, het blijft gewoon in je lijf !

De keuze M en K lijkt mij een goede (en vooral een financiele interessante) keuze.

Verder wens ik je hier een leerlijke,interessante en aangename tijd hier op het forum !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Welkom op dit forum, Maarten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

haradigi

Hi Maarten

Ook vanuit het midden van het land een welkom.

groet
Harald

Catje

Maarten,
Heel hartelijk welkom hier op dit mooie, leerzame en vooral vriendelijk modeltreinforum.
Het is een verstandige beslissing om uw hobby te heropstarten.
Hier zijn beslist ervaren mensen die u kunnen bijstaan met raad en daad ( heb dit zelf ook mogen ervaren). ;D

De groeten vanuit Maastricht in het uiterste zuiden van Nederlands Limburg. ;)

Willy.

OlivierV

Hola,

Goed idee om te herbeginnen.

Mag ik je wel adviseren dat in dien je K-rails ipv C-rails gebruikt dat deze eerstgenoemden veel makkelijker op een realistische manier in te werken zijn op je modelbaan dan de C-rails. In de K-rails heb je namelijk ook flexibele rails wat je veel meer vrijheid geeft in het creëren van ruime bogen. ;)

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Inderdaad leuke tip ipv c zou ik ook krails gebruiken wegens de flexrails, heel gemakkelijk te bewerken
en langere lengtes natuurlijk.
ook welkom natuurlijk vanaan de kust

bruureke

Ja ,

Nu ik heb het eens bekeken, idd met die flex kan je heel wat bereiken, maar moet je met K niet altijd een bedding aanleggen? prijzen zitten mss wel gelijk?? 2de hands zou ik graag de meeste rails aankopen denk ik.

OlivierV

Maarten, normaal als je rails aanlegt doe je dit sowieso op een dempende ondergrond zoals kurk of iets dergelijks. Deze laag hoeft niet heel dik te zijn, een mm of 3 is genoeg. Gevolgens snij je langs de rails de overtollige kurk weg en kan je dat mooi gaan ballasten in een natuurlijke kleur. ;) Zo doen ook de meeste 2-railers het. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Citaat van: OlivierV op 19 november 2013, 19:17:08 PM
Maarten, normaal als je rails aanlegt doe je dit sowieso op een dempende ondergrond zoals kurk of iets dergelijks. Deze laag hoeft niet heel dik te zijn, een mm of 3 is genoeg. Gevolgens snij je langs de rails de overtollige kurk weg en kan je dat mooi gaan ballasten in een natuurlijke kleur. ;) Zo doen ook de meeste 2-railers het. ;)

Klopt inderdaad. C-rails heeft zo'n plastieke bedding en dat is niet zo natuurlijk getrouw. De meeste marklinisten ballasten die normaal bij.
Met flex K-rails ben je meer natuurgetrouw, ben je niet afhankelijk van spoor-lengtes, of radiussen van de fabrikant. Je kan ook meer natuurgetrouw gaan ballasten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Welkom op ons forum, Maarten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

tja, dan moet ik mss maar is terug herbeginnen, Ik lees zoveel verschillende dingen over beide, het uitzicht dat zou me nog het minste storen denk ik, weet het niet. ik dacht met C rails een stukje goedkoper uit te komen dan met K, ik weet dat besparen op rails mss niet ideaal is, maar heb toch al veel banen gezien in C, en er is toch heel wat mogelijk...ook van wegwerken den dergelijke.
Bedankt alvast voor de tips!!!

DIORAMABOUWER

Hallo Maarten,welkom op het forum,je zal het je geen minuut beklagen dat u zich hebt ingeschreven op het forum(ik toch zeker niet )gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Stieven76

Ook van mij een welkom  ;)