Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

uniformen nmbs,

Gestart door treinvirus, 08 maart 2006, 10:24:04 AM

treinvirus

hallo weet iemand mij te vertellen wat de kleur van de uniformen en petten was van de stoomlokomotievenbestuurders vanaf +/- 1900 tot op het einde.Waren deze altijd gelijk? Blauw of zwart? dit om mijn figuurtjes juist te schilderen. Al de fotos in de boeken zijn zwart-wit. Soms meen ik ook petten te zien in plaats van k?pis , klopt dat?
Terloops ware het ook intressant eens te weten wat de kledijvoorschriften zijn voor andere loks (diesel, e-loks) of is er geen regelement?
groetjes
Treinvirus
 

Tom

Voor het personeel waren het gewoon blauwe overals denk ik.
Maar voor de diesels droeg men een kepi, maar ik weet niet vanaf waneer.
Waar is de tijd denk ik dan.
Tom

ERVIN



Hey Treinvirus,ik heb het boek "Sporen in Belgie,175 jaar spoorwegen,75 jaar NMBS",in dit boek staan honderden foto's van het spoorwegpersoneel,mss hebben ze dit boek in de bibliotheek,hier een voorbeeld.
Groetjes.[;)]

Tom

Is dat da groot dik boek?
Tom

Kedeng Kedeng

Die ondersten is nog altijd het schoonste[:p]

Heb er zo eentje op eBay gekocht.

riksketrein

Beste treinvirus, ik heb in mijn archieven twee artikels uit "Het
Spoor" over alle spoorwegpetten en -kepis. Ze dateren uit de jaren 60, denk ik, dus de allernieuwste staan er niet in.[:I] Mocht het u interesseren, wil ik ze wel inscannen en u doormailen ! [;)]

janjozef

Emmapeel als ge dan toch bezig zijt wil ik ook wel een kopie provinciaeljan@yahoo.com

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

riksketrein

Beste janjozef, de klakken zijn onderweg. [:p]
't Is graag gedaan. [;)]
Eric.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Tom

Is dat da groot dik boek?



Ja Tommeke,een groot dik boek van 476 blz.
Een echt juweeltje.[:p]

treinvirus

Emmapeel
graag ook het artikel: allaer@hotmail.com, dank bij voorbate.

Dus zal ik mijn roco treinbestuurders en stokers van een donkerblauw kleurtje voorzien daar ze nu zwart zijn. Op een der vroegere zwart-witfotos in mijn bezit is mijns inziens zelfs een grijze jas en broek te zien en droeg de bestuurder een klakske. Misschien waren de voorschriften voor stoomlokpersoneel niet zo nauw.
groetjes
treinvirus
 

rixke rail

Wegens het slechte weer wat boeken zitten doorbladeren, op zoek naar iets anders en alsnog wat tekeningen gevonden van o.a. machinisten uit de stoomtijd. [:D] (In kleur !)
't Zal waarschijnlijk wat laat zijn [:o)], maar mocht het U toch nog interesseren, let me know ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.



http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN