Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

stuurstandrijtuig met witte en rode leds digitaal

Gestart door edemul, 07 maart 2006, 23:50:10 PM

edemul

Onlangs heb ik mij een digitale startset aangeshaft.
Wanneer ik een M4 stuurstandrijtuig op de sporen plaats branden zowel de rode als de gele leds.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen om respectievelijk de rode en gele leds afzonderlijk te laten branden. Naargelang de rijrichting.

n/a

De sluitverlichting aansluiten op de F0 functie van de trekkende trein, aansluiten via stroomgeleidende koppelingen. Of een functie decoder plaatsen in het desbetreffende rijtuig en deze decoder op hetzelfde adres instellen als de lok.

edemul

Dus zoals ik al vermoedde, heb ik een decoder nodig.
Alvast bedankt voor de snelle reactie

Leendert

citaat:
Geplaatst door edemul

Dus zoals ik al vermoedde, heb ik een decoder nodig.
Alvast bedankt voor de snelle reactie



Nog een andere tip: Er zijn een aantal stuurstandrijtuigen, waar een mechanische omschakelaar in zit: als hij vooruit rijdt, branden de rode lichten, achteruit, dan de witte lichten. Dat wordt met een mechanisch lipje opgelost. Ik ken niet alle rijtuigen, maar bij de rode en de groene (duitse) dubbeldeks rijtuigen werkt dat in ieder geval zo. Het feit dat jij aangeeft dat zowel de gele als de rode leds branden, zou ook kunnen duiden op het niet geheel correct werken van de omschakeling.
Blijkt dit echter niet zo te zen en moet je toch echt aan de decoder, dan kan je ook aan een functiedecoder denken. Die zijn iets goedkoper, want hebben geen motor aansturingsgedeelte.

Groet,
Leendert

quf

Edemul,

Als de rode en witte leds samen branden, dan mag je zeker zijn dat de wagen voorzien is van een gelijkrichter(dioden) voor het omschakelen van de lichten bij het wisselen van de rijrichting. Bij een defecte mechanische omschakelaar (lipje) zoals Leendert beschrijft, heb meestal dat een kleur blijft branden, dus geen omschakeling, i.p.v. beide kleuren teglijk. Uw fenomeen is typisch voor een gelijkstroom lok/wagen op een digitale baan. Dus enigste oplossing Functie decoder monteren.

Succes

Frank