Viessmann mechanisch sein 4502 perikelen

Gestart door PeterC, 16 november 2013, 16:27:24 PM

PeterC

Op mijn testbaantje heb ik een Viessmann 4502 mechanisch sein voorzien.  Dat sein bevat onafhankelijke vleugels voor de seinbeelden Hp0, Hp1 en Hp2.

Om te testen heb ik het sein even aan een 16V AC transfo gehangen en door even contact te maken kan elk seinbeeld worden weergegeven.

Het sein aan een (zelfbouw)decoder en niets...  ...Problemen en proberen deze op te lossen.

Wat blijkt: die Viessmann seinen verwachten een positieve puls om te worden aangestuurd.  De gemeenschappelijke leiding is negatief.  Nu mijn decoders gebruiken als schakeltrap een ULN2003 darlingtonarray die naar massa schakelt (dus met gemeenschappelijke plus).

Even wat opzoekwerk verricht en de Viessmann decoders 5211 schakelen positief.  Oef.  Aangesloten en probleem opgelost!

Helaas ligt op die plaats waar het sein moet komen niets anders dat met een schakeldecoder moet worden aangestuurd.  3 poortjes van de 8 beschikbare heb ik slechts nodig voor dat sein.  De overige 5 poorten kan ik niets mee doen.  Voor mij een veel te dure oplossing om dat sein aan te sturen.

In ieder schema dat ik voor de aansluiting van dat sein tegen kwam, staat bij een in krimkous verhuld onderdeel: 'Achtung! Das Steuermodul darf nicht entfernt werden!




Nieuwsgierig als ik ben, heb ik met een cutter heel voorzichtig die krimpkous weggesneden en wat blijkt: op de kleine printplaat zitten vier dioden voor de aansturing van de twee spoelen:




Daar ik toch enige notie heb van elektro, toch maar een poging ondernomen om de dioden om te keren (en het sein op die manier met een negatieve puls aan te sturen).



Dioden omgekeerd, op 16V AC getest en het werkt.  Op de decoder aangesloten en het werkt!

Het sein is nu enkel nog 'negatief schakelend' te gebruiken, maar al mijn decoders zijn zo (en een reeks commerciële ook).



Groetjes, Peter


PietB

Leuk is dat he Peter, als je de gedachte kronkels van fabrikanten kunt herstellen.
En o zo voor de handliggend en ook irritant.
Als of Viessman niet zou weten dat het gros van de decoders naar massa schakelt.
Er zijn Nederlands seinen (NZH hobbyclub) op de markt daar hebben de led's de - gemeenschappelijk.
Dan zoek je je ook scheel, als je dat voor het eerste tegenkomt.

grt Piet.

Frank_N

Good job, Peter ;)

Kun je de 3 benodigde poortjes niet van een andere decoder halen, Iets met draadjes verlengen ofzo?

Op mijn baantje heb ik ook zo'n sein van Flm, met 2 spoelen.
Waar ik tegen aanliep was dat (om het even bij een 3 kleuren stoplicht te houden) het schakelen van geel naar groen niet werkt. In de praktijk gebeurd dat eigenlijk ook niet, het schakelt van rood naar groen, of van rood naar geel, daarna altijd terug naar rood zodra de trein gepasseerd is.
Het zou kunnen dat je daar met een digitale besturing rekening mee zou kunnen houden.
Het is maar een gedachte..
Groet van Frank

PeterC

Citaat van: bossie op 16 november 2013, 18:15:54 PM
Er zijn Nederlands seinen (NZH hobbyclub) op de markt daar hebben de led's de - gemeenschappelijk.

Pieter, dat is dan het rare: de Viessmann lichtseinen hebben een gemeenschappelijke plus en hun seinen een gemeenschappelijke min...


Citaat van: Frank_N op 16 november 2013, 18:18:36 PM
...Kun je de 3 benodigde poortjes niet van een andere decoder halen, Iets met draadjes verlengen ofzo?...

Frank, ik probeer mijn draden zo kort mogelijk te houden: spoelen activeren betekent 'parasieten' uitzenden en als er vlak naast terugmelddraden lopen, hou ik daar niet zo van.  Nergens op minder dan één meter is er plaats op een decoder vrij.  In de buurt liggen enkel servo- en lichtseindecoders...

De (zelfbouwdecoders) kunnen 4 spoelen bedienen (2 'normale' wissels, 1 driewegwissel en 1 of 2 mechanische seinen).  De prijs van die decoders is vrij laag (buiten de tijd dat ik er moet insteken om de printjes te maken en bestukken) en kosten slechts een fractie van de commerciële decoders.
Groetjes, Peter


Frank_N

Hoe je planning is weet ik even niet, Peter, maar een extra decoder lijkt me dan toch de oplossing.

Misschien eentje speciaal voor dat doeleind te gebruiken??

Bij mij heb ik zo'n sein electries samengevoegd met een voorsein.
Ze worden beide met 1 afzonderlijke schakelversterker aangestuurd. Principe CDU, maar dan 3 voudig.
In N spoor is dat in dit geval amper 40 centimeter draad.
Verlengen was niet nodig, die draadjes van de Flm's zijn lang genoeg, wel zeer dun.
De beide seinen werken simultaan, met slechts 1 schakelversterker.
Wel heb ik een iets "stevigere" condensator voor die schakeling gebruikt.
Groet van Frank

Sattrickske

Welk protocol gebruik je?
Ik kan je wel een decodertje in mekaar steken met een PIC12F683. Een ingang voor het digitale signaal en max. 5 uitgangen voor je seinen.  Dat PICje kost je ong. 0.60€ en nog wat extra componentjes (mosfet + weerstand per uitgang), zener stabilisator, ...
Ik denk dat je met 2 euro moet toekomen.

PeterC

Patrick,

Bedankt!  Ik gebruik MM en de decoder is de WeichZwei met een 12F629, 5 diodekes, 2 weerstandjes, een ontkoppelC en 2 ULN2003 als drivers, een 78L05 en 10µF stabilisatie.  Veel eenvoudiger kan volgens mij niet (tenzij je de 2 driver IC's vervang door 4 transistoren).
Groetjes, Peter


Sattrickske

Inderdaad ook mijn gedacht.  Die WeichZwei doet identiek wat mijn decodertje zou doen.
De 7805 kan je gerust vervangen door een weerstand en een zener.  De ULN2003 drivers zou ik laten, en als ik ze dan toch zou vervangen zouden wel MOSfets zijn.  Maar de ULN is meer plaats besparend dan darlingtons of mosfets.