Servosturing - hoe ?

Gestart door argilla, 07 oktober 2013, 09:51:19 AM

PeterC

Citaat van: Jan Beveren op 13 december 2013, 22:13:43 PM
...Ik durf het schema gewoon niet laten zien,  veel kans dat ze u moeten reanimeren...

Tonen!  Wij willen schema's zien  ;)

Citaat van: Jan Beveren op 13 december 2013, 22:13:43 PM
...concreet ga ik eerst kiezen met welke µproc.-familie ik ga werken...

Kies voor een familie waar je je in thuis voelt!
Alle µC-families zijn min of meer gelijkwaardig.  Kies er één, diep die uit en blijf er bij!  X-families doorgronden is onmogelijk (zelfs bij mijn persoonlijke, eigen familie is dat niet te doen  :o :o :o )


Jan,

VB en analoge (bij velen 'vintage') elektronica combineren...  Als je al de kennis hebt om een VB programma te maken en de analoge elektronica uit te werken, lijkt het me voor jou maar een eenvoudige stap om op µC's over te stappen.

Kijk eens rond op het net.  Eerst langzaam wandelen en dan marathons lopen met een µC.  Het vraagt alleen (?) elektronica- en programmeerkennis (en een grote dosis boerenverstand  :) ).

Ikzelf werk met PIC controllers en JAL als programmeertaal.  Andere leden werken met PIC's en assembler of C.  Anderen verkiezen AtMega's als controller of Arduino's.  Anderen...
Voor elke µC en elke taal is er wel iemand actief op het forum.  Veel info is hier te vinden.



Groetjes, Peter


Jan Beveren

Dag Peter,


Aangemoedigd door Patrick, Dani, Gerolf en anderen, .... ben ik eraan begonnen. Ik had een hele tijd terug van iemand een PIC 18F 4455 gekregen alsook een boekje "PIC Microcontrollers Programmeren", een uitgave van Elektor.  Ik heb tevens de "JAL Link" geopend die gans onderaan bij uw bericht staat. Momenteel heb ik daarvan de Downloads geïnstalleerd (JAL-editer en Lib's). Dus we beginnen met PIC's.
We mankeren alleen nog een programmer met software. Welke programmer kan u mij aanbevelen? Ik heb gezien dat er veel programmers nog via een seriele poort worden aangesloten. Is dat niet voorbijgestreefd? Mijn laptop heeft alleen USB 2 en 3. We kunnen natuurlijk een USB-serieel omzetter gebruiken maar indien niet nodig, liever niet. Een ander aspect is de "in line programming". Het lijkt mij logisch dat we hiervoor gaan tenzij je anders adviseert. Een derde aspekt is debugging. Heeft de keuze van de programmer ook effekt op mogelijkheden om later de code te debuggen?

Je ziet al wel wat vragen, ....eens begonnen, vermoed ik wel dat het zal gaan.



groeten  van Jan Beveren


conducteur

Microchip, de fabrikant van je microcontroller heeft degelijke programmers, zelf heb ik een Pickit 2 en ben daar zeer tevreden van, (ervaren ben ik ook nog niet hoor...)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 13 december 2013, 01:24:51 AM
Ik denk eerder omdat de meeste servo-gebruikers geen nood hebben aan een traag omslaande versie. De meesten willen een snelle respons.
Niet helemaal akkoord, ik heb net al de Marklin spoelen in de wissels vervangen door servos om 2 redenen:
1) de servos zijn betrouwbaarder
2) de wissel gaat trager en dus meer realistisch omdat ik de servo stilletjes laat omslaan

Sattrickske

Citaat van: Jan Beveren op 14 december 2013, 21:26:20 PM
Dag Peter,
We mankeren alleen nog een programmer met software. Welke programmer kan u mij aanbevelen? Ik heb gezien dat er veel programmers nog via een seriele poort worden aangesloten. Is dat niet voorbijgestreefd? Mijn laptop heeft alleen USB 2 en 3. We kunnen natuurlijk een USB-serieel omzetter gebruiken maar indien niet nodig, liever niet. Een ander aspect is de "in line programming". Het lijkt mij logisch dat we hiervoor gaan tenzij je anders adviseert. Een derde aspekt is debugging. Heeft de keuze van de programmer ook effekt op mogelijkheden om later de code te debuggen?

