Belgacrom TV

Gestart door conducteur, 13 november 2013, 23:05:47 PM

conducteur

Hier zitten een aantal krakken die wellicht het antwoord al weten op mijn netwerkprobleempje:
De huidige situatie
De modem (b-box2) (alias Brol-box 2) staat in de garage nabij de plaats waar alle nutsleidingen toekomen, daar is een aansluiting voor de ADSL/telefoonlijn.

1) Via de buis waar vroeger de coax voor distributie in zat loopt nu een UTP kabel voor digitale tv. De TV is dus rechtstreeks met een kabel aangesloten op die bbox.

2) Mijn laptop en mijn broer zijn laptop verbinden draadloos met deze bbox.

3)De PC in de bureau van Pa is via het lichtnet met zo'n paar lichtnetadapters verbonden met de modem.

4)Een extra pc voor de CNC staat in de garage, niet zo ver van de modem, Voorlopig heeft die nog geen internetverbinding...

Het probleem:
Mijn broer klaagt van erg slechte ontvangst van het draadloze net, mijn laptop heeft ook niet de beste ontvangst, maar ik merk dat het vlotter kan...

Een mogelijke oplossing:
In de bureau van Pa op het verdiep is ook een telefoon/adsl aansluiting. Als we daar de modem plaatsen is de ontvangst van mijn pc en die van m'n broer duidelijk beter. De pc van pa kan met een kort stuk utp aangesloten worden... Rest nog de tv en de pc in de garage. Die laatste liefst, maar zonder internet kan die ook wel...

Er is een loze buis, tussen de bureau en de plaats waar nu de modem staat en waar de digitale tv moet aangesloten worden.

Mijn vraag:
Als ik de modem boven zet en een kabel voor internet naar beneden trek heb ik op m'n cnc pc internet, maar kan ik geen tv meer kijken. Helemaal niet de bedoeling. Omgekeerd kan, maar graag toch bekabeld internet op die pc. Ik ben geen voorstander van die netpluggen zoals we nu gebruiken voor pa z'n pc. Is er een oplossing mogelijk om waar nu de modem staat een soort switch te zetten, die splitst naar de pc in garage en naar tv in de living? Volgt Belgacom voor z'n tv dezelfde volgorde van de kleuren in de UTP? Blijkbaar is dat iets speciaal, dat signaal?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modelbaanHO

Je kan op de plaats waar de netwerkkabel is aangesloten aan de decoder een hub plaatsen en dan van de hub naar de decoder (let wel op: met een switch of router werkt het om een of andere reden niet). Aan de hub kan je een draadloos AP aansluiten en/of een kabel naar de plaats waar de pc voor de CNC staat.
Bij mij thuis heb ik dat ook moeten doen. Volgens Belgacom mag dat niet : je mag de kabel tussen de BBox en decoder niet onderbreken. (maar vloeken mag ook niet)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ACFI

Hi,

normaliter heb je op de bbox 2, vier poorten om een toestel aan te sluiten. Twee ervan zijn "gereserveerd" voor TV. Deze poorten hebben een hogere prioriteit voor internettraffiek.

Een hubje zetten achter de bbox gaat de zaak niet verbeteren want dan gaat de gewone en de tv traffiek via de zelfde prioriteit naar het netwerk want de meeste hubkes hebben geen functionaliteit om bijv tv signaal een hogere prioriteit te geven.

Als ik me niet vergis zijn de poorten trouwens verschillend gelabeld.

Steven

Paulogic

Rian, het volgende is een veel gebruikte oplossing :

Heeft de BBOX2 niet 4 utp aansluitingen? 2 tv en 2 lan?

Dus je kan toch een tweede kabel van de lan naar boven laten gaan en daar eventueel een extra router plaatsen. Dan heb je 2 x Wifi in huis en uw pc's switchen wel waar nodig.
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Inderdaad, dat kan ik proberen. Ik begin allesinds al met het trekken van die kabel van boven naar beneden voor tv, als dat al werkt is dat al den helft van de moeite....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#5
of je koopt (of maakt zelf) een Wifi repeater en klaar .....

Zelf heb ik het als volgt opgelost  thuis (dat is denkik wat Paul bedoelde, maar ik ga het wat meer in detail uitleggen).   Ik zat met een gelijkaardig probleem : beneden en op de kamer van mijn dochte Wifi  100%, bij mij op de slaapkamer matig tot zwake en op zolder bijna niks.  Dus heb ik een UTP kabel getrokken van aan de (telenet) router/modem  naar de zolder  (gelukkig zatdaar ook een soort "wachtbuis" klaar) en dan op zolder een heel oud  wifi routertje van 25 euro geplaatst.

Natuurlijk krijg je problemen als je "router op router"  in cascade zet , dus heb ik het tweede routertje als  "Access Point" geconfigureerd.   Daarvoor moet je in de configuratie van dat routertje gaan, zijn DHCP uitschakelen, en hem een vast IP adres geven in de range van je  hoofd router.   De Wifi instellingen van je "AP" zet je dan gelijk met die van je hoofd Wifi bereik en klaar.

Danheb je een hoofd-AP  (access point) op je hoofd router en een extra AP  waar je maar wil (aan de kabel).  Bijkomend voordeel: het routertje dat als AP dient heeft meestal ook nog eens  3 a 4 vrijd ethernet poorten dus het dient ook nog als switch (hub)  en toch krijgen alle aangesloten toestellen hun IP adres van de hoofd router zijn DHCP pool , dus geen adres conflicten.

Bij mij is het als volgt :

* hoofdrouter (de FiberNet modem/Wifi box) krijgt IP van telenet   (bvb 72.125.21.837)
* hoofdrouter creëert een privaat netwerk in de range  192.168.0.x en doet daar DHCP  van adres 192.168.0.100 tot en met 192.168.0.200
* de access point heeft vast adres  192.168.0.201 (buiten de dhcp pool) als "doorgeefluik" en zelfde wifi instellingen
* op de access point is DHCP  disabled
* de ECOS hangt op zolder aan de  AP via een kabel  en heeft VAST adres   192.168.0.240  (buiten dhcp scope)
* PCs , randapparaten en smartphones krijgen adressen in de range van de DCHP    (behalve ééntje, die heeft 192.168.0.210)
* achter de AP op zolder kan ik nog een extra Ethernet switch hangen voor eventuele bijkomende "wired" toestellen  (bvb Arduino's, etc...)
* de  netwerk instellingen voor de toestellen met vaste adressen  hebben allemaal als   Gatewey  de hoofdrouter  (192.168.0.1) en als subnet  255.255.255.0


Dat werkt prima en ik heb overal in huis goed signaal !   (en ook "wired" netwerk op zolder)

Let wel op dat de kabel tussen hoofd router en AP  dus NIET op de WAN poort van de AP mag, maar op een van de LAN poortjes !!! 
Ook op de hoofdrouter moet die op een LAN poort zitten.   Als je die op de AP gaat aansluiten op de WAN poort heb je weer een cascade en dat werkt niet met deze configuratie.  dus   LAN-to-LAN , en dan heb je eigenlijk een "verlenging" van je bestaande netwerk.   Belgacom / Telenet ziet zelfs niet dat je een 2de router gebruikt.  (nou ja, ze KUNNEN het zien, maar er is geen probleem mee, want ze passen hetzelfde toe als je een uitbreiding wil van je wifi).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Paulogic

That's it... als je routertje het voorziet kan je het ook in bridge zetten. Dan geen eigen DHCP maar wel eigen Wifi met verschillend ID en eventueel pw.
mvg,
Paul(ogic)

bellejt

kijken of je de BBOX2 kan omruilen voor een BBOX3.Deze zijn stukken beter op Wifi en hebben 4 aansluitingen die alles toelaten op internet of voor TV.Natuurlijk is de oplissing van Dani ook goed.Je kan op de BBOX2 trouwens ook de poorten toewijzen als TV of internet.
PS:BBOX3 heeft ook wifi op 5 Ghz aanboord.

argilla

Citaat van: Paulogic op 14 november 2013, 08:44:13 AM
Rian, het volgende is een veel gebruikte oplossing :

Heeft de BBOX2 niet 4 utp aansluitingen? 2 tv en 2 lan?

Dus je kan toch een tweede kabel van de lan naar boven laten gaan en daar eventueel een extra router plaatsen. Dan heb je 2 x Wifi in huis en uw pc's switchen wel waar nodig.


heb ik ook moeten doen. een router plaatsen. Heb het hierover reeds gehad in een ander draadje. Is nu opgelost en de afstand van 20m heb ik nu ook WiFi ontvangst.
PS max kabellengte volgens onze" geliefde" Belgacom 20 meter
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bellejt

max kabellengte voor UTP cat5 na BBOX mag 100 m zijn.

Eres

Jullie hebben tenminste al digitale tv. Hier is men blij dat men tv via de kabel kan ontvangen zolang het weer goed blijft. Het is niet de eerste keer dat we 24uur zonder tv zitten. Digitaal? De rooksignalen zijn pas afgeschaft en gisteren gingen de telramen naar de schroothoop. 4jr geleden hebben ze kabels gelegd voor betere tv en digitale ontvangst. Maar ja nu de aansluiting en Belgacom???

Denk dat Bellens andere zaken aan zijn hoofd heeft als je eens tandje hoger doet ga je functie omhoog maar andere delen in het land laat je maar barsten liever de 2 mil opstrijken. In donker Afrika hebben ze alles Maar Belgie en Belgacom??

Wim

Rangeerduivel

Wim,

Ik heb me laten wijsmaken dat waar jij ginder woont,er nog TV's met pedalen zijn... ;D ;D ;D

;)

bellejt

Wim,stuur eens je gegevens door via PM dan zeg ik je direkt wat mogelijk is voor BGC.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 15 november 2013, 14:13:09 PM
Ik heb me laten wijsmaken dat waar jij ginder woont,er nog TV's met pedalen zijn... ;D ;D ;D

Niet alleen dat... de post wordt er nog bezorgd door duiven, en die sch**ten dan je hele dak vol.
Een GSM werkt daar zo slecht dat ze hem alleen als uurwerk en gameboy gebruiken, en een smartphone is uit den boze want die is slimmer dan zijn gebruiker.
De auto's worden er voortgetrokken door tractoren omdat diesel goedkoper is dan naft.
In de woonkamer staat een volière van 3m bij 4m, vol met kanariepieten om de kwaliteit van de lucht te controleren (verhaal van de mijnwerkers en de zuurstof)
....    en het ergste :  ze rijden daar nog 2-rail !!!!   Miserie, Miserie Miserie.....



(en als Wim nu boos is, dan is het JOUW schuld, Rudy, jij bent begonnen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Citaat van: Rangeerduivel op 15 november 2013, 14:13:09 PM
Wim,

Ik heb me laten wijsmaken dat waar jij ginder woont,er nog TV's met pedalen zijn... ;D ;D ;D

;)

Rudy

We hebben sinds kort ook KTV, maar ja digitaal en een normale ontvangst in de slechte weersomstandigheden zou een keer ideaal zijn. Vindt je het gek dat er in de zomer zovele kindertjes geboren worden hier in de Ardennen dan wel de Waalse Ardennen.

Wim