Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Servosturing - hoe ?

Gestart door argilla, 07 oktober 2013, 09:51:19 AM

Dirky

Modelspoorders zijn dan "niet goed" want ze schakelen de puls af... :( ;)

Peter legt net uit dat de voeding onderbreken voor rare sprongen zorgt bij het opnieuw inschakelen. Mijn R/C vliegtuigen deden dat ook! Da's niet aangenaam op een modelbaan...
Er zijn hier mensen met andere ervaringen en die ervaringen pas ik graag toe omdat ze bewezen hebben OK te zijn. Als jij een andere oplossing hebt horen we dat ook graag! Kwestie van te leren van elkaar!




PeterC

Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:47:34 PM
Als de servo aan het eind punt staat te jitteren dan is je uitslag te groot
of je nul punt is verkeerd gekozen.

Blijkbaar heeft iedereen last van dat 'jitteren' en is het daardoor standaard gebruik in de modelspoorwereld om je pulsen uit te schakelen als er niet moet worden gestuurd...


Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:47:34 PM
Je zult wel de pic terug moeten afregelen maar je verbrand geen servo's meer.
Ik heb het op de 47 jaar nog nooit mee gemaakt dat een servo is verbrand of er moest een fout zitten in de servo wat ook altijd nog kan.

Ik weet niet waar je 'verbrand' haalt (volgens mij heeft daar niemand over gesproken).

Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:47:34 PM
Ik zie dat jullie de blauwe mini servo's veel gebruiken ????? was de reden daar voor.
Je hebt onder de baan toch voldoende plaats om een goedkope standaard servo onder te brengen.

Die 'blauwe' zijn klein en wel heel goedkoop...

Citaat van: raf op 26 december 2013, 22:47:34 PM
En de puls af schakelen ???? ben je niet goed of zo dan schakel je beter de + af .

Veel succes!  Je schakelt je voeding uit na het zetten van een wissel.  Geen probleem.  Je wil je wissel terug verzetten en je schakelt je spanning terug in op je servo. Djzzzzt  Dzzzzjjjjt en je servo gaat alle kanten op...  In mijn vorige post zei ik al dat het geen 'gouden' servo's zijn.  De tolerantie bij die 'blauwe' zijn geen 1%

Met de servodecoders die ik gebruik (geen eigen ontwerp maar de Sand-Ei van Sven Brandt) heb ik met heel wat servo's getest.  Resultaat: bij de duurdere hoef je de puls niet uit te schakelen, bij de goedkope wel.

Mijn ervaring met servo's: hier.



Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Jan Beveren op 14 december 2013, 21:26:20 PM
Aangemoedigd door Patrick, Dani, Gerolf en anderen, .... ben ik eraan begonnen. Ik had een hele tijd terug van iemand een PIC 18F 4455 gekregen alsook een boekje "PIC Microcontrollers Programmeren", een uitgave van Elektor.  Ik heb tevens de "JAL Link" geopend die gans onderaan bij uw bericht staat. Momenteel heb ik daarvan de Downloads geïnstalleerd (JAL-editer en Lib's). Dus we beginnen met PIC's.
We mankeren alleen nog een programmer met software. Welke programmer kan u mij aanbevelen? Ik heb gezien dat er veel programmers nog via een seriele poort worden aangesloten. Is dat niet voorbijgestreefd? Mijn laptop heeft alleen USB 2 en 3. We kunnen natuurlijk een USB-serieel omzetter gebruiken maar indien niet nodig, liever niet. Een ander aspect is de "in line programming". Het lijkt mij logisch dat we hiervoor gaan tenzij je anders adviseert. Een derde aspekt is debugging. Heeft de keuze van de programmer ook effekt op mogelijkheden om later de code te debuggen?

Je ziet al wel wat vragen, ....eens begonnen, vermoed ik wel dat het zal gaan.

Met al dat servo-gejitter dit bericht over het hoofd gezien.  Ik heb een drietal (Nederlandstalige) boeken van Bert Van Dam over JAL en PIC's en vanaf januari werk ik een tweetal dinsdagen per maand in Beveren.  Ik wil ze gerust uitlenen. Graag afspreken via Forummail of PM (zie profielinfo).

Ik gebruik een (overjaarse) PicStartPlus en MpLab.  In Circuit Serial Programming (ICSP) is nog vreemd voor mij omdat ik niet over dergelijke programmer beschik (staat op mijn wens-lijstje  ;) ).

Groetjes, Peter


raf

hallo peter

Ja nu ik de servo's heb opgezocht en de prijs (60 euro voor 20 stuk)kan het inderdaad niet veel zijn.
Dat spul voor die prijs hoe kunnen ze het maken mijn gedacht.
Dan zijn die ik gebruik iets duurder alleen eens kijken of ik het wel allemaal nodig heb.
De normale wissel aandrijvingen  blijven zitten in het schaduw station en alle wissels die niet zicht baar zijn.
Dan moet ik eens zien of er nog plaats is onder de baan om de wissel aandrijvingen te kunnen plaatsen.
De aandrijvingen ga ik vast zetten met TEC 7 dit is een siliconen lijm en die dempt ondertussen ook nog enige vibratie als ze der moesten zijn.
Om de servo uit te lijmen met de wissel ga ik inderdaad de oplossing gebruiken met de twee gaatjes boren.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Mijn hongkong-servootjes hebben me iets meer dan 2,- gekost.
Veel mag je er niet van verwachten, maar ze doen hun ding
En oh ja: ik schakel zowel de stuurpuls (eerst) als de stroom (daarna) uit  ;)
... en verder maak ik nog een sense-contact op de interne loper,
om af en toe te checken of de servo nog in de juiste positie staat.

Ruststroom uitschakelen doe ik vooral om mijn voeding en bedrading niet onnodig te belasten.
Voor de elektriciteitskost moet je het inderdaad niet doen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo

Blijkbaar zijn er toch onderlinge verschillen wat sturing van de servo's aan gaat.
Sommige servo's (digitaal)zijn tegen woordig voorzien van een fail safe.
Het probleem als je daar het signaal uitzet gaan ze in die fail safe positie staan (programmeerbaar door de servo via de pc te programmeren).
Bij een model vaar/vlieg/rijtuig bijzonder gewenst maar voor hier onder/op een baan neffast met veel gevolgen.
Maar dan zit je wel bij de duurdere servo's.
Eens kijken wat ik zelf er van te bakken breng als ik zover ben.
Voorlopig zitten de marklin onder de baan sturingen er nog onder en die voldoen nog prima.
Deze kan ik eventueel later toch nog vervangen door een servo.

gr raf ik ga nog wat aan de programmatie werken van de picjes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Davy

Heeft er iemand al ervaring met de Peco Smart Swich aandrijving? ik ben op zoek naar een wisselaandrijving om analoog te gebruiken maar ik weet niet juist welke motoren en welke bediening. Mag je dit hele gedoe van stroom voorzien via de rails of is er een aparte transformator voor nodig?

Klaas Zondervan


Stef71

Middag, iemand ervaring met de ASB ( analoge servo besturing) van Domburg Trainsupport?
-betrefd een kant en.klare print om twee servos door middel van tuimelschakelaars te bedienen. Prijs om en bij de 25 euro.

INFO

Ongetwijfeld zullen er wel een aantal met ervaring zijn, en als dat niet zo is, dan kun jij je ervaring hier delen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stef71

Citaat van: INFO op 27 september 2017, 13:24:41 PM
Ongetwijfeld zullen er wel een aantal met ervaring zijn, en als dat niet zo is, dan kun jij je ervaring hier delen.

Groetjes
Die heb ik niet daarom dat ik hier de vraag stel. Heel simpel, heb er een filmpke over gezien en vond het systeem wel iets hebben. Vandaar mijn vraag of er hier misschien spoorders zijn met gebruikservaring ermee.