Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Flikkerende LED's

Gestart door argilla, 12 november 2013, 10:25:04 AM

argilla

Heb mijn passagierswagons uitgerust met LED verlichting van 3V ( witte, gekocht bij van Cranenbroeck 20 leds bet batterij houder voor €1.90) staan niet in serie maar parallel) De platine die ik hiervoor gebruik kan je instellen van 0-12 V. Afgesteld op 2.5 V want Led zijn 3 V en branden te "sterk" . Eigenaardig is dat deze tijdens het rijden "flikkeren" . Van fabrikant uit zijn de wielen van stroom pick-ups voorzien. Heb het doorgemeten , de wielen met de hand bewogen maar had geen echte noemenswaardige veranderingen op de meter. ( soms 2.3 v maar dat is te verwaarlozen)
Heb de rails goed onderhouden, er rijd regelmatig dwz om de 2 stammen een railpoetswagen mee ( motoraangedreven op deze schaal) dus daar kan het ook niet aan liggen)
Kan ik dit oplossen door bv tussen platine en LED's een ( hoe noemen men dit) een" tentaal "elco te zetten ( als de term al dan juist is )
en hoe ? ?
is er iets dat flikkeren kan tegengaan ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Leds moet je niet op spanning, maar op stroom regelen. Wat zit er op die platine waarmee je dat instelt?
Het is ook niet zo'n goed idee om de leds rechtstreeks parallel te zetten, dan heb je de stroomverdeling niet in de hand.
Flikkeren kun je inderdaad tegengaan door te bufferen met een elco (hoeft niet perse tantaal te zijn).

dani

rijd jij analoog of digitaal op die baan ?

Als je digitaal rijdt kan dat flikkeren gewoon een gevolg zijn van hoe je ze hebt aangesloten, waardoor ze flikkeren bij het "meelezen" op de data dignalen op je spoor.
Als het analoog is, dan is er wat anders aan de hand , en dan ga je idd best een elco over de LEDs zetten.   Maar de vraag is dan  :  HOE zet je die elco ?  Want bij 2rail  wordt de spanning omgepoold bij veranderen van rijrichting en dan is je elco verkeerd om aangesloten  en riskeert die te gaan oververhitten, lekken of zelfs ontploffen.
Dus dan ga je een gelijkrichterbrug moeten toepassen en dan pas je  elco er achter.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

... en weerstanden in serie met je leds  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 12 november 2013, 11:38:24 AM
Want bij 2rail  wordt de spanning omgepoold bij veranderen van rijrichting en dan is je elco verkeerd om aangesloten  en riskeert die te gaan oververhitten, lekken of zelfs ontploffen.
Daarom moet je ook altijd beginnen met een bruggelijkrichter. Niet allen bij 2-rail analoog, maar ook bij digitaal, want dat is een soort wisselspanning.

argilla

#5
onder het motto één........







voedingsprint. Hoop dat de foto jullie meer zeggen  ;)
het tuinspoor is noch altijd analoog






en dit het LED snoer. Het zijn fijne LED gemonteerd op koper geleiders ( tuurlijk wel  geisoleerd vernis lak ? )
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Een of andere schakelende voeding, maar ik denk niet dat je de schakelfrequentie zou mogen zien in de lichtoprengst van de leds?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Ai, da's een 'stepdown' converter, een LM2596 en ik denk dat ik het probleem al 'zie'.  Ik gebruik die ook regelmatig en heb er geen problemen mee, een zeer efficiënte manier om spanning naar beneden te krijgen (een geschakelde voeding). 
!!!!! Maar wel onder één voorwaarde: de ingang moet pure DC zijn en geen digitaal signaal erop. Elke rimpel op het ingangsignaal (bv. een digitaal pulsje) wordt door deze converter gewoon doorgegeven, de converter is te traag om te reageren op snelle variaties aan de ingang.

Als dit niet het geval is, moet je er een bruggelijkrichter (klik hier) voor zetten met liefst een extra elco (bv. deze) (tantaal kan ook).  Maar Dani zei dit ook al...

conducteur

Inderdaad, dat kan wellicht de oorzaak zijn, en niet vergeten de juiste weerstanden te plaatsen zoals Gerolf aanhaalde!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#9
wat je natuurlijk wel gaat hebben met een bruggelijkrichter is dat je LEDs niet meer richtingafhankelijk zijn op een DC baan !
Dus normaal kan je bvb rode en witte leds  gewoon  parallel maar omgekeerd gepoold op de spanning zetten en dan zal in de ene rijrichting de rode en in de andere de witte branden (of flikkeren) maar dat gaat verloren als je met een  gelijkrichtercel werkt.   + en - wisselen dan  niet meer .  De elco vlakt het pulserend signaal af en je krijgt een goede continue spanning.   

Zet dit voor je huidige regeling en klaar.  (maar geen richtingwissel meer).

Je kan ofwel per LED een enkele weerstand gebruiken   (te berekenen, maar mogen dan  0,25w exemplaren zijn)  of je gberuikt  1  weerstand (ook te berekenen ) maar hoe meer LEDs , des te meer stroom/vermogen dus misschien heb je dan een weerstand van 1W , 3W of zelfs 5W nodig bij veel LEDs.


NOOT: er staat wel  "AC" bij de gelijkrichter maar dat maakt niet uit, dat mag ook op een DC voeding worden aangesloten.




Wat die weerstanden betreft :

U=I.R   dus  R= U/I


Als je rijspanning 12V is, en je spanning over de LEDs  3V, en je wil 10 mA  (0,010 A)  per led :

R =  (12V-3V) /  0,010   
   =  9V / 0,01 A
   =  900  Ohm    PER LED

of met mA gerekend

R = (12V-3V) *1000 / 10
   = 9V * 1000 / 10
   = 900  Ohm




Heb je echter 6 LEDs in parallel, dan heb je   6x10 = 60 mA

R = (12V-3V) * 1000 / 60
   =  9000/60
   =  150  Ohm 




Het vermogen van de weerstanden ....
P=UxI

bij 1 LED :     10 mA aan 9V  (moet hij dissiperen)
                    P =  0,010 x 9
                       =  0.09  Watt
                       =  90 mW    (dus een 250 mW weerstand is ruim ok , een zgn.  "kwartwatter" van 900 Ohm ongeveer.    )

bij 6 LEDs :   60 mA aan 9V
                    P =  0,060 x 9
                       =  0.54 Watt
                       =  540 mW    (dus daar moet je een weerstand van zeker  1Watt bij   150 Ohm gebruiken)


snap je wat ik bedoel ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#10
ander alternatief :

gebruik de bruggelijkrichter, zet er een elco achter en dan een LM7803 spanningsregelaar op 3V.
Die kan ongeveer max  1A kwijt, dus  1000 mA 
In "normale omstandigheden"  pakweg 500 mA =  50 LEDs in parallel.

ik bedoel dit :




De weerstanden zijn dan veel kleiner...  want je vertrekspanning is  3V

dus normaal met weerstandjes van 100 tot 220 Ohm aan 250 mW  heb je voldoende.

Afhankelijk van de werkspanning van je LEDs heb je zelfs geen weerstanden meer nodig als ze heel helder moeten branden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 12 november 2013, 13:34:45 PM
gebruik de bruggelijkrichter, zet er een elco achter en dan een LM7803 spanningsregelaar op 3V.
Die kan ongeveer max  1A kwijt, dus  1000 mA 
Dat zou ik niet doen.  Als je baanspanning na gelijkrichting zo hoog is al die van mij (pakweg 24V DC), dan gaat dat converterke serieus warmpjes worden...  Die 78xx reeks is eenh lineaire converter en heel onefficiënt, en hoe groter het spanningsverschil tussen de ingang en de uitgang, des te warmer dat ding wordt.  Het vermogen verlies in dit geval zou 21W = (24V - 3V) * 1A bedragen, en dat trekt ie niet (maar ja, je zou er toch geen 1A doorjassen voor wat ledjes...).  Worst case bekom je (3V * 1A) / (24V * 1A) = 12.5% efficiency.
Argila's oplossing is bijlage niet slecht met de stepdown converter, alleen moet ie eerst z'n ingang 'gelijkrichten' en afvlakken om de digitale rommel eraf te halen.  Deze haalt tot 95% efficiency.

Stel dat je 3 power ledjes van 30mA elk er gaat aanhangen, dan heb je nog pakweg 2W door die LM7803.  Hou 'm maar uit de buurt van plastiek...

conducteur

Die schakelende voeding houden, zoals Patrick vertelt. Voor een ledje kan het geen kwaad dat daar wat meer ruis op zit dan een lineaire voeding....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 13 november 2013, 20:38:47 PM
Die schakelende voeding houden, zoals Patrick vertelt. Voor een ledje kan het geen kwaad dat daar wat meer ruis op zit dan een lineaire voeding....
Euh, voor één ledje, is deze geschakelde voeding wel een 'dure' grap.  Als je niet veel stroom nodig hebt, zou ik eerder kiezen voor een zener diode met feed weerstand.  Let wel, alle stroom moet door de feed weerstand, dus deze moet voldoende vermogen hebben.  De weerstand bereken je met de wet van Ohm.

Bv. Je hebt 3.3 V nodig en 30mA.  Dus 3.3V/30mA = 110 ohm.  P = 110 * 0.03^2 = 0.10 Watt.  Je schakeling bestaat dan uit een weerstandje van 110 ohm (100 of 120 mogen ook) en een zenerdiode van 3V3.  De gelijkgerichte voeding hang je aan één kant van de weerstand, de kathode van de zener aan de andere.  De anode van de zener hang je aan de massa en je takt 3.3V af tussen de zener en de weerstand.  Evt. nog een ontkoppel condensatortje (100nF) en 't is gepiept...

Deze opstelling neemt een beetje meer plaats dan de klassieke 78xx, maar minder dan de geschakelde voeding (LM2596).  Ze wordt ook niet warm (voor kleine stroomsterkten).

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 12 november 2013, 13:34:45 PM
Afhankelijk van de werkspanning van je LEDs heb je zelfs geen weerstanden meer nodig als ze heel helder moeten branden.
Leds hebben geen werkspanning. Je moet de stroom regelen, de spanning ontstaat dan vanzelf.