Koppelingen, de eeuwige vraag

Gestart door Peter, 12 november 2013, 20:18:57 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervang twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .

Herwig,
Bij Roco moeten die ook bestaan/verkrijgbaar?/bekend zijn.
Ik heb ooit (nieuw in de winkel) een set gekocht met 2x2assige roco kalkwagens met deksels,1 met en 1 zonder remmershuisje,die waren daarmee onderling verbonden.
Of je ze apart kan kopen bij Roco dat weet ik niet

;)

eve

@ Peter

Ik heb een reeks tests gedaan met een haak in de Roco-Universalkupplung op R=54,6, zelfs met S-bocht zonder recht tussenstuk. Het is nipt, maar de E69 en een Gbs254 blijven gekoppeld. Maar goed, jij hebt andere ervaringen.

Ik zie maar 2 mogelijke oplossingen : de digitale koppeling van Fleischmann kopen via Ersatzteile en inbouwen (18 €/stuk)
of een oplossing die reeds zeer vele jaren uitstekende resultaten geeft : (lezen "die Fleischmann-Bügelkupplung") : http://www.hauptbahn.de/Betrieb/kupplung.htm

Erik

Herwig

@ Rudi RangeerDuivel,

Dus Roco-koppelstangetjes, misschien.  Dank voor info.

doomslu

Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .
Ze bestaan nog en ik heb er. Ik zal eens kijken naar het merk als ik vanavond thuis ben.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .

Ze kunnen overal dienen in feite,bij mij zit er ééntje tussen twee Mehano 77 die neus aan neus gekoppeld zijn/blijven

;)

ERVIN

Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.

modelbaanHO

Vaste koppelingen worden ook door RIBU gemaakt. Zij zijn destijds op de markt gekomen met setjes om kortkoppelingen in te bouwen in wagons en rijtuigen die geen NEM schachtje hadden.
Ik vind evenwel geen website van dit merk.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

conducteur

Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Citaat van: modelbaanHO op 14 november 2013, 07:53:49 AM
Vaste koppelingen worden ook door RIBU gemaakt. Zij zijn destijds op de markt gekomen met setjes om kortkoppelingen in te bouwen in wagons en rijtuigen die geen NEM schachtje hadden.
Ik vind evenwel geen website van dit merk.

Niet helemaal.

Ribu fabriceerde (of nog steeds ?) de KKK (Kurz-Kupplungs-Kulisse) voor ombouw van wagons zonder KKK. In de schacht kon je alle verkrijgbare koppelingen pluggen. Ook de vaste verbindingen van Ribu zelf. Met deze vaste verbinding alleen ben je dus niets.

Vaste koppelingen van Ribu worden nog steeds aangeboden oa. : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241256/

Erik

eve

Citaat van: conducteur op 14 november 2013, 08:42:59 AM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?

Grote miserie. Ik ben er van afgestapt. Een tweetje maximum nog verbinden met zo'n ding...

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: conducteur op 14 november 2013, 08:42:59 AM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?

Rian,
ik ben van mening dat bij een ontsporing de miserie bij een vaste,even groot is als bij om het even welke koppeling,
Dat kan nog meevallen met beugelkoppelingen,maar wanneer na een treinramp de wagens gedraaid en getorst liggen zal geen enkele koppeling nog gemakkelijk losmaken,en vooral de profi niet,dus is het makkelijker de draaistellen één voor één terug op de sporen te zetten,zonder ontkoppelen.

grtn

Herwig

 H0-koppelstangetjes,

Dus:  Roco, Ribu, Weinert, Conrad zou die dingetjes  (nog)  hebben..?
(Max.  twee vastverbonden rijtuigen (of 3 wagentjes) lijkt me toch 't handigst..., als die steeds moeten worden opgepakt en in ladekastjes opgeborgen...)

modelbaanHO

Dat de hele trein omver gaat komt niet alleen voor bij een vast verbinding. Ik heb dat ook al meegemaakt met een trein waarbij alle wagons gekoppeld waren met de KK van Roco.  :( :(
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Serojt

Waarom zouden Heris-wagons niet uitgerust kunnen worden met een Fl.Profikoppeling? (althans, volgens de Heris-gebruiksaanwijzing)

Peter

Ik heb een hekel aan vaste koppelingen, Als je een treinstel, zoals bv. mijn Roco baureihe 423 moet optillen om onderhoud te doen (smeren, wielen reiningen enz, heb ik normaal vier handen nodig om het van de sporen te tillen en om te draaien.. Zelfs met de hulp van de echtgnote is het uitkijken om geen "fragiele" onderdelen te breken.

Met mijn origniele vraagstelling was het eigenlijk de bedoeling, dat als je loks met digitale koppelingen hebt (Roco, Lenz, ESU enz) je automatisch gedwongen wordt om een beugelkoppeling te gebruiken, andere soorten koppelingen  (Fleischmann Profi- Kadee enz) zijn niet bruikbaar.
Ondanks de problemen die ik heb/had met de Roco Universal koppeling (moet juist afgeregeld zijn en mooi in het midden blijven staan om ongewild afkoppelen van die digitale koppelingen (uitz. Roco loks) in S-vormige wisselstraten te vermijden.) 
Met vriendelijke groeten
Peter