Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Misleiding

Gestart door rgp, 07 maart 2006, 20:00:43 PM

rgp

Dag,

Ik stond vandaag bij JOCADIS de tijdschriften gaan ophalen toen ik het volgende verhaal hoorde: op de beurs te Nurenberg is gebleken dat de Zwitsers nieuwigheid, nl de Re 4/4 I die M?rklin aanbiedt en waarvan een foto in de nieuwigheden staat, helemaal geen model van M?rklin is, maar het bekende HAG-model.
De mensen van HAG zijn er achter gekomen en uitleg gevraagd.  M?rklin heeft gewoon geantwoord dat dat toch niet erg was en of HAG niet bereid was om de mallen van hun modellen te verkopen !

Op het ogenblik waarop sommigen (gedeeltelijk terecht) zich vragen stellen bij de werkgelegenheid in de modelbouwsector in Europa en de delocaliseringen naar oa China, is dit toch wel straf.

Om een model te bekomen moet men (meestal) al voorinschrijven zonder maar iets te zien van wat men gaat kopen.  En als er dan een foto of zelfs een model beschikbaar is, blijkt het nog vals te zijn.

Dit verhaal staat ook te lezen in LOKI van de maand maart.

Voordat de oorlog 2R/3R weeral losbarts; ik heb ook modellen van M?rklin (HAMO) en TRIX waar ik zeer tevreden over ben als 2R-rijder !

Maar wat is het volgende: een lok zonder motor ?

Deze gebeurtenis komt bij mij over als bedrog en bijgevolg koop ik niets meer bij dit merk vooraleer het model in de winkel ligt.

Roland

Kedeng Kedeng

Marklin verkoopt het vel van een beer voordat hij geschoten is[:(!]
Zo iets kan toch niet en marklin heeft toch een mal van de Re 4/4 II

Je bedoeld toch set 26534?

ysbeer

Eerlijk gezegd lijkt mij dit verhaal erg sterk.
Als ik het goed begrijp zou marklin de zwitserse lok van HAG als marklin gaan verkopen.
ZONDER KENNIS DAAR VAN BIJ HAG ???
Is dat niet erg onwaarschijnlijk.?

Ik denk,en misschien is het verhaal ook zo bedoeld dat marklin een HAG model op de beurs heeft gebruikt als voorbeeld.
Niet netjes natuurlijk maar volgens mij niet verboden,zal er best ergens heel klein bij gestaan hebben.

Iets anders is de vraag of HAG geen modellen voor MARKLIN gaat maken
D.w.z als toeleverancier gaat werken.
Zou best eens kunnen.

wim

Steven86

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Ik stond vandaag bij JOCADIS de tijdschriften gaan ophalen toen ik het volgende verhaal hoorde: op de beurs te Nurenberg is gebleken dat de Zwitsers nieuwigheid, nl de Re 4/4 I die M?rklin aanbiedt en waarvan een foto in de nieuwigheden staat, helemaal geen model van M?rklin is, maar het bekende HAG-model.
De mensen van HAG zijn er achter gekomen en uitleg gevraagd.  M?rklin heeft gewoon geantwoord dat dat toch niet erg was en of HAG niet bereid was om de mallen van hun modellen te verkopen !

Op het ogenblik waarop sommigen (gedeeltelijk terecht) zich vragen stellen bij de werkgelegenheid in de modelbouwsector in Europa en de delocaliseringen naar oa China, is dit toch wel straf.

Om een model te bekomen moet men (meestal) al voorinschrijven zonder maar iets te zien van wat men gaat kopen.  En als er dan een foto of zelfs een model beschikbaar is, blijkt het nog vals te zijn.

Dit verhaal staat ook te lezen in LOKI van de maand maart.

Voordat de oorlog 2R/3R weeral losbarts; ik heb ook modellen van M?rklin (HAMO) en TRIX waar ik zeer tevreden over ben als 2R-rijder !

Maar wat is het volgende: een lok zonder motor ?

Deze gebeurtenis komt bij mij over als bedrog en bijgevolg koop ik niets meer bij dit merk vooraleer het model in de winkel ligt.

Roland


Een verhaal, zeg je? 't zal wel een verhaal van de categorie fictie of 'jongensverhaal' blijven. In de huidige Loki staat een verslag van de N?rnberg Messe; http://www.loki.ch/custom/heft/index.php3. Ben je zeker dat niet alles door elkaar geklutst wordt?

En stel dat M?rklin een HAG model op N?rnberg Messe heeft getoond omdat ze het handmonster er niet wilden zetten. Wat dan? Dat heeft Roco ook gedaan op dezelfde beurs nota bene. Wake up time.

Als dit soort zaken voor jou bedrog is, dan kan je misschien best beginnen aan een rondje verontwaardiging bij al die modelspoorleveranciers die een foto van een echte loc in hun catalogus zetten in plaats van het model. Dat is pas bedrog op grote schaal [:D], want als ik dat artikel koop, krijg ik het model in plaats van de echte loc.

Oh, trouwens. Denk je echt dat in alle modellen die op de N?rnberg Messe in een vitrine werd getoond er een motor zat? Nee toch?