Je ziet al wel wat vragen, ....eens begonnen, vermoed ik wel dat het zal gaan.
Serieel is inderdaad voor de meesten onder ons achterhaald, ik heb een goedkoop programmertje van eBay (een K150 typetje), kost nog geen 7€.  Zo eentje bv. http://www.benl.ebay.be/itm/PIC-USB-Automatic-Programming-Develop-Microcontroller-Programmer-K150-ICSP-New-/400494116326?pt=US_Computer_Case_Accessories_Tool_Kits&hash=item5d3f4f3de6

In-line programming, ik vermoed dat je ICSP (In Circuit Serial Programming) bedoelt.  Dat is niet een must, maar het bantwoordt meteen je 3e vraag.  De meeste debuggers, zoals Rian's Pickit  bv. gebruiken de ICSP connector.  Ook de programmer die ik hierboven vermeld heb kan de ICSP gebruiken.  Het voordeel van ICSP is dat je de chip kan herprogrammeren terwijl ie op de printplaat blijft zitten.  Heel handig als je software updates wil doorsturen.  De ICSP debugger is verrekte handig als je de schakeling en de software wil uittesten.

Dus om je laatste vraag te antwoorden, de programmer heeft eigenlijk geen invloed op de debugger.  Zorg ervoor dat elke schakeling uitgerust met een ICSP connector.  De pinnetjes die opoffert voor de ICSP kan je terugwinnen via jumpertjes.  De ICSP vindt het niet grappig als diezelfde pinnen gebruikt worden om bv. een servo aan te sturen.  De belasting hiervan kan de ICSP storen, de jumpers zorgen ervoor dat je die 'belasting' effe kan afkoppelen tijdens het gebruik van de ICSP (wel vervelend als je net die pinnen wil testen).

De meeste moderne debuggers (Pickit 2 en 3) kunnen ook dienst doen als programmer via de ICSP.  Ik heb nog een oude MCD2, die kan dat niet.

Gerolf

Goed dat je de stap wil wagen, Jan
De eerste stapjes zullen moeizaam zijn: programmeeromgeving leren kennen, ISP doen werken, ...
Gun jezelf de tijd, en vraag gerust raad een mensen die er mee bezig zijn  ;)

Citaat van: Sattrickske op 15 december 2013, 19:03:58 PM
Citaat van: Gerolf op 13 december 2013, 01:24:51 AM
Ik denk eerder omdat de meeste servo-gebruikers geen nood hebben aan een traag omslaande versie. De meesten willen een snelle respons.
Niet helemaal akkoord, ik heb net al de Marklin spoelen in de wissels vervangen door servos om 2 redenen:
1) de servos zijn betrouwbaarder
2) de wissel gaat trager en dus meer realistisch omdat ik de servo stilletjes laat omslaan

Ik bedoelde dit breder, bijvoorbeeld de R/C modelbouw: die gebruiken veel servo's, en willen (uiteraard) een snelle respons.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Citaat van: Gerolf op 16 december 2013, 10:54:22 AM
Ik bedoelde dit breder, bijvoorbeeld de R/C modelbouw: die gebruiken veel servo's, en willen (uiteraard) een snelle respons.
En nog breder naar de industrie, die willen meestal ook een directe respons op het stuursignaal.
Paul

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 16 december 2013, 10:54:22 AM
Ik bedoelde dit breder, bijvoorbeeld de R/C modelbouw: die gebruiken veel servo's, en willen (uiteraard) een snelle respons.
OK, nu ben ik mee...

Citaat van: Gerolf op 16 december 2013, 10:54:22 AM
Goed dat je de stap wil wagen, Jan
De eerste stapjes zullen moeizaam zijn: programmeeromgeving leren kennen, ISP doen werken, ...
Gun jezelf de tijd, en vraag gerust raad een mensen die er mee bezig zijn  ;)
Mijn deur staat steeds open voor diegenen die meer info willen.  Alhoewel, je zal wel eerst moeten bellen, want de deur openlaten is de laatste tijd zo geen goed idee.  Nee, alle gekheid op een stokje, als je meer info wil in een 'live' versie, ben je steeds welkom (anderen ook trouwens)...

Geert

Citaat van: Sattrickske op 16 december 2013, 19:30:17 PM


Mijn deur staat steeds open voor diegenen die meer info willen.  Alhoewel, je zal wel eerst moeten bellen, want de deur openlaten is de laatste tijd zo geen goed idee. 

Wordt er zo veel gePICt in je buurt?  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 16 december 2013, 19:39:28 PM
Citaat van: Sattrickske op 16 december 2013, 19:30:17 PM


Mijn deur staat steeds open voor diegenen die meer info willen.  Alhoewel, je zal wel eerst moeten bellen, want de deur openlaten is de laatste tijd zo geen goed idee. 

Wordt er zo veel gePICt in je buurt?  ;)

Geert
Bwa, toch heel wat ja, de laatste minder omdat de braakliggende terreinen naast mij vol gebouwd worden.  Heb gelukkig een goed alarm systeem; PÏC-based ;) dat onmiddellijk een paar telefoontjes doet wanneer ie afgaat, en binnen de 5 minuten is er steeds iemand die dan komt kijken.  Heb gelukkig goede buren...
Heb er begin van 't jaar eentje een serieuze mep verkocht met een hamer, die stond plots in m'n tuin en bedreigde mij met een schroevendaaier; had die effe pech dat ik juist met een klauwhamer aan 't werken was ;D.

raf

hallo

Ik kom dus uit de varende,rijdende en vliegende modelbouw wereld en ik vraag mij in god's naam af waarom jullie een servo stroomloos willen maken???
Er is geen haar op mijn kop die er aan denkt na een stuursignaal in mijn duikboot een servo af te schakelen
nog een regelaar of duikstabilisator en dies meer.
Dat blijft opstaan en onder spanning zolang ik met die boot aan het varen ben.
Mijn oorlogschip(verzorger belgische marine zinnia)daar vaar ik 4 uur mee aan een stuk zonder ook maar iets stroomloos te maken.
Kopen jullie dan zulke slechte servo's dat die door branden.
ik heb wel interesse in zo een geprogrameerde pic (manueel met schakelaars)om die 16 servo's te sturen daar ik ongeveer ga toekomen om mijn stelplaats daar mee te kunnen schakelen
pb dan maar om te zien wat het gaat kosten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 25 december 2013, 19:30:54 PM
Kopen jullie dan zulke slechte servo's dat die door branden.
Ze branden niet door, maar soms blijven ze doorjutteren als ze hun eindstand hebben bereikt. En dat kan je voorkomen door de stuurpuls uit te schakelen.

Gerolf

Voor mij speelt buiten dat jitteren "stroomverbruik in rust" ook mee. Meer dan 100 servo's maal X mA ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: raf op 25 december 2013, 19:30:54 PM
...Ik kom dus uit de varende,rijdende en vliegende modelbouw wereld en ik vraag mij in god's naam af waarom jullie een servo stroomloos willen maken???
Er is geen haar op mijn kop die er aan denkt na een stuursignaal in mijn duikboot een servo af te schakelen
nog een regelaar of duikstabilisator en dies meer...

In een ver verleden heb ik ook nog gevaren en als je model 10m voor je uit vaart, hoor en zie je die jitter niet.  Een wissel vlak naast je die ligt te trillen is niet zo aangenaam.  Ook gebruik je voor je wissels geen 'gouden' servo's (kostprijs).  Een duikboot zou ik ook niet naar beneden sturen met servo's van 5 Euro, maar wissels bedienen met servo's van +25 Euro is een beetje 'overkill'.  Eénmaal je wissel is omgezet, schakel je je puls af (voeding blijf wel op - anders rare sprongen bij het inschakelen).

Zoals Gerolf al zei: minder stroomverbruik (ruststroom zakt aanzienlijk).  En veel minder gezoem/gezaag onder je baan  ;)


Groetjes, Peter


raf

Als de servo aan het eind punt staat te jitteren dan is je uitslag te groot
of je nul punt is verkeerd gekozen.
door het servo horentje een tandje te verzetten kom je niet meer tegen de eindstop aan (die je kan verwijderen)en een servo in rust gebruikt haast niets
Eflight S75 Analog Servo..............6ma
JR DS285 Digital Servo................11ma
Dit is dus in rust en niet zoals ze veel aangeven het verbruik onbelast.
Ik denk dat dan bij 100 servo's een gemiddeld verbruik van 6 ma meer gaat kosten om ze stroomloos te maken dan ze ooit geen verbruiken

Je zult wel de pic terug moeten afregelen maar je verbrand geen servo's meer.
Ik heb het op de 47 jaar nog nooit mee gemaakt dat een servo is verbrand of er moest een fout zitten in de servo wat ook altijd nog kan.
In mijn duikboten worden de servo's aangestuurd door een balans schakeling die de boten tijdens de vaart horizontaal houden.
Die stuurt een sero zodanig aan dat hij soms warm word maar dat is heeeeeeel zelden .
Ik zie dat jullie de blauwe mini servo's veel gebruiken ????? was de reden daar voor.
Je hebt onder de baan toch voldoende plaats om een goedkope standaard servo onder te brengen.
Even een filmpje van zo een boot van mij.
http://www.youtube.com/watch?v=2SEDC9Gbhq8
Das een 2 meter lengte wat hier door het water gaat.
En daar zitten gewoon de standaard servo"s in dus geen golden servo.
Een servo die jitterd gebruikt stroom en dat wil je niet want stroom verbruiken is minder lang varen.
Dus of die boot nu ver of open op tafel staat een servo hoort niet te jitteren maar gewoon stil te staan
En de puls af schakelen ???? ben je niet goed of zo dan schakel je beter de + af .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.