Ik vind het eigenlijk onterecht dat er zo laatdunkend gepraat wordt over een analoge oplossing. Er is op zich niks mis met de schakeling van Jan, hoewel ik denk dat het wel iets eenvoudiger kan, en het kan ook wel op een veel kleiner printje.
De digitaaladepten doen wel alsof het met een microcontroller een pak eenvoudiger is, maar dat is het niet. Als je daar voor het eerst instapt moet je je een heleboel kennis eigen maken, en dat is niet iedereen gegeven. Ik begin er in ieder geval niet meer aan.
Als je de vergelijking doortrekt zou je zelfs kunnen zeggen dat het gebruik van een servo sowieso overkill is. Meestal worden ze gebruikt voor wissels, en dan schakel je tussen twee vaste standen heen en weer. Dat kan veel eenvoudiger met een gewone motoraandrijving, gewoon met een schakelaartje die kant/deze kant, meer moet dat niet zijn.
Er is volgens mij maar één reden waarom servo's zo populair zijn, en dat is dat ze verreweg de goedkoopste oplossing bieden. Maar dat is ook maar sinds kort.
Zo'n 20 jaar geleden was er een clubgenoot die ook aan radiobestuurd vliegen deed. Hij vroeg zich af waarom we geen servo's gebruikten om wissels te bewegen. Ik heb dat toen eens onderzocht, maar kwam tot de conclusie dat het veel duurder was dan alle andere mogelijkheden. Nu zijn de rollen helemaal omgedraaid. Servosturing van wissels is nu, ondanks alle poespas die er bij komt kijken, goedkoper dan andere motorsturingen.
Het wachten is nu op een fabrikant die rechttoe-rechtaan motoraandrijvingen biedt voor een prijs van 5 euro. Dat moet mogelijk zijn, en dan zijn servo's weer helemaal uit.