Steven

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Eerlijk gezegd lijkt mij dit verhaal erg sterk.
Als ik het goed begrijp zou marklin de zwitserse lok van HAG als marklin gaan verkopen.
ZONDER KENNIS DAAR VAN BIJ HAG ???
Is dat niet erg onwaarschijnlijk.?

Ik denk,en misschien is het verhaal ook zo bedoeld dat marklin een HAG model op de beurs heeft gebruikt als voorbeeld.
Niet netjes natuurlijk maar volgens mij niet verboden,zal er best ergens heel klein bij gestaan hebben.

Iets anders is de vraag of HAG geen modellen voor MARKLIN gaat maken
D.w.z als toeleverancier gaat werken.
Zou best eens kunnen.

wim


Inderdaad Wim. Bij elk wild gerucht hoort een oorsprong. Zo wordt de K?f van M?rklin ook door Brawa gemaakt.


Steven

n/a

citaat:
Inderdaad Wim. Bij elk wild gerucht hoort een oorsprong. Zo wordt de K?f van M?rklin ook door Brawa gemaakt.


Steven


Inderdaad, maar daar heeft M?rklin nooit een geheim van gemaakt.
Gewoon weer een verhaal van iemand die de klok wel heeft gehoord, maar niet weet waar de enz.

janjozef

Wel dat gebeurt bij de elektronica bij het "wit goed" en zelfs in de automobielsector dus wees AUB niet dom dat zal in de modelbouw wel net zo zijn. LS was zo al een die verkochten gewoon Herris als LS.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

wisselstromer

hier is een ander feitje

op de beurs in nurnberg heeft marklin  klacht ingediend tegen piko wegens plagiaat

ze verdenken piko ervan dat ze marklin's ICE hebben gekoppierd. De IC van P ziet ongveer het zelfde uit vanbuiten en naar het schijnt ook vanbinnen. motot in de middne wagen enzovoort. maar M maakt zijn ICE exact op schaal 1/88 wat een niet zo courante schaal ik is (denk ik) en ja die van P is ook exact 1/88.

nu stond dit verhaal wel in de Bild zeitung maar ik heb het er met verschillende mensen erover gehad en het zou kloppen.

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

wisselstromer

hier is een ander feitje

op de beurs in nurnberg heeft marklin  klacht ingediend tegen piko wegens plagiaat

ze verdenken piko ervan dat ze marklin's ICE hebben gekoppierd. De IC van P ziet ongveer het zelfde uit vanbuiten en naar het schijnt ook vanbinnen. motot in de middne wagen enzovoort. maar M maakt zijn ICE exact op schaal 1/88 wat een niet zo courante schaal ik is (denk ik) en ja die van P is ook exact 1/88.

nu stond dit verhaal wel in de Bild zeitung maar ik heb het er met verschillende mensen erover gehad en het zou kloppen.

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

wisselstromer

hier is een ander feitje

op de beurs in nurnberg heeft marklin  klacht ingediend tegen piko wegens palgiaat

ze verdenken piko ervan dat ze marklin's ICE hebben gekoppierd. De IC van P ziet ongveer het zelfde uit vanbuiten en naar het schijnt ook vanbinnen. motot in de middne wagen enzovoort. maar M maakt zijn ICE exact op schaal 1/88 wat een niet zo courante schaal ik is (denk ik) en ja die van P is ook exact 1/88.

nu stond dit verhaal wel in de Bild zeitung maar ik heb het er met verschillende mensen erover gehad en het zou kloppen.

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Steven86


svvander

@wisselstromer... waarom alles 3x vertellen? Als we de boodschap 1x lezen, weten we het ook hoor! [:D]

Alle gekheid op een stokje. Deze zaken zijn courrant voor multinationals. Het spel van "wie doet wie na", is niet onbekend. Meestal gaat het over een onderdeel en dan wordt het verhaal doorverteld en een beetje overdreven... zo gaat dat! Als we dit verhaal doorsturen op een ander forum, komt het erop neer dat M?rklin HAG heeft overgekocht (bij wijze van spreken he mannen). Dus, de muis zal waarschijnlijk weeral een olifant geworden zijn...[;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

wisselstromer

jajaja
sorry mannen
de koffie was nog ni klaar opt werk[:D]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

Het zou niet mogen, maar het gebeurt regelmatig dat men elkaars produkt (al dan niet geretoucheerd) in een folder zet.
Ook eigen produkten worden handig bijgewerkt op foto's.
Om bij modelbouw te blijven: Revell zette vroeger regelmatig op hun bouwdozen op schaal 1/72 een foto van een model op 1/48 of 1/32. Of het om echt bedrog gaat weet ik niet maar in feite behandel je zo geen klanten. Het word de bedrijven wel echt gemakkelijk gemaakt ook. Via de computer kan je ALLES manipuleren. We kunnen dit zelf ook doen met bv. Photoshop, Corel enz. Spijtig maar het is nu eenmaal zo dat we daar mee zullen moeten leven. Daarom koop ik nooit enkel op folder, maar wil ik het echt gezien hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo, [8D]

Kan iemand mij het woord #palgiaat# eens verklaren [:I] ?
In den dikke is het niet te vinden [:(] nog in de laatste editie van het Groene Boekje [|)].

mvg [^]
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.