Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Koppelingen, de eeuwige vraag

Gestart door Peter, 12 november 2013, 20:18:57 PM

Peter

Om vooraf te zeggen: De Fleischmann Profi koppeling is mijn favoriet, maar...... die gebruik ik enkel voor rijtuigen die zelden of nooit
moeten ontkoppeld worden, niet omdat ze slecht zou koppelen/ontkoppelen maar gewoon omdat geen enkel merk (of het zou de nieuwe baureihe 81 van Fleischmann zel fmoeten zijn) een  of meerere loks in zijn assortiment heeft  met een digitale koppeling, die er op past.
Dus dacht ik, dan maar de Roco universele genomen.....ware het niet dat bij modellen zoals die van Lenz (Köf en V36) die digitale koppeling uit een pinnentje bestaat waardoor de getrokken wagen bij de eerstvolgende bocht of S-bocht al vanzelf ontkoppeld, doordat de beugel slecht iets meer dan half is.
Dus....de oude Roco, Piko enz beugelkoppeling die overal meegeleverd wordt gebruiken, ware het niet...dat die moeilijker koppelen.
Wat hebben we nog....Kadee (duur) en de magnetische ontkoppelaars zijn plomp en je moet de rails terug opbreken om ze te kunnen inbouwen, en ze past op geen enkele (Europees mode) lok met digitale koppeling.

Blijkbaar zit er niets anders op dan gewoon de "goede oude" beugelkoppelingen verder te gebruiken ook al is de wagenafstand dan wat te groot :-[
Met vriendelijke groeten
Peter

thor

Ik gebruik Roco koppeling ref. 40395, kan deze aanbevelen ben er zelf héél tevreden over ....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

OlivierV

Ik gebruik een combinatie van Roco en Fleischmann kortkoppelingen, de laatste is wel steevast mijn favoriet maar die van Roco zijn goedkoper per 50 en zijn even kort gekoppeld.

Daarom hanteer ik het volgende.
- Locs altijd langs 1 of 2 kanten voorzien van Fleischmann kortkoppeling.
- Sommige rijtuigstammen worden altijd in dezelfde volgorde op de baan gezet, de laatste wagen heeft sluitlichten en hoeft dus een koppeling minder, de eerste wagen is voorzien van een Fleischmann kortkoppeling voor de verbinding met de locomotief. Onderling zijn de wagens gekoppeld met de goedkopere maar even kortgekoppelde Roco-kortkoppeling. vb hiervan zijn mijn i6-en van Roco, alsook mijn m2 trek-duw die aan 1 zijde de fleischmann koppeling heeft, onderling gekoppeld met de Marklin kortkoppeling.
- Sommig goederenwagens rijden altijd in dezelfde volgorde rond in treinsamenstelling, voorbeeld hiervan zijn mijn 3 Roco Fal(n)s. Onderling met Roco kortkoppelingen, langs de buitenzijdes voorzien van fleischmann kortkoppelingen zodat ze in gelijk welke trein kunnen gerangeerd worden.

Verder vind ik het persoonlijk not done om eigen materiaal niet kortgekoppeld te laten rijden.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 12 november 2013, 21:39:46 PM
Ik gebruik een combinatie van Roco en Fleischmann kortkoppelingen, de laatste is wel steevast mijn favoriet maar die van Roco zijn goedkoper per 50 en zijn even kort gekoppeld.

Daarom hanteer ik het volgende.
- Locs altijd langs 1 of 2 kanten voorzien van Fleischmann kortkoppeling.
- Sommige rijtuigstammen worden altijd in dezelfde volgorde op de baan gezet, de laatste wagen heeft sluitlichten en hoeft dus een koppeling minder, de eerste wagen is voorzien van een Fleischmann kortkoppeling voor de verbinding met de locomotief. Onderling zijn de wagens gekoppeld met de goedkopere maar even kortgekoppelde Roco-kortkoppeling. vb hiervan zijn mijn i6-en van Roco, alsook mijn m2 trek-duw die aan 1 zijde de fleischmann koppeling heeft, onderling gekoppeld met de Marklin kortkoppeling.
- Sommig goederenwagens rijden altijd in dezelfde volgorde rond in treinsamenstelling, voorbeeld hiervan zijn mijn 3 Roco Fal(n)s. Onderling met Roco kortkoppelingen, langs de buitenzijdes voorzien van fleischmann kortkoppelingen zodat ze in gelijk welke trein kunnen gerangeerd worden.

Verder vind ik het persoonlijk not done om eigen materiaal niet kortgekoppeld te laten rijden.

Groet,
Olivier

Systeemke van mij afgekeken zeker   ? ;D ;D ;)

Ik waardeer het meest de roco koppelingen die er bijna hetzelfde uitzien als Marklin,maar ik heb er niet genoeg om alles er mee uit te rusten.
Geen idee hoe duur of vlot verkrijgbaar al dan niet.
Ik vind ze zelfs beter dan de Marklin,daar ze niet zo hoog komen,waardoor de Marklin-koppelingen bij sommige andere merken de buffers raken,met alle gevolgen van dien.
Ze geven ook meer veiligheid op oneffenheden dan de standaard Roco of Fle-profi.

;)

erik de noorman

Ik gebruik voor de rijtuigen steeds fl.kortkoppelingen. Voor de goederenwagons marklin kortkoppelingen.
Voor bloktreinen de voorste wagon achter de lok m. kortkoppelingen de andere wagons fl. kortkoppelingen. De laatste wagon krijgt achteraan een m. kortkoppeling en daar wordt de begeleiderswagon (TP III) met m. kortkoppeling aangekoppeld. De begeleiderswagon heeft achteraan geen koppeling. Het omlopen van de lok en terug aankoppelen bij bloktreinen is op deze manier geen probleem.
De roco kortbeugelkoppelingen gebruik ik liever niet .

Erik.

eve

Citaat van: Peter op 12 november 2013, 20:18:57 PM

Dus dacht ik, dan maar de Roco universele genomen.....ware het niet dat bij modellen zoals die van Lenz (Köf en V36) die digitale koppeling uit een pinnentje bestaat waardoor de getrokken wagen bij de eerstvolgende bocht of S-bocht al vanzelf ontkoppeld, doordat de beugel slecht iets meer dan half is.


En dat weet ge uit eigen ervaring ?

Hier zijn andere ervaringen : http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6640650

Erik

Peter

CiteerEn dat weet ge uit eigen ervaring

Inderdaad,
Ik heb drie loks met  digitale koppelingen, en dat zijn de Lenz V36 en de Köf, en van Roco de 212.
Met de Roco lok is er geen probleem met de eigen merk Universal koppeling, alhoewel ze heel goed ge-ajusteerd moeten zijn.
Met de beide Lenz modellen is er geen probleem in het rechtdoor rijden, doch in een bocht of S-bocht lossen ze gemakkelijk.

Op de door u  geplaatste link gaat het over de V36 (is inderdaad uitstekend om te rangeren)  maar in de uitleg over de Roco koppeling
wordt niet gezegt of er enkel rechtdoor wordt gereden of dat er ook wisselstraten mee gedaan worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Ik gebruik de Roco kortkoppelingen (40271) tussen de wagens en rijtuigen.
Tussen de locomotieven (treinschakeling - dubbeltractie) de Fleischmann profi kortkoppeling.
Groetjes.
Claudio.

Peter

De Roco en Fleischmann koppelingen op zich zijn goed genoeg, maar zowel de Roco 40271 als de Fleischmann Profi koppeling zijn niet bruikbaar bij loks met digitale koppeling
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Citaat van: Peter op 13 november 2013, 10:55:32 AM
Met de beide Lenz modellen is er geen probleem in het rechtdoor rijden, doch in een bocht of S-bocht lossen ze gemakkelijk

Zou het aan de straal van de bochten kunnen liggen ?

Erik

Peter

Kleinste bocht op mijn baan is de Roco  R5 = 54,28 cm straal
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Blijf toch zweren bij de "dure"kadee's, maar rij dan ook US..

Durango

Heb deze nou net pas doorgewoesteld en blijf bij de Kadee's. Ik rij On30 en HoN3 US style dus kadee's. ;D
Als je goed uitkijkt kun je ook mega packages aanschaffen en die zijn dan een stuk geodkoper als een aantal zakjes.
Voor mijn HoN3 kan ik per zakje twee wagons of locs uitrusten voor ongeveer €6,--. Vind ik wel meevallen eigenlijk.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

hapkin

#13
Hallo

Hoe zit het dan juist met de roco  koppeling 40410
Werkt deze niet goed ?

http://www.youtube.com/watch?v=2N4WjIVJ2qA


Mvg Steve


Herwig

#14
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .