Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Märklin 3459

Gestart door Johnnytrein, 17 november 2013, 18:40:51 PM

Johnnytrein

Ik ben sedert enkele maanden in het bezit van een Märklin rangeer loc 3459. Is dat een miserie loc zeg, langzaam rijden of kruipen lukt niet bij mijn CS 1 R moet de snelheids regelknop op max staan wil de loc rijden. Heeft iemand een idee van de oorzaak en een oplossing ?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PietB

Weet je wat voor decoder/motor er in zit?

grt Piet.

philippe_007

3459 loc is met een standaard delta decoder voorzien (dacht ik)

Johnnytrein

Inderdaad het is een delta decoder nog origineel heeft jaren in de vitrine gestaan. Het verharde vet is verwijdert en de motor heeft enkele drupjes olie gekregen. Maar volgens mij is de delta decoder de oorzaak van het niet traag te kunnen rijden.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

philippe_007

tja de combinatie delta/digitaal is niet steeds optimaal.
Het is eigenlijk niet echt de decoder, maar de motor die niet zo performant is als de huidige motoren.
Enkel de decoder aanpassen zal niet volstaan vrees ik.
Denk dat je ook best de permanente magneet en/of een andere motor plaatst.
Er zijn hier wel collega's genoeg die u kunnen zeggen wat het optimale is (ben ik ook wel in geintrsseerd)

PietB

#5
Johnny probeer eens een foto van de loc (zonder kap) te plaatsen, want ik ben eens door alle documentatie gespit maar ik kan weinig van de 3459 vinden.
Het slechte lopen kan verder een aantal oorzaken hebben:
-zwaar lopen van de aandrijving.
-stroomvoorziening (knipperende verlichting kan daar op duiden)
-defecte decoder(maar dat is niet waarschijnlijk)

grt Piet.

Johnnytrein

Piet oesje zonder camera gaat me dat niet lukken denk ik. Knipperen doet de verlichting helemaal niet ook een defecte delta decoder lijkt nogal moeilijk deze loc heeft meer dan een jaar nieuw in een vitrine gestaan en zoals ik reeds schreef verhard vet is weg. Woensdag krijg ik bezoek en die persoon heeft een i Phone misschien kan ik daarmee een foto maken.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PietB

Dan moeten we daar even op wachten Johannes.

Wat je nog wel kunt proberen is het volgende.
Haal het motorschild en het anker uit de motor.
Draai vervolgens de wielen met de hand rond.
Dit moet soepel en licht gaan.
Is dat niet zo, laat dan met een pipet wat druppels wasbenzine in de tandwielkast lopen, wasbenzine lost vastgekoekte olie op.
En draai de wielen wederom met de hand rond.
Net zo lang tot het draaien soepel en licht gaat.
Blaas dan het residu uit de tandwielkast met een fietspomp of zo.
En dan kun je spaarzaam met een drupje olie op de tandwielen en draaipunten van de tandwielen smeren.
De motor weer in elkaar zetten en testen.

grt Piet.

bellejt

juiste protocol en stappen gekozen ?

Johnnytrein

Naamgenoot, ik heb geen idee of een delta decoder stappen of protocol instellingen heeft.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

bellejt

delta is normaal MM1 protocol en 14 stappen.Er zullen vermoedelijk ook 4 dipjes opstaan.Wat is daarvan het adres ? Als deze allemaal op
OFF staan dan staat hij gewoon analoog ingesteld.

philippe_007

als de loc op analoog zou staan dan gaat deze in volle snelheid naar voor (of achter)
dus ik vermoed dat dit het probleem niet is

Johnnytrein

Intussen heb ik gekeken proto = 14 Motorola adres 24.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PietB

Dan is het waarschijnlijk een Delta decoder, heb je 4 of 8 schakelaars?

http://www.nederlof.net/marklin/ op deze site kun je makkelijk de dip-switch standen terug werken naar een adres.

grt Piet.

Johnnytrein

Piet, Het is niet alleen waarschijnlijk het is zeker een delta decoder. Ik overweeg momenteel de loc te laten ombouwen met een lopi of in ieder geval iets beter dan dat delta spul.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